شناسه خبر: 8657 منتشر شده در مورخ: 1394/12/29 ساعت: 17:02 گروه: سیاسی  
مهمترین وقایع مجلس در سال 94؛ از مصوبه برجام تا استیضاح فانی و آخوندی

مهمترین وقایع مجلس در سال 94؛ از مصوبه برجام تا استیضاح فانی و آخوندی

شاید بتوان سال 94 را هسته‌ای ترین سال مجلس در ادوار گذشته معرفی کرد؛ چرا که همزمان با مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، مجلس نیز جلسات متعددی را با حضور مذاکره کنندگان ارشد هسته‌ای کشورمان برگزار و مذاکرات را به دقت رصد کرد تا جایی که مصوبه مجلس در طرح برجام را می‌توان از مهمترین مصوبات مجلس اصولگرای نهم دانست.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنامجلس نهم در سالی که گذشت در کنار مصوبات مهم خود مثل طرح برجام، وقایع مهمی مثل استیضاح وزرای راه و شهرسازی و آموزش و پرورش را نیز پشت سر گذاشت

در این گزارش به مهمترین مصوبات و وقایع مجلس نهم در سال 94 اشاره شده که در زیر می‌آید:

1. شانزدهم فروردین‌ماه در اولین جلسه علنی مجلس در سال 94 در حالی که تنها سه روز از تفاهم سیاسی ایران و 1+5 در لوزان سوئیس می‌گذشت، اولین واکنش‌ها به این تفاهم در مجلس بروز کرد؛ مهدی کوچک‌زاده با در دست گرفتن پلاکاردی ممنوعیت سلطه بیگانه بر کشور را به موجب قانون اساسی یادآوری کرد و حمید رسایی نیز در اظهاراتی در مورد تفاهم لوزان تشکیک‌هایی را مطرح کرد که البته با واکنش و مخالفت نمایندگان دیگر روبه‌رو شد.

2. هجدهم فروردین ماه محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی برای تشریح ابعاد مختلف مذاکرات سوئیس در جلسه غیرعلنی مجلس حاضر شدند، همزمان جمعی از دانشجویان در اعتراض به تفاهم لوازم مقابل مجلس تجمع کردند. ظریف در این جلسه بعد از شنیدن اظهارات نمایندگان به آنها وعده داد که به زودی فکت‌شیت ایرانی را منتشر کند.

3. نوزدهم فروردین‌ماه اولین واکنش‌ها از مجلس نسبت به آزار دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده بروز کرد و نمایندگان نامه‌ای را خطاب به رئیس‌جمهوری برای پیگیری این حادثه نوشتند.

4. بیست و سوم فروردین‌ماه پیکر مرحوم علی‌اکبر آقایی نماینده مردم سلماس در مجلس تشییع شد.

5. بیست و پنجم فروردین محمود واعظی وزیر ارتباطات که برای پاسخگویی به سئوال یک نماینده درباره توسعه باند اینترنت در مجلس حاضر شده بود اولین کارت زرد خود را از مجلس گرفت.

6. دوم اردیبهشت نمایندگان به کلیات استانی شدن انتخابات مجلس رای دادند.

7. ششم اردیبهشت وزیر کشور با حضور در جلسه علنی مجلس در مورد وجود پول‌های کثیف در انتخابات توضیح داد.

8. بیستم اردیبهشت علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه فراکسیون رهروان ولایت با واکنش‌های تند و ارائه طرح‌های غیرکارشناسی سه فوریتی برای توقف مذاکرات هسته‌ای مخالفت کرد.

9. پنجم خردادماه انتخابات هیات رئیسه برای سال پایانی فعالیت مجلس برگزار شد و علی لاریجانی در جایگاه ریاست و محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی‌فرد در جایگاه نواب رییس ابقا شدند. در این انتخابات احمدرضا دستغیب جایگزین حسین سبحانی‌نیا و عبدالرضا مصری جایگزین بهروز نعمتی شدند.

10. نوزدهم خردادماه علی جنتی وزیر ارشاد که برای پاسخگویی به سئوال جمعی از نمایندگان درباره محدودیت‌ها در انتشار اخبار کرسنت در مجلس حاضر شده بود دومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد.

11. سی‌ویکم خردادماه مجلس به کلیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای رای داد.

12. دوم تیرماه نمایندگان طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای را با تعیین شرط برای نتایج مذاکرات هسته‌ای به تصویب رساندند.

13. سوم تیرماه طرح استیضاح فانی در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان به ابقای فانی در وزارت آموزش و پرورش رای دادند.

14. سی‌ام تیرماه محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی برای ارائه گزارشی در مورد روند مذاکرات در جلسه علنی مجلس حضور نیافتند. در این جلسه وزیر امور خارجه متن کامل برنامه جامع اقدام مشترک را تقدیم مجلس کرد. در همین جلسه مجلس به تشکیل کمیسیون ویژه برجام رای داد.

15. هجدهم مردادماه علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد که برای پاسخگویی به سئوال مهرداد بذرپاس درباره مالیات اصناف در مجلس حاضر شده بود، برای سومین بار از مجلس کارت زرد گرفت.

16. بیست و هشتم مردادماه کلیات طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مجلس تصویب شد. در همین روز ترکیب 15 نفره کمیسیون ویژه برجام نیز تعیین شد.

17. چهارم شهریورماه مجلس به طرح ممنوعیت بکارگیری افراد بازخرید یا بازنشسته در دستگاه‌های اجرایی رای داد.

18. سی‌ویکم شهریورماه علی ربیعی که برای پاسخ به سئوال فاطمه آلیا درباره عدم توجه به معلولان در مجلس حاضر شده بود دومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد.

19. پنجم مهرماه نمایندگان در جلسه غیرعلنی با حضور وزیر ارشاد، وزیر کشور و معاون وزیر خارجه فاجعه منا را مورد بررسی قرار دادند. در همین روز نمایندگان با صدور بیانیه‌ای خواستار تعیین گروه حقیقت‌یاب برای روشن شدن علت این فاجعه شدند.

20. هفتم مهرماه محمود گودرزی وزیر ورزش که برای پاسخگویی به سئوال نماینده ایلام درباره فساد در ورزش در مجلس حضور یافته بود از مجلس کارت زرد گرفت.

21. هشتم مهرماه بهرام بیرانوند نماینده بروجرد در ابتدای جلسه علنی مجلس با فریادهای خود به دست دادن ظریف با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داد و همفکران وی نیز با سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» با او همراهی کردند.

22. دوازدهم مهرماه گزارش کمیسیون ویژه برجام در حالی که مورد اعتراض چند تن از اعضای این کمیسیون قرار گرفته بود در صحن علنی مجلس قرائت شد. در همین روز نمایندگان به یک فوریت طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام رای دادند.

23. چهاردهم مهرماه محمد آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مجلس استیضاح شد و نهایتا مجلس به ابقای آخوندی در وزارت راه رای داد.

24. نوزدهم مهرماه نمایندگان کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام را به تصویب رساندند؛ مصوبه‌ای که مخالفت دلواپسان مجلس را به همراه داشت. در این جلسه علی اکبر صالحی در سخنانی گفت که از سوی یکی از نمایندگان تهدید به مرگ شده و به او گفته‌اند «روی تو سیمان می‌ریزیم و تو را دفن می‌کنیم». موضوعی که از سوی روح‌الله حسینیان نماینده تهران عنوان شده بود.

25. بیست و یکم مهرماه نمایندگان مجلس جزئیات طرح برجام را در کمترین زمان ممکن و با حداقل حاشیه به تصویب رساندند.

26. بیست و دوم مهرماه نمایندگان موادی از قانون انتخابات مجلس را اصلاح و مقرر کردند که نامزدهای انتخابات مجلس برای پیروزی در مرحله دوم نیازمند بیست درصد کل آرا هستند. این در حالیست که پیش از آن شرط پیروزی در مرحله اول انتخابات کسب حداقل 25 درصد آرای کل بود.

27. یازدهم آبان مجلس به کلیات طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده رای داد.

28. شانزدهم آذر محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت که برای پاسخ به سئوال حمید رسایی در مجلس حاضر شده بود سومین کارت زردش را از مجلس گرفت.

29. سی‌ام آذرماه علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش که برای پاسخگویی به سوال یک نماینده در مجلس حاضر شده بود از مجلس کارت زرد گرفت.

30. بیست و هفتم دی‌ماه تنها چند ساعت پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها رئیس‌جمهور به همراه وزیر خارجه و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مجلس حاضر شد و لوایح بودجه و برنامه ششم را تقدیم مجلس کرد.

31. بیست و هشتم دی‌ماه علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش که برای پاسخگویی به سئوال نماینده زابل در مجلس حضور یافته بود از مجلس کارت زرد گرفت.

32. بیست و نهم دی‌ماه نمایندگان با کلیات طرح جرم سیاسی موافقت کردند.

33. پنجم بهمن‌ماه نمایندگان مجلس با لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مخالفت کردند.

34. سیزدهم بهمن‌ماه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در جلسه علنی مجلس جزئیات قراردادهای خرید ایرباس را برای نمایندگان تشریح کرد.

35. هجدهم اسفندماه نمایندگان به تمدید یک‌ساله برنامه پنجم توسعه تا پایان سال 95 رای دادند.

36. بیست و چهارم اسفندماه نمایندگان مجلس با دو فوریت و کلیات پرداخت تن‌خواه دو ماهه به دولت در سال 95 موافقت کردند و یک روز بعد در آخرین روز کاری مجلس در سال 94 لایحه دو دوازدهم بودجه 95 را به تصویب رساندند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *