شناسه خبر: 8714 منتشر شده در مورخ: 1395/1/17 ساعت: 08:57 گروه: اجتماعی  
ایستگاه‌های اتوبوس ویژه معلولان آماده‌سازی می شود

ایستگاه‌های اتوبوس ویژه معلولان آماده‌سازی می شود

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: نصب تابلوهای خط بریل تجربه نوینی در خط اتوبوس‌های تندرو ویژه افراد دارای معلولیت است.

به گزارش ایران سپید به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در رابطه با اختصاص تابلوها و مسیرهای ویژه معلولان، اظهار داشت: بر اساس تأکید شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران مقرر شد خدمات را برای همه معلولان سطح شهر فراهم کنیم تا همه آن‌ها بتوانند مانند اقشار عادی جامعه از امکانات شهری استفاده کنند.

 
وی افزود: به همین منظور و بر اساس برخی بازدیدهایی که از سایر کشورهای خارجی داشتیم عملا دیدیم که در بعضی از ایستگاه‌هایی که در خارج از کشور وجود دارد تابلوهایی در داخل ایستگاه‌های مترو و اتوبوس تحت عنوان تابلوی بریل و مناسب‌سازی کف ایستگاه‌ها برای استفاده نابینایان  تعبیه شده است و یک رضایتمندی بسیار خوبی را برای آن‌ها به همراه داشته است.
 
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: ما با وارد کردن نمونه خارجی این فعالیت‌ها به داخل کشور و بومی‌سازی آن‌ها در کشور علی‌رغم دشواری‌های آن در ساخت تابلوها خوشبختانه از آذرماه سال 94 شروع به کار کردیم و از اسفند 94 تقریباً سه تا چهار ماه مراحل اجرا و نصب  این ایستگاه‌ها را انجام دادیم.
 
سنندجی در ادامه تصریح کرد: در طول خط یک 31 ایستگاه وجود دارد و در حال حاضر تنها چهار ایستگاه مجهز به تابلو شده است که البته می‌توانستیم تعداد بیشتری ایستگاه داشته باشیم اما به دلیل اینکه تجربه اول ما بود تعداد کمی از ایستگاه ها دارای تابلو  شده است.
 
وی افزود: در حال حاضر برای این ایستگاه‌ها از انجمن نابینایان و همه کسانی که صاحب‌نظر هستند استفاده می‌کنیم.
 
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: ظرف دو، سه روز آینده تمامی نواقص این تابلوها برطرف خواهد شد و ظرف یک ماه آینده تمام 31 ایستگاه در خط یک بی‌آرتی و بعد در سایر خطوط تابلوها نصب خواهند شد.
 
سنندجی در ادامه درباره گویا کردن اتوبوس‌ها، تصریح کرد: در راستای امکاناتی که باید فراهم کنیم اتوبوس‌های 2 کابین کاملاً اتوبوس‌های تخت‌شو هستند یعنی همه معلولان می‌توانند به راحتی وارد اتوبوس شوند و محل اسکان معلولان نیز داخل اتوبوس‌ها مشخص است.
 
وی افزود: داخل همه اتوبوس‌ها چه تک کابین‌ها و چه 2 کابین‌ها که بالغ بر 6500 اتوبوس می شود باید سیستم گویای ایستگاه به وجود آوریم.
 
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: در حال حاضر تمام تجهیزات و امکانات مورد نیاز را تهیه کرده‌ایم و در حال نصب آن‌ها هستیم و به زودی سیستم اعلام ایستگاه‌ها، مکان ویژه برای معلولان و یک خط تابلو بریل نیز نصب می‌شود.
 
وی افزود: از ابتدای ورودی ایستگاه‌ها باید یک هدایت‌کننده به سمت تابلوها وجود داشته باشد تا هر معلولی که وارد ایستگاه می‌شود به طور ناخودآگاه به سمت تابلو هدایت شود.
 
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پایان گفت: باید خطوط روی تابلوها به خوبی مشخص باشد و دقیقاً نقطه شروع تابلو تعیین شود و باید تمام نواقص طرح به خوبی درست شود تا معلولان و نابینایان بتوانند به راحتی از این طرح استفاده کنند.
 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *