شناسه خبر: 8711 منتشر شده در مورخ: 1395/1/16 ساعت: 09:43 گروه: اجتماعی  
۴ پارک ویژه معلولان در پایتخت ایجاد می‌شود

۴ پارک ویژه معلولان در پایتخت ایجاد می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان تهران، معلولان را یکی از گروه های اصلی جامعه هدف دانست و گفت: بیش از ۱۰ درصد از افراد جامعه دچار معلولیتند که ۴ درصد آنها دارای معلولیت متوسط و شدید هستند که جمعیت آن در استان تهران حدود ۵۰۰ هزار نفر می‌شود؛ این در حالی است که فقط ۱۴۰ هزار پرونده معلولیت برای استفاده از خدمات بهزیستی وجود دارد.

به گزارش ایران سپید به نقل از اطلاعات احمد دلبری با بیان این که ۴ هزار معلول برای دریافت خدمات پشت نوبت هستند، اظهار داشت: ۵ هزار و ۹۳۶ معلول در مراکز شبانه‌روزی و ۷۰ هزار معلول در منازل از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند که ۱۲۰۰ نفر از آنان هم مجهول‌الهویه هستند .وی درباره نگهداری از سالمندان در بهزیستی هم افزود: ۱۶ هزار سالمند برای دریافت خدمات در سامانه ثبت شده اند که از بین آنها ۴ هزارو ۷۷۶ نفر در مراکز شبانه‌روزی و ۳۴۸ نفر در منازل از خدمات بهره‌مند می‌شوند و از این تعداد ۹۲۶ نفر مجهول‌الهویه هستند.مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه برای معلولان که از سال ۷۲ با هدف برابرسازی فرصت ها در مناطق روستایی آغاز شده است، گفت: همه افراد حق دارند که از امکانات جامعه استفاده کنند و این حق با همراهی خانواده‌ها، سازمان‌ها و سمن‌ها محقق می‌شود. در این سال‌ها پوشش ۱۰۰درصدی برای مناطق روستایی برای معلولان فراهم شده است .وی با بیان این که به دنبال اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در شهرها هستیم، گفت: شناسایی، ساماندهی و ارجاع معلولان به نهادهای ارائه خدمت، آگاهی بخشی معلولان و خانواده‌ها و مناسب‌سازی فضاهای شهری از اهداف این طرح است.

دلبری درباره اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده گفت: این طرح از دی ماه به صورت پایلوت در شهر قدس آغاز و اقدامات مربوط به تسهیلگران و شناسایی سمن‌ها هم تا حدودی انجام شده است که پس از شناسایی و رفع نقایص کار این طرح را با جدیت بیشتری در سطح شهر تهران دنبال کنیم.وی از امضای تفاهمنامه‌ای با شهردار تهران در اسفندماه سال گذشته خبر داد: براین اساس در فاز اول می‌توانیم از ۳۵۴ سرای محله تهران برای شناسایی و ارائه خدمات۲۲۰۰ نفر معلول ساکن پایتخت استفاده کنیم و برای این طرح ۳ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است .

ایجاد ۴ پارک ویژه معلولان درپایتخت

دلبری به جلسه مشترکی با معاونت عمرانی استانداری تهران اشاره کرد و افزود: معلولان هم شهروندان ما هستند و باید همان گونه که شهرداری تلاش می‌کند که مبلمان شهری مناسب برای شهروندان تهیه کند باید برای معلولان هم فضای مناسبی آماده کند.وی از ایجاد ۴ پارک ویژه معلولان در سطح شهر تهران خبر داد و افزود: شهرداری قول داده است که ۴ پارک ویژه معلولان و سالمندان در پایتخت احداث کند.مدیر کل بهزیستی استان تهران با تأکید بر لزوم اشاعه مسئولیت اجتماعی گفت: در کل دنیا خدمات اجتماعی کامل از سوی دولت ارائه نمی‌شود بلکه در قالب مسئولیت‌های اجتماعی از سوی همه سازمان‌ها این خدمات به نیازمندان ارائه می‌شود. دلبری در ادامه افزود: مشکلات امروز جامعه معلولان و آسیب دیدگان اجتماعی برخاسته از دل سازمان بهزیستی نبوده است.

بنابراین اگر یک نفر بر اثر تصادف دچار معلولیت می‌شود، آیا نباید ایران خودرو و وزارت صنایع برای خود مسئولیت اجتماعی تعریف کند؟ چرا که بخشی از معلولان ضایعه نخاعی بر اثر تصادفات و مشخصا ناکارآمدی خودرو و جاده دچار مشکل‌ شده‌اند.

وی افزود: در طول اجرای قانون برنامه چهارم و پنجم۲۶۱۰ نفر از اداره بهزیستی استان تهران بازنشسته شدند، اما کمتر از۲درصد یعنی ۴۱ نفر نیرو جایگزین شدند.این در حالی است که ماهانه۵۷ کودک زیر۷ سال تحویل بهزیستی و ۹۰ نفر معلول وارد چرخه حمایتی و مراقبتی در سطح مراکز می‌شوند.لذا با توجه به محدودیت منابع و ساختار در این شرایط استفاده از پتانسیل و توانمندی های خیرین و انجمن‌ها رویکرد اصلی سازمان است .

مدیر کل بهزیستی استان تهران درباره حمایت مردمی از آسیب دیدگان اجتماعی گفت: آمادگی لازم را برای کمک به تأسیس NGOدر حوزه اعتیاد، معلولان و پیشگیری از معلولیت و سایر آسیب‌های اجتماعی داریم و به دنبال این هستیم که با استفاده از ظرفیت خیرین نهضت مردمی را فعال کنیم .

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *