شناسه خبر: 9454 منتشر شده در مورخ: 1395/3/25 ساعت: 13:36 گروه: اجتماعی  
تعداد معلولان و سالمندان در استان سمنان روند افزایشی دارد
مدیرکل بهزیستی استان سمنان:

تعداد معلولان و سالمندان در استان سمنان روند افزایشی دارد

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: تعداد معلولان و سالمندان در این استان رو به افزایش است و مناسب سازی فضای جامعه برای این افراد ضروری است.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، علیرضا ایزدپور در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) سمنان در مصاحبه با خبرنگاران این مرکز یادآور شد: بیش از 12 هزار معلول از خدمات توان بخشی اداره کل بهزیستی استان سمنان استفاده می کنند که 65 الی 70 درصد از اعتبارات این اداره کل برای این افراد هزینه می شود.

وی با بیان اینکه، این تعداد افراد معلول، پنج هزار و 550 زن و بیش از هفت هزار مرد هستند، افزود: در حوزه توان بخشی استان سمنان دارای 28 مرکز برای ارائه خدمات است که به صورت روزانه ، پاره وقت و شبانه روزی فعالیت می کنند.
وی تصریح کرد: استان سمنان دارای 797 معلول بینایی، 2 هزار و 591 معلول ذهنی، یک هزار و 398 معلول شنوایی، یک هزار و 93 معلول در حوزه اعصاب و روان، سه هزار و 95 معلول جسمی حرکتی، 2 هزار و 500 سالمند و یک هزار و 154 افراد چند معلولیتی است.
ایزدپور افزود: در استان سمنان 9 انجمن فعال و 9 اتاق هنر در پنج شهرستان استان سمنان برای افراد معلول فعالیت دارد.
وی یکی از مشکلات اصلی افراد معلول و خانواده های مددجو را اشتغال و تامین مسکن دانست و افزود: وام های خود اشتغالی به این افراد تعلق می گیرد و همچنین در صورت اشتغال، از کار فرمای آنان حمایت می شود و به آن فرد نیز وام کم بهره و قرض الحسنه داده می شود.
مدیرکل بهزیستی استان سمنان اظهار کرد: بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان در سال 83 مصوب شده است، تا سه درصد از فرصت های شغلی سازمان ها، کارخانه ها و نهاد های دولتی باید به افراد معلول اختصاص یابد که این قانون اجرا نمی شود.
وی اظهار کرد: بهزیستی با وجود اینکه یک سازمان دولتی است، ارائه خدمات آن در سایه مشارکت های مردمی تحقق می یابد و هرچه افراد خیر بیشتر کمک کنند، زندگی قشر نیازمند و جامعه معلولین رونق پیدا می کند.
وی یادآور شد: سال 94، استان سمنان در مناسب سازی فضای دستگاه های اجرایی با 49 درصد مناسب سازی، در رده یازدهم کشوری قرار گرفته بود و استان یزد با 59 درصد در رده اول قرار دارد.
ایزدپور خواستار توجه ویژه به قشر معلولین و سالمندان شد و افزود: باید مبلمان شهری در تمام نقاط شهر برای حضور معلولان در جامعه مناسب سازی شده باشد و تمام بوستان ها، استخرها، مدارس و دانشگاه ها برای حضور این افراد تجهیز شده باشند.
وی اظهار کرد: در ابتدا معلولان برای ورود به جامعه از نظر زیستی، جسمی، اجتماعی و روانی با آموزش های توان بخشی آماده ورود می شوند، و جامعه نیز باید توان بخشی شود و آماده حضور معلولان باشد.
مدیرکل بهزیستی استان سمنان افزود: بر اساس آمار سال 90 بیش از هشت درصد از جمعیت استان سمنان را سالمندان تشکیل می دادند و پیش بینی می شود این آمار در سال 95 به بیش از 12 درصد افزایش یابد.
وی با اشاره به پدیده سالمندی که پدیده ای جهانی است، تاکید کرد: باید امکانات لازم برای حضور سالمندان در جامعه فراهم باشد.
ایزدپور یکی از سیاست های اصلی بهزیستی را فرهنگ سازی در زمینه نگهداری سالمندان درون خانواده ها عنوان کرد و افزود: سالمندان بهتر است در کنار خانواده های خود باشند و در مواقع بسیار ضروری به خانه سالمندان ارجاع شوند.
وی تصریح کرد: برای مراقبت از سالمندان در صورت نیاز، کمک هزینه به خانواده ها داده می شود و مراکز روزانه نگهداری از سالمندان نیز پذیرای سالمندانی است که فرزندان آنها در طول روز مشغله کاری دارند.
وی افزود: مراکز شبانه روزی سالمندان، آخرین راهبرد برای نگهداری از سالمندان از نگاه بهزیستی است که در سمنان، گرمسار و شاهرود هر کدام یک مرکز و در دامغان 2 مرکز شبانه روزی سالمندان وجود دارد. 
مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه یارانه پرداختی برای نگهداری افراد معلول و سالمند در مرکز شبانه روزی کم است، تصریح کرد: این یارانه از سه میلیون ریال تا سقف هفت میلیون ریال است که جواب گوی نیازهای این افراد نیست.
وی تصریح کرد: علاوه بر این مبلغی در حدود سه میلیون ریال از خانواده برای مراقبت و نگهداری این افراد درخواست می شود اما خانواده ها در این زمینه مشارکتی ندارند.
وی افزود: اگر مبلغ یارانه پرداختی به 12 میلیون ریال افزایش پیدا کند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
وی افزود: در استان سمنان حدود 130 مهد کودک زیر نظارت معاونت اجتماعی بهزیستی استان قرار دارد و حدود 6 هزار کودک در این مهد ها نگهداری می شوند و بیش از 400 مربی و مدیر مهد کودک وجود دارد که نگهداری از کودکان را بر عهده دارند.
ایزدپور یکی از اقدامات مهم سازمان بهزیستی کشور را راه اندازی خط 123 اورژانس اجتماعی دانست و افزود: افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند می توانند با شماره گیری این خط تلفنی، شرایط حساس پیش آمده مانند کودک آزاری، همسر آزاری و خودکشی را گزارش دهند تا مددکاران و روانشناسان بهزیستی به آن محل اعزام شوند.
وی تصریح کرد: اورژانس اجتماعی در شهرستان های سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار فعال است و مداخله در بحران های فردی و اجتماعی و اختلافات خانوادگی در این حوزه انجام می شود و در صورت نیاز از افراد در سطوح مختلف نگهداری می شود.
ایزدپور گفت: اداره کل بهزیستی استان سمنان با تعداد 400 کارمند در هشت شهرستان استان سمنان بیش از 152 نوع فعالیت را در قالب پنج معاونت ارائه می دهد.
وی تصریح کرد: تعداد کارکنان بهزیستی در استان سمنان مطلوب است و بحث کمیت وجود ندارد و باید بر بخش کمیت و نظارت، سرمایه گذاری شود تا همین تعداد کارکنان آموزش لازم را ببینند و توانمندی لازم و خاص را کسب کنند.
مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه یکی از فعالیت های حوزه معاونت اجتماعی این اداره کل مشارکت موسسه های خیریه است، افزود: 9 مرکز خیریه در استان سمنان وجود دارد که مسئولیت نگهداری از کودکان و نوجوانان به صورت شبانه روزی را دارند و بیش از 170 کودک و نوجوان در سنین مختلف در این مراکز نگهداری می شوند.
وی با اشاره به ضرورت پیشگیری در تمامی حوزه ها به خصوص در حوزه سلامت، گفت: در کشورهای پیشرفته حدود 70 درصد از اقدامات و سرمایه گذاری ها در موارد پیشگیری صورت می گیرد و فقط 30 درصد از اقدامات در قسمت درمان است که در ایران این امر به طور معکوس است و 70 درصد از هزینه ها و اقدامات در زمینه درمان صرف می شود.
ایزدپور با اشاره به فعالیت های انجام شده اداره کل بهزیستی استان سمنان مانند آموزش پیشگیری از اعتیاد در محله ها و محیط های آموزشی و آموزش مهارت های زندگی، گفت: اگر مهارت لازم از سنین پایه و کودکی آموزش داده شود، جوانان به سمت اعتیاد و آسیب های اجتماعی نمی روند.
وی با اشاره به نقش مخرب اعتیاد و ضرورت آموزش های لازم برای پیشگیری و ترک اعتیاد گفت: در استان سمنان حدود 13 کمپ ترک اعتیاد، 10 مرکز ترک اعتیاد سرپایی و 14 مراکز مشاوره خانواده وجود دارد.
مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه مددجویان دارای شرایط ماهیانه 500 هزار ریال از بهزیستی مستمری می گیرند، افزود: این مقدار مستمری بسیار ناچیز است و باید حداقل به یک چهارم از حقوق قانون کار برسد.
سازمان بهزیستی کشور از مهمترین نهادهای حمایتی دولتی است که از طریق بودجه عمومی به افراد معلول و محروم جامعه کمک می کند. 
پس از پیروزی انقلاب، سازمان بهزیستی کشور از ادغام سازمان های خیریه و حمایتی که در این بخش فعالیت می کردند، آغاز به کار کرد.
در استان سمنان حدود 22 هزار مددجو از بهزیستی خدمات مختلف می گیرند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *