شناسه خبر: 8937 منتشر شده در مورخ: 1395/2/8 ساعت: 12:09 گروه: دانش و فن آوری  
آداب نوشتن در فضای مجازی

آداب نوشتن در فضای مجازی

فضای مجازی هم درست مثل هر مکان عمومی دیگری، آداب خاص خود را دارد و بهتر است با شناخت کافی از این آداب، زمینه حضور مثمرتری را در این فضا برای خودمان فراهم آوریم.

به گزارش ایران سپید شبکه های اجتماعی را میتوان عرصه ای بسیار مناسب برای بروز و ظهور استعدادهای معلولین و نابینایان به حساب آورد. اگر نقص جسمانی در مواقعی باعث میشود جامعه آنطور که باید به ما توجه نکند، امکانات فضای مجازی میتواند این خلأ را به سادگی پر کند. مخاطب شما، بدون پیشداوریهای ناشی از ارتباط بصری، در برخوردِ اول، نوشته شما را میخواند و بر اساس آن در باره شما قضاوت میکند. بر همین اساس است که اگر کسی حرف تازه ای برای گفتن داشته باشد و نیازمند گوش شنوایی برای حرفهایش باشد، فضای مجازی میتواند این نیاز را برایش برطرف کند. از وبلاگی که میتواند تأسیس شود تا از نوشته های کاربر میزبانی کند، تا فضای شبکه های اجتماعی که نیاز کاربر به برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان را برایش رفع میکند.

نکته مهم در این حضور این است که کاربر بداند صرف داشتن حرف تازه، برای مورد توجه واقع شدن کافی نخواهد بود. فضای مجازی هم درست مثل هر مکان عمومی دیگری، آداب خاص خود را دارد و بهتر است با شناخت کافی از این آداب، زمینه حضور مثمرتری را در این فضا برای خودمان فراهم آوریم.

محتوای نوشته ما، هرچه که باشد، لازم است لباسی فاخر و شایسته به آن پوشانده شود. این لباس هم چیزی نیست مگر قالبی که ما برای ویرایش متنمان از آن بهره میگیریم. رسم الخت بریل، به دلیل محدودیتهایی که دارد، این امکان را در اختیارمان نمیگذارد که بتوانیم از رسم الخط صحیح، یا حد اقل آنچه که فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان خط رسمی فارسی بخشنامه میکند، به طور کامل و صحیح استفاده کنیم. همین ضعف بریل فارسی، باعث ایجاد نوعی بیتوجهی یا نا آگاهی در میان کاربران نابینای رایانه در هنگام نوشتن گردیده است. از اغلاط املایی که حاصل عدم مطالعه ما به بریل است که بگذریم، ضعف قالببندی و ویرایش هم از دیگر مشکلاتی است که گریبانگیر نوشته های نابینایان است. امروزه فرهیختگان جامعه، در نوشته هایشان از ابزارهایی استفاده میکنند تا خواندن فارسی را برای مخاطبانشان آسانتر کنند. نیمفاصله، یکی از این ابزارهاست. به کمک این ابزار که البته استفاده از آن، از سوی فرهنگستان هم مورد تأکید قرار گرفته، کلمات دو بخشی، به گونه ای نوشته میشوند که در عین حفظ هویت مستقل خود، دو بخش مجزا را هم به نمایش میگذارند. بر خلاف تصور نابینایانی که با رسم الخط بینایی آشنایی ندارند، این طور نیست که نیمفاصله، فاصلهای کوچکتر از فاصله معمول ایجاد کند. در حقیقت، نیمفاصله، کارکتری خنثی است که موجب میشود حرف آخر پیش از خود، به شکل حرف آخر نشان داده شود. نه حرف وسط. به طور مثال، در رسم الخط بینایی، کلمه «میشود» اگر به شکل می به علاوه شود و بدون نیم فاصله نوشته شود، حرف ی به شکل «ی وسط» نمایش داده خواهد شد اما با نیم فاصله، ی به شکل «ی آخر» خواهد بود.

«iranian standard persian keyboard»، نام نرم افزاری است که جهت افزودن امکان نیم فاصله و برخی امکانات دیگر به کیبرد فارسی، استفاده میشود. در کافی است بعد از نصب برنامه، در قسمت زبانها، نام این کیبرد را انتخاب کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید. در این کیبرد، علاوه بر فارسی بودن اعداد، حرف پ در جای درست آن، یعنی روی کلید ام قرار دارد. برخی جابجایی های دیگر هم اعمال شده که تایپ را برای کاربران آسانتر و جذابتر میکند. در این کیبرد همچنین حروفی که در بعضی کیبردها، به شکلی غیر استاندارد نمایش داده میشد، با رسم الخط صحیح فارسی نشان داده میشود. «ی» که در بسیاری کیبردها به شکل عربی آن نمایش داده میشود، از جمله این حروف است.

برای سهولت دسترسی کاربران نابینا به این کیبرد، آن را در قالب یک فایل فشرده، بر روی وبسایت روزنامه قرار داده ایم که برای کاربران قابل دانلود خواهد بود. برای نصب، فقط کافی است برنامه از حالت فشرده خارج شده و از پوشه ایجاد شده، پرونده «Set up» اجرا شود. این برنامه بر روی ویندوزهای ۳۲ و ۶۴، قابل نصب خواهد بود.

لینک دانلود iranian standard persian keyboard

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *