شناسه خبر: 9034 منتشر شده در مورخ: 1395/2/19 ساعت: 10:05 گروه: دانش و فن آوری  
دست مصنوعی دارای حس ابداع شد

دست مصنوعی دارای حس ابداع شد

محققان دانشکده مهندسی دانشگاه سیمون فریزر در کانادا یک سیستم کنترل برای دست‌های بیونیکی ابداع کرده‌اند که به کاربران اجازه می‌دهد در انگشتان اندام مصنوعی خود حس داشته باشند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا محققان سیستم "نوار حسگر فعالیت عضلانی" (اثر M.A.S.S.) را تولید کرده‌اند که از یک بازوبند مملو از حسگرهای فشار جاسازی شده در یک سوکت استفاده کرده و حرکات عضلات باقیمانده فرد را پیگیری می‌کند. این حرکات در نهایت با الگوریتم‌هایی نقشه‌برداری می‌شوند تا قصد کاربر را رمزگشایی کنند.

سیستم مذکور همچنین قادر به استفاده از داده‌های ورودی برای انجام پیش‌بینی آنی و ارتقای عملکرد آینده است. این فناوری در ابتدا برای کمک به بازیابی بیماران سکته طراحی شده بود اما محققان دریافتند که این سیستم همچنین تاثیر بزرگی بر روی زندگی معلولان دارد.

این سیستم که اکنون بر روی دست بیونیکی Bebionic3 اعمال شده، در حال حاضر در اختیار دنی لتاین، اسکی‌باز پارالمپیک قرار گرفته که اظهار کرده سیستم به وی اجازه داده انگشت اشاره و کوچکش را برای نخستین بار پس از 35 سال حس کند.

لتاین در نخستین دور از مسابقات "اسکلت بیرونی" در زوریخ در ماه اکتبر شرکت خواهد کرد. "المپیک سایبورگ" به افراد دارای معلولیت اجازه می‌دهد تا با استفاده از اندام رباتیک در رقابت‌هایی همچون برش دادن نان و باز کردن در قوطی شرکت کنند. اگرچه این رقابت‌ها مانند مسابقاتی همچون دوومیدانی نیست، اما برگزارکنندگان امیدوارند که این رقابت‌ها به بروز نوآوری کمک کرده و به افراد دارای معلولیت اجازه دهد مجددا استقلال خود را بدست بیاورند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *