شناسه خبر: 9134 منتشر شده در مورخ: 1395/2/27 ساعت: 14:28 گروه: سیاسی  
شرایط دریافت مسکن و استخدام خانواده شهدا و جانبازان مشخص شد
با تصویب مجلس

شرایط دریافت مسکن و استخدام خانواده شهدا و جانبازان مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای شرایط دریافت مسکن ارزان قیمت و استخدام خانواده های شهداء و جانبازان در دستگاه های اجرایی را مشخص کردند.

به گزارش ایران سپید به تقل از ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه مجلس شورای اسلامی، بخش هایی از بند الحاقی 5 لایحه تنظیم برخی احکام برنامه های توسعه کشور را مصوب کردند که بر اساس آن، وزارت راه و شهرسازی موظف است مسکن جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان هفتاد درصد (70%) و بالاتر را که قبلاً از زمین یا مسکن دولتی و تسهیلات یا وام مسکن ارزان قیمت استفاده نکرده اند؛ با واگذاری مسکن و یا زمین بر مبنای زمین به قیمت منطقه ای سال واگذاری و سایر هزینه ها به قیمت تمام شده تأمین کند.

بر اساس تبصره این ماده الحاقی، بانک های عامل موظفند تا تعیین تکلیف نهائی مسکن ایثارگران، سالانه حداقل 100 هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت تأمین مسکن به ایثارگران واجد شرایط مذکور پرداخت کنند.
در تبصره2بند الحاقی 5 این لایحه آمده است: بانکهای عامل موظفند در روستاها یا شهرهای فاقد مسکن ملکی، پرداخت تسهیلات مسکن ارزان قیمت به واحدهای مسکونی قدیمی و قولنامه ای را به ایثارگران مشمول پرداخت کنند.
بر اساس تبصره3 این ماده الحاقی، در مناطقی که محدویت زمین وجود ندارد و به جهت رفاه حال ایثارگران واگذاری زمین به صورت قطعه ملکی غیرمشاع می باشد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تبصره 4این بند الحاقی مصوب کردند که فرزندان جانبازان متوفی که متأهل و فاقد مسکن می باشند، همانند فرزندان شاهد از یک فقره تسهیلات مسکن ارزان قیمت بهره مند می شوند.
در بخشی از ماده الحاقی 5 این لایحه نیز آمده که دولت مکلف است به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر و فاقد درآمد بنا به تشخیص بنیاد که براساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی باشند، افراد تحت تکفل جانبازان و آزادگان متوفی که فاقد درآمد هستند تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند، ماهانه کمک معیشت حداکثر معادل حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند.
بر اساس بخش دیگری از ماده الحاقی 5 این لایحه، بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است کلیه فرزندان شهید فاقد شغل و پوشش بیمه ای متقاضی شغل مناسب تا زمان تأمین اشتغال پایدار را تحت پوشش بیمه اجباری بازنشستگی و درمانی سازمان تأمین اجتماعی قرار داده و صددرصد(100%) حق بیمه مربوطه را تأمین و پرداخت کند.
در بخش دیگری از این ماده الحاقی آمده است: بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است فرزندان شهید دارای بیماری های خاص و یا صعب العلاج و یا از کارافتاده کلی را همانند جانبازان از کارافتاده تحت پوشش کامل قرار داده و حقوق و مزایای مشابه به ایشان و خانواده تحت تکفل پرداخت کند.
بر اساس بخش دیگری از ماده الحاقی 5 این لایحه، جانبازان و آزادگان، همسران و فرزندان شهدا شاغل در کلیه وزارتخانه ها، دستگاهها و مؤسسات تابعه آنها، نیروهای مسلح، شرکتهای عمومی دولتی، در صورت تنزل از مناصب مدیریتی، اداری و لشگری، از کلیه حقوق و مزایای پست سازمانی یا همتراز شغل و پست بالاتر برخوردار می شوند.
همچنین در این ماده الحاقی آمده است: مبنای حقوق بازنشستگی جانبازان، آزادگان، والدین، همسران و فرزندان شهید شاغل در دستگاهها، وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی، لشکری و شاغلان در سایر بخش های خصوصی و غیردولتی بر مبنای دو سال منتهی به بازنشستگی محاسبه و پرداخت می شود.
در بخش دیگری از این ماده الحاقی افزوده شده است: ایثارگرانی که به موجب قوانین و مقررات مربوط از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر بهره مند می باشند، با داشتن مدرک کارشناسی، مشمول بند(الف) ماده(103) قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و می توانند تا 35 سال خدمت کنند.
بر اساس این بند الحاقی، دولت موظف است نسبت به تبدیل وضعیت جانبازان و فرزندان شهدا با بیش از 5 سال سابقه خدمت قراردادی در وزارتخانه ها و شرکتهای دولتی اقدام کند.
در بخش دیگری از این بند الحاقی آمده است: حکم این جزء شامل سهمیه استخدامی دولت است و به تعداد افراد مشمول تبدیل وضعیت یافته، از مجوزها و سهمیه های قانونی استخدام کسر می شود. همچنین افرادی که بعد از لازم الاجراء شدن این قانون در دستگاههای مذکور به صورت قراردادی مشغول به کار می شوند، مشمول حکم این جزء نخواهند بود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *