شناسه خبر: 8917 منتشر شده در مورخ: 1395/2/8 ساعت: 09:53 گروه: اجتماعی  
رایزنی بهزیستی برای طرح ۶ میلیون نفر

رایزنی بهزیستی برای طرح ۶ میلیون نفر

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به طرح مجلسی‌ها برای حمایت از ازکارافتادگان بی‌درآمد یا همان طرح ۶میلیون نفر که به امضای۲۸۰نماینده مجلس نهم رسیده بود به خبرنگار همشهری گفت که این طرح در کمیسیون تلفیق برنامه ششم در حال بررسی است.

به گزارش ایران سپید به نقل از همشهری آنلاین انوشیروان محسنی بندپی با بیان اینکه قرار است بخشی از درآمد حاصل از حذف یارانه نقدی 3 دهک جامعه به از کار افتادگان مربوط به این طرح تعلق بگیرد گفت: «این بسته در برنامه ششم دیده شده و باید منتظر تصمیم مجلس باشیم.»رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه از این طرح حمایت می‌کنیم تأکید کرد:« برای به سرانجام رسیدن این طرح با مجلسی‌ها رایزنی خواهیم کرد.»این اظهارات محسنی بندپی در حالی است که او پیش از این هم از اجرای این طرح و هر طرحی که به افزایش مستمری نیازمندان ازکارافتاده کمک کند حمایت کرده بود. او در گفت‌وگو با همشهری مهم‌ترین مانع اجرای این طرح را بار مالی آن اعلام و بعد هم با انتقاد از پرداخت یارانه یکسان به همه افراد جامعه، پیشنهاد کرد برای تأمین منابع این طرح یارانه افراد غیرنیازمند حذف شود.حمایت دوباره رئیس سازمان بهزیستی از طرح 6میلیون نفر در حالی است که او به‌عنوان رئیس یکی از دو نهاد اصلی مسئول در رسیدگی به امور نیازمندان، با کمبود بودجه برای افزایش مستمری‌های ناچیز آنها مواجه است. بندپی سال گذشته از پیشنهاد این سازمان برای افزایش مستمری مددجویان براساس ۴۰درصد حقوق وزارت کار خبر داد و با اشاره به ارائه چند پیشنهاد از سوی این سازمان به دولت برای تدوین لایحه‌ برنامه 95، گفت: «افزایش حداقل 40درصدی مستمری مددجویان بر مبنای حقوق وزارت کار و همچنین ورود معلولان پشت نوبت برای دریافت خدمات از پیشنهادهای بهزیستی به دولت محسوب می‌شود.»او همان روزها اظهار امیدواری کرد با حمایت دولتمردان 250 تا 300هزار معلول پشت نوبت طی برنامه ششم توسعه وارد چرخه حمایتی این سازمان شوند. اما نه‌تنها در بودجه امسال چنین اتفاقی نیفتاد بلکه حتی طرح جامع معلولان هم که بدون رأی و تأیید همه نمایندگان و تنها با تصویب در کمیسیون به شورای نگهبان رفته بود، به مجلس بازگشت تا وعده افزایش حقوق معلولان در قالب این طرح هم اجرا نشود و حالا تنها امید برای بهبود اوضاع اجرای همین طرح باشد.

  • مستمری‌های اندک

افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از چند مسیر مشخص ممکن است دریافت داشته باشند. یارانه‌ای که سهم همه مردم است، کمک‌ها متفرقه مردمی و صندوق‌های حمایتی بخش غیردولتی که گاهی هست و گاهی نیست و دست آخر هم مستمری ماهانه. در کمیته امداد به هر مدد‌جوی تحت‌پوشش ماهانه ۵۳هزار تومان داده می‌شود. اگر ۲نفر و خانواده باشند ۶۰هزار تومان، اگر ۳نفر باشند ۷۱هزار تومان و اگر ۴نفر باشند ماهانه ۸۲هزار تومان می‌گیرند.تعداد اعضای خانواده ۵نفر که باشد ماهی ۱۰۰هزار تومان دریافت خواهند کرد و برای افراد بیشتر از ۵نفر هیچ کمکی پرداخت نمی‌شود. در بهزیستی نیز رقم‌ها دقیقا به همین اندازه است. به این ترتیب اگر یک خانواده ۴نفره شامل یک سرپرست معلول، یک همسر بیمار و ۲نوجوان در حال تحصیل داشته باشیم، باید با ۸۲هزار تومان ماهانه‌ای که از کمیته امداد یا بهزیستی می‌گیرند چرخ زندگی‌شان را بچرخانند.

  • جزئیات یک طرح

طرح حمایت از نیازمندان ازکارافتاده 26خرداد‌ماه امسال با 175 امضا تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس شد اما از آن زمان تا‌کنون نوبت بررسی به این طرح داده نشده است. براساس این طرح افراد مشمول، پس از شناسایی توسط نهاد‌های حمایتی، برای همیشه و تا زمانی که شرایط قرار گرفتن در این گروه را داشته باشند، نسبتی مشخص از حقوق رسمی یک کارگر را دریافت خواهند کرد. بر این اساس خانواده‌های 4نفره 50درصد، خانواده‌های 3‌‌نفره 40درصد، خانواده‌های 2نفره 30درصد و خانواده‌های یک نفره 20درصد حقوق و مزایای یک کارگر با حداقل دستمزد قانون کار را خواهند گرفت و به ازای هر نفر در خانواده‌های بیش از 4نفر 10درصد افزوده می‌شود.در تبصره‌های مختلف این طرح افرادی که به هر دلیل مانند داشتن حداقل ثروت، توانایی کارکردن و... نیاز به حمایت نداشته باشند حذف شده‌اند تا کمک‌ها تنها به افراد ازکارافتاده و نیازمند حقیقی برسد. تا‌کنون تعداد زیادی از نمایندگان مجلس، کارشناسان اقتصادی و صاحب‌نظران اجتماعی از طیف‌ها و گرایش‌های مختلف حمایت خود از این طرح را اعلام کرده‌اند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *