شناسه خبر: 8785 منتشر شده در مورخ: 1395/1/24 ساعت: 08:57 گروه: اجتماعی  
قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در انتظار تأیید شورای نگهبان
گزارش ویژه ایران سپید:

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در انتظار تأیید شورای نگهبان

رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان در مجلس اظهار داشت: شورای نگهبان فرصت دارد ظرف 10 روز ایرادهای این لایحه را به ما اعلام کند تا آن را اصلاح کنیم. میخواهیم این لایحه هرچه زودتر به اجرا درآید تا مشکلات معلولان حل گردد.

به گزارش ایران سپید  قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در انتظار تأیید شورای نگهبان: روزهای پایانی فروردین نزدیک میشود، اما هنوز شورای نگهبان نظر خود را در مورد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اعلام نکرده است. برای پیگیری روند تصویب این قانون با محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به گفتگو پرداختیم.

وی در این باره گفت: برای بررسی بندهای این لایحه از مسئولان دولتی، سازمان بهزیستی، کارشناسان و مدیران NGO ها دعوت کردیم تا در جلسات مشترک بتوانیم مشکلات، ابهامات و نقصهای لایحه را برطرف کنیم.

بعد از بررسیهای صورت گرفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه را در صحن علنی به صورت اصل 85 تصویب کردند و دوباره این لایحه به کمیسیون بازگشت و اعضای کمیسیون تصمیم گرفتند این لایحه را به صورت 5 سال آزمایشی به اجرا درآورند. وی ادامه داد: این امر نیز خارج از نوبت در صحن علنی مجلس مطرح شد و مجوز 5 سال آزمایشی را از نمایندگان خانه ملت دریافت کردیم. قربانی با اشاره به نظر شورای نگهبان در مورد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان عنوان کرد: احتمال دارد اعضای شورای نگهبان به بیمه تکمیلی معلولان در این لایحه به علت بار مالی ایراد وارد کنند که در مورد این موضوع یا از اعتبارات دولت در مورد این بند استفاده میکنیم یا مجبور به حذف آن خواهیم شد، اما در حال حاضر منتظر نظر قطعی شورای نگهبان خواهیم ماند.

در ادامه برای بررسی بیشتر این موضوع و بار مالی لایحه با فاطمه آلیا، رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان صحبت کردیم. وی گفت: بار مالی که قانون حمایت از حقوق معلولان در پی داشت باعث شد نمایندگان نتوانند به صورت مستقیم طرحی در این زمینه ارائه دهند و دولت با توجه به بودجه و اختیاراتی که داشت، این لایحه را به مجلس ارائه کرد.

آلیا ادامه داد: در نهایت کمیسیون مشترکی متشکل از کمیسیون اجتماعی، بهداشت و درمان، اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه برای بررسی بندهای لایحه حمایت از حقوق معلولان تشکیل شد. در این کمیسیون کارشناسانی از طرف دولت و مسئولان NGO ها نیز حضور داشتند. وی در ادامه با توجه به هشتاد و پنجی شدن این لایحه گفت: کمیسیون مشترک با برطرف کردند نواقص لایحه، آن را به صحن علنی مجلس برد و نمایندگان این لایحه را به صورت اصل 85 تصویب کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای آنکه از تغییرات اعمال شده اطمینان حاصل کنیم، این لایحه به صورت آزمایشی 5 سال اجرایی میشود. آلیا ادامه داد: این لایحه با 25 ماده در 11 فصل به تصویب رسید که شامل فصلهای فرهنگی، اقتصادی، معیشت، مسکن، تحصیلی، کاهش ساعت کاری و... است. با توجه به ماه فروردین و بعد تعطیلات، روند تأیید آن از سوی شورای نگهبان به تأخیر افتاد و خوشبختانه هفته گذشته کمیسیون لایحه را به شورای نگهبان ارسال کرد.

رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان در مجلس اظهار داشت: شورای نگهبان فرصت دارد ظرف 10 روز ایرادهای  این لایحه را به ما اعلام کند تا آن را اصلاح کنیم. میخواهیم این لایحه هرچه زودتر به اجرا درآید تا مشکلات معلولان حل گردد.

ما نگران بار مالی یا همان اصل 75 نیستیم، چرا که این لایحه از سوی دولت است و بار مالی آن را دولت بر عهده دارد. انشا ا... شورای نگهبان به زودی نظر خود را اعلام میکند و این لایحه به صورت آزمایشی از سال 1395 تا سال 1400 اجرایی میشود؛ در طول اجرای آزمایشی این قانون، معلولان و خانواده های آنها، نمایندگان NGO ها و دستگاهای اجرایی کم و کاستی این قانون را به نمایندگان مجلس اعلام کنند.

آلیا در پایان صحبتهایش گفت:  بعد از 5 سال اجرای آزمایشی این قانون دوباره در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار میگیرد و اگر در طول اجرای این قانون نقصی مشاهده شود، نمایندگان آن را برطرف میکنند و به صورت دائم این قانون اجرایی میشود. ( جعفری )

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *