شناسه خبر: 9101 منتشر شده در مورخ: 1395/2/26 ساعت: 14:32 گروه: اجتماعی  
بندپی: الویت کار مجلس دهم، قانون حمایت از حقوق معلولان است
در نشست خبری مطرح شد؛

بندپی: الویت کار مجلس دهم، قانون حمایت از حقوق معلولان است

ارتقای فرهنگ قرآنی در میان جامعه هدف و آشنایی جامعه با ظرفیتهای موجود، تشویق و ترغیب جامعه هدف در راستای برقراری تعاملات و ارتباطات بین‌المللی از اهداف عمده بهزیستی است.

به گزارش ایران سپید انوشیران محسنی بندپی، رییس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری که در پاسخ به سوال خبرنگاران ایران سپید مبنی بر وضعیت پرداخت شهریه تحصیلی دانشجویان معلول  گفت: بر اساس لایحه اصلاحیه قانون حمایت از حقوق معلولان، دولت مؤظف به پرداخت کامل شهریه دانشگاه مددجویان معلول سازمان بهزیستی است اما به علت تصویب نشدن این قانون، بهزیستی همانند سالهای گذشته شهریه دانشجویان معلول را پرداخت میکند.  وی ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه ای که با دانشگاه آزاد اسلامی امضاء کردیم پرداختیها به دانشگاه به طور مستقیم صورت میگیرد. در حال حاضر فقط شهریه دانشگاه آزاد به مددجویان معلول پرداخت میشود اما به دنبال آن هستیم که پرداخت شهریه مراکز جامع علمی کاربردی و شبانه را نیز در دستور کار خود قرار دهیم. بندپی در خصوص وضعیت لایحه اصلاحیه قانون حمایت از معلولان که چندی پیش از شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی برگشت داده شد، بیان کرد: لایحه بازنگری شده قانون حمایت از حقوق معلولان از شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی برگردانده شد زیرا شورای نگهبان معتقد است که به علت وجود یک قانون دائم در کشور نمیتوان قانون آزمایشی آن را نیز داشته باشیم به همین ترتیب طی جلساتی که با کمیسیون مشترک مجلس شورای اسلامی داشتیم این قول داده شده که تصویب لایحه اصلاحیه قانون حمایت از حقوق معلولان به عنوان یک ضرورت و اولویت در دستور کار مجلس دهم قرار گیرد.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت اشتغالزایی مددجویان تحت پوشش این نهاد نسبت به سالهای گذشته، اظهار کرد: در سال 94 نسبت به سال 93 و سالهای پیش از آن در اشتغالزایی و استفاده از تسهیلات دارای رشد چشمگیری بوده‌ایم به طوریکه 45 هزار شغل برای مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور ایجاد که از این تعداد 32 هزار نفر دارای معلولیت در رده‌های مختلف بوده‌اند. رییس سازمان بهزیستی کشور در خصوص افزایش اعتبارات تأمین لوازم کمک توانبخشی نیز اظهار کرد: در حال حاضر افزایش اعتبارات تأمین لوازم کمک توانبخشی را در دستور کار بهزیستی قرار دادیم و در کنار آن ستاد مناسبسازی کشور را نیز با همکاری خوب وزارت کشور سرعت بخشیده تا بتوانیم تمامی اعضای این ستاد را مکلف کنیم که نسبت به مناسبسازی در سطح معابر شهری اقدام کنند تا از این پس معلولان بتوانند با حداقل مشکلات در محیطهای شهری فعالیت کنند.

بندپی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایران سپید در خصوص مستمری معلولان اظهار داشت: در مصوبه برنامه ششم توسعه آمده است که به خانواده‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد معادل 20 درصد حداقل حقوق و مزایا مستمری پرداخت شود این در حالی است که در حال حاضر حداقل حقوق و مزایا در کشور 810 هزار تومان است. وی ادامه داد: 20 درصد آن رقمی معادل 160 هزار تومان است که بر اساس مصوبه برنامه ششم توسعه در ازای اضافه شدن هر فرد به خانواده باید 10 درصد به رقم مستمری اضافه شود به طوریکه برای مثال مستمری پرداختی به خانواده سه نفره باید 30 درصد حداقل حقوق و مزایا در کشور باشد. وی در خصوص مستمری پرداختی سازمان بهزیستی  تصریح کرد: هنوز منتظر  نهایی شدن بودجه در مجلس هستیم و مشخص نیست امسال افزایش مستمری را بتوانیم برای مددجویان سازمان داشته باشیم.

وی با اشاره به جلسات مشترک میان کمیته امداد و بهزیستی گفت: طی جلسه مشترکی که با کمیته امداد داشته‌ایم مقرر شد که هر مددجو فقط از یک نهاد حمایتی مستمری دریافت کند اما این مساله نافی آن نیست که چنانچه معلولی تحت پوشش کمیته امداد باشد و مستمری خود را ازآن نهاد دریافت کند از دریافت خدمات تخصصی سازمان بهزیستی ویژه معلولان اعم از خدمات توانبخشی محروم شود. وی ادامه داد: در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری و لرستان تا پایان سال 94 وسایل کمک توانبخشی برای تمامی معلولین ثبت شده در سامانه را تأمین کرده‌اند و همچنین تأمین وسایل کمک توانبخشی معلولین سایر استانهای کشور نیز در سال 95 تحقق خواهد یافت.

بندپی در خصوص اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ویژه روشندلان جهان اسلام که از 24  تا 27 اردیبهشت ماه ادامه مییابد، اظهار کرد: ارتقای فرهنگ قرآنی در میان جامعه هدف و آشنایی جامعه با ظرفیتهای موجود، تشویق و ترغیب جامعه هدف در راستای برقراری تعاملات و ارتباطات بین‌المللی از اهداف عمده بهزیستی در برگزاری این مسابقات است. وی ادامه داد: بر همین اساس تلاش ویژه‌ای برای برگزاری این مسابقات در کنار سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم صورت گرفت که از جمله این اقدامات انتشار قرآن بریل با حجم کمتر و به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی بود تا بتوانیم از طریق چاپ این قرآن و تدوین و تنظیم مقررات این مسابقه بین‌المللی و تعین گروه داوری و نحوه داوری در این مسابقات موجب ارتقای سطح توانمندیهای قرآنی نابینایان شویم. رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن بیان اینکه «عبدالغفور جوهرچی» حافظ روشندل کل قرآن کریم و نماینده جمهوری اسلامی ایران در نخستین دوره از مسابقات قرآن کریم نابینان است، گفت: در این دوره از مسابقات 17 حافظ قرآن روشندل از 17 کشور اعم از ترکیه، مصر، اردن، افغانستان، پاکستان، مالی، نیجریه، تونس، یمن و غیره شرکت میکنند که به نفرات برگزیده اول تا سوم به ترتیب 20، 15 و 10 میلیون تومان اهداء خواهد شد. وی در پایان گفت: محل اسکان 17 قاری قرآن که نماینده 17 کشور اسلامی هستند هم اکنون هتل فردوسی تهران بوده و طی نظرسنجیهای صورت گرفته رضایتی بالاتر از روند مسابقات داشته و امیدواریم این مسابقه زمینه ساز برگزاری دوره‌های بعدی آن در سالهای آتی باشد.(جعفری)

 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *