شناسه خبر: 9296 منتشر شده در مورخ: 1395/3/16 ساعت: 10:05 گروه: اجتماعی  
گلایه از وجود تابلوهای نامرئی عبور ممنوع در لرستان!

گلایه از وجود تابلوهای نامرئی عبور ممنوع در لرستان!

مناسب‎سازی محیط شهری به عنوان یکی از راهکارهای ارتقای کیفیت زندگی برای تمامی افراد جامعه به ویژه افراد دارای معلولیت نیاز است که متأسفانه در کشور ما این مهم سال‌های گذشته به دست فراموشی سپرده شده و کمتر ساختمان آموزشی، تجاری، درمانی و... می‌بینیم که مناسب‌سازی در آن رعایت شده باشد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا مناسب‌سازی و ایجاد بستر خوب برای تردد یکی از مهمترین دغدغه‌های افراد کم‌توان جسمی است که همواره از رعایت نشدن این امر گلایه‌ها داشته‌اند. الهام ناظری، دبیر ستاد مناسب‌سازی لرستان با اظهار نارضایتی از وضعیت برخی مکان‌هایی که مناسب‌سازی نشده‌اند، گفت: در دو سال گذشته بیشتر به بخش آموزش توجه کردیم اما امسال هدف‌مان اجراست و خوشبختانه در حال حاضر بیشتر کارها طبق اصول پیش می‌رود و امیدواریم شهرداری‌ها در سال 95 برای اجرای استاندارد مناسب‌سازی فعالیت بیشتری داشته باشند.وی بیان کرد: شهرداری خرم‌آباد در مدت یکی دو هفته موانع را در معابر و پیاده‌روها جمع‌آوری کند. بیشتر مشکل ما پله‌های فلزی هستند و بیشترین معضل در بانک‌ها مشاهده می‌شود. چند بانک نزدیک اداره کل بهزیستی استان هستند که هیچگونه مناسب‌سازی نشده‌اند و برخی معلولان برای انجام کار بانکی با مشکل مواجه خواهند شد. انتظار داریم که بانک‌ها طراحی ویژه برای مناسب‌سازی داشته باشند و رفاه حال معلولان را درنظر بگیرند.ناظری با بیان اینکه اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی به اهتمام همگانی نیاز دارد، یادآور شد: ساختمان‌های تجاری، آموزشی و درمانی نیز مناسب‌سازی نشده‌اند.

سازمان‌ها در مناسب‌سازی حداقل‌ها را رعایت کنند

حمیدرضا کشاورز دبیر شورای ترافیک لرستان نیز گفت: شهرداری خرم‌آباد برای مناسب‌سازی ‌ نسبتاً خوب عمل می‌کند و خواهش‌مان این است شهرداری‌ها در پروانه های ساختمان نقشه‌ها را کنترل و با بهزیستی هماهنگ کنند. همچنین نقشه‌ها و طراحی‌های ساختمان باید با نظام مهندسی هماهنگ شود و در موضوع آموزش، این سازمان پای کار بیاید. طراحان نقش ویژه‌ای در مناسب‌سازی دارند و انتظار داریم سازمان‌ها در این امر حداقل‌ها را رعایت کنند.دبیر شورای ترافیک لرستان بیان کرد: از مکان‌هایی که باید مناسب‌سازی شوند و این کار نشده، نباید خیلی راحت عبور کنیم.

کشورهای دیگر دنبال ایده‌آل‌سازی هستند

محمد چگنی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان نیز در این باره گفت: مدارسی که قبل از سال 85 ساخته شد‌ه‌اند، در موضوع مناسب‌سازی مشکل دارند اما بعد از آن سال موظف شده‌اند که این امر را رعایت کنند.وی یادآور شد: در کشورهای دیگر به دنبال ایده‌آل‌سازی هستند و این در حالیست که هنوز دغدغه ما مناسب‌سازی است و این موضوع به مسئولانی برمی‌گردد که زیاد در عمل فعالیت ندارند.مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان با اظهار نارضایتی از تأیید ساخت و سازهای فاقد استاندارد، افزود: ارگان‌های مسئول نظارت بیشتری بر این امر داشته باشند و با جدیت به دنبال استانداردسازی باشند.

مناسب‌سازی دغدغه معلولان است

همچنین سعید یگانه‌فر، مدیرعامل انجمن ضایعه نخاعی خرم‌آباد گفت:متأسفانه در استان لرستان و شهرستان خرم‌آباد مناسب‌سازی زیاد رعایت نشده و این موضوع برای معلولان مشکل‌ساز شده است.وی ادامه داد: دغدغه معلولان، نامناسب بودن مکان‌های آموزشی از جمله دانشگاه‌هاست که کار خاصی برای مناسب‌سازی انجام نداده‌اند. متأسفانه در مراکز درمانی و مطب‌ها نیز به مناسب‌سازی توجه نشده و این مشکل را در بانک‌ها نیز شاهد هستیم. امیدواریم در سال جاری به مناسب‌سازی بیش از پیش توجه شود و اقدام و عمل خوبی در این موضوع داشته باشیم.حبیب‌الله خجسته‌پور، فرماندار خرم آباد نیز با تأکید بر رعایت مناسب‌سازی اظهار کرد: باید در امر مناسب‌سازی به رفاه حال جانبازان و معلولان اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم و به عنوان وظیفه انسانی آن را پیگیری کنیم. همه در معرض خطر قرار داریم و ممکن است به جمع معلولان بپیوندیم، بنابراین نیاز است که توجه ویژه‌ای به امر مناسب‌سازی داشته باشیم.وی بیان کرد: پیاده‌رویی ایجاد می‌شود که اصول ظاهری در آن به خوبی رعایت شده، اما در کمتر از یک ماه خراب شده و به مانع دست‌ساز جدیدی تبدیل می‌شود که در این زمینه نیاز به نظارت بیشتری احساس می‌شود.فرماندار خرم‌آباد با بیان اینکه در کمیسیون ماده 100 چند صد حکم تخریب داریم، بیان کرد: مشکل ما اجرا نشدن این حکم‎هاست، رای‌هایی که ماده 100 اعلام کرده حکم قضایی هستند و باید اجرا شوند.وی با بیان اینکه اوضاع مناسب‌سازی مناسب نیست، گفت: در این مورد قرار شده در فرمانداری هر دو ماه یکبار جلسه بگذاریم و دستگاه‌های مسئول باید گزارش ارائه بدهند.

170 هزار نفر با مشکلات مناسب‎سازی شهری مواجه هستند

دکتر اسداله حیدری، مدیرکل بهزیستی لرستان نیز گفت: بیش از 10 درصد جمعیت استان که حدود 170 هزار نفر از جمله جانبازان، معلولان، سالمندان و افراد ناتوان را در بر می‌گیرد با موانع و مشکلات متعدد مواجه هستند و می‌طلبد تمام دستگاه‌های متولی و ذیربط در خصوص رفع این موانع تمام تلاش و همت خود را به کار گیرند.وی خواستار اجرایی شدن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، مصوب هیئت وزیران شد و اظهار کرد: با وجود اقدامات صورت گرفته، متاسفانه هنوز بسیاری از اماکن و معابر شهری از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و این مسئله پیامدهای روحی و روانی و ایزوله شدن افراد ناتوان و خانواده‌های آنها را در بر دارد که خود مسبب بروز تبعات اجتماعی برای جامعه می‌شود.سعید رازانی، دادستان عمومی وانقلاب خرم‌آباد نیز گفت: استفاده از همه امکانات حق عموم مردم است و باید این امکانات در دسترس تمام افراد جامعه باشد، بنابراین شهرداری و نظام مهندسی و سایر دستگاه‌ها باید به‌طور جدی پای کار بیایند و در ابتدا نگذارند حقوق افراد جامعه تضییع شود.وی خواستار اطلاع‌رسانی در خصوص برخورد با متخلفان از طریق رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما شد و افزود: مراجع ذیربط با اطلاع‌رسانی و صدور اخطاریه قانونی به مالکین از اقدامات خلاف قانون ممانعت کنند و در صورت تمکین نکردن به اخطاریه‌ها، با حمایت و پشتیبانی نیروی انتظامی نسبت به تخریب موارد تخلف همکاری و اقدام خواهد شد.

 

گزارش از مهران مریدی، خبرنگار ایسنای منطقه لرستان

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *