شناسه خبر: 8652 منتشر شده در مورخ: 1394/12/25 ساعت: 13:13 گروه: ورزشی  
مروری بر اتفاقات ورزش نابینایان در سال 94

مروری بر اتفاقات ورزش نابینایان در سال 94

در حالی که روزهای پایانی سال 1394 را سپری میکنیم، قصد داریم مهمترین اخبار و اتفاقات ورزش نابینایان و کمبینایان در سال 94 را ورق بزنیم

به گزارش ایران سپید: در 28 فروردین، ایمان تحویلی قهرمان مسابقات آزاد شطرنج تهران شد.
27 اردیبهشت، پنجمین دوره مسابقات جهانی نابینایان در سئول کره جنوبی پایان یافت و کاروان 37 نفره نابینایان ایران که با نام کاروان بعثت در این مسابقات حضور یافته بود، موفق به کسب 32 نشان رنگارنگ شد و توانست در میان 60 کشور شرکت کننده، عنوان سوم را از آن خود کند. در رشته پاورلیفتینگ 17 مدال شامل: 11 طلا، 3 نقره و 3 برنز به دست آوردیم. در مواد مختلف رشته دوومیدانی نیز صاحب 14 مدال شامل: 4 طلا، 3 نقره و 7 برنز شدیم. تیم ملی جودوی نابینایان نیز یک مدال برنز به دست آورد. تیم ملی گلبال آقایان در مرحله حذفی با نتیجه 9 بر 2 مغلوب سوئد شد و نتوانست سهمیه پارالمپیک ریو را به دست آورد. تیم ملی فوتبال پنج نفره به دلیل مشکلات مالی و تیم ملی شطرنج آقایان و بانوان و تیم ملی گلبال بانوان به علت همگروهی با اسرائیل، به مسابقات جهانی سئول اعزام نشدند. در پایان جدول رده بندی توزیع مدالها، روسیه با 48 طلا، 35 نقره، 31 برنز و مجموع 114 مدال بر بام جهان ایستاد. اوکراین با 16 طلا، 11 نقره، 11 برنز و مجموع 38 مدال دوم شد و تیم کشورمان با 15 طلا، 6 نقره، 11 برنز و مجموع 32 مدال در جایگاه سوم قرار گرفت.
10 خرداد، اصفهان با 42 امتیاز فاتح مسابقات قهرمانی کشور دوومیدانی در مجموع بخش زنان و مردان شد. همدان با 40 امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت و فارس با 31 امتیاز سوم شد.
24 خرداد، تیم ملی شطرنج آقایان و بانوان کشورمان که با 7 شطرنجباز در تورنمنت بین المللی اسلوونی شرکت کرده بود، به کار خود پایان داد و علیرضا قورچیبیگی و مجید باقری از کشورمان عناوین چهارم و پنجم را از آن خود کردند.

2 مرداد، علیرضا قورچیبیگی قهرمان مسابقات اوپن شطرنج جام رمضان شد.
8 مرداد، در مسابقات باشگاهی دوومیدانی نابینایان، اصفهان با 25 امتیاز در بخش مردان و زنجان با 14 امتیاز در بخش بانوان قهرمان شدند.
16 مرداد، علیرضا قورچیبیگی از قزوین در بخش آقایان و عاطفه نقوی از خراسان رضوی در بخش بانوان، هر دو با 6 امتیاز قهرمان مسابقات ریتد شطرنج اصفهان شدند.
30 مرداد، مسابقات قهرمانی کشور شنای نابینایان برگزار شد که خراسان رضوی در بخش بزرگسالان و تیم فارس در رده سنی جوانان، به مقام قهرمانی رسیدند.
16 شهریور، تیم ملی فوتبال پنج نفره نابینایان کشورمان در مسابقات آسیایی ژاپن، در فینال چین را شکست داد تا علاوه بر کسب عنوان قهرمانی در آسیا، سهمیه پارالمپیک ریو را نیز کسب کند. احمدرضا شاهحسینی از کشورمان با 9 گل، عنوان آقای گلی و فنیترین بازیکن این مسابقات را از آن خود کرد.
26 شهریور، شهرام آقابابایی رئیس هیأت ورزشی نابینایان چهارمحال و بختیاری شد.

2 مهر، تهران قهرمان مسابقات دسته اول قهرمانی کشور گلبال بانوان شد. تیم قزوین نیز توانست عنوان نخست رقابتهای دسته دوم گلبال بانوان قهرمانی کشور را از آن خود کند.
12 مهر، حمید جهانبخش رئیس هیأت ورزشی نابینایان استان قزوین شد.
24 مهر، جشنواره گلبال در قالب مسابقات قهرمانی کشور گلبال آقایان در بابلسر به پایان رسید که تیمهای همدان در دسته اول، خوزستان در دسته دوم، فارس در دسته سوم و اردبیل در دسته جات آزاد، عنوان قهرمانی را از آن خود کردند.
24 مهر، فاطمه برقول از خوزستان قهرمان مسابقات قهرمانی کشور شطرنج بانوان شد.
25 مهر، لیلا محمدپور رئیس هیأت ورزشی نابینایان خوزستان شد.
1 آبان، در مسابقات جهانی دوومیدانی قطر، سامان پاکباز پرتابگر نابینای کشورمان با پرتاب وزنه به میزان 15 متر و 19 سانتیمتر، ضمن کسب مدال نقره، سهمیه مستقیم پارالمپیک ریو را به دست آورد.
5 آبان، عرفان حسینی در مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان در قطر، در ماده پرتاب نیزه با رکورد 59 متر و 97 سانتیمتر به مدال نقره دست یافت و توانست سهمیه مستقیم پارالمپیک ریو را کسب کند.
7 آبان، اصغر فیاض رئیس هیأت ورزشی نابینایان اصفهان شد.
8 آبان، سامان پاکباز در ماده پرتاب دیسک با 46 متر و 20 سانتیمتر، مدال طلای مسابقات جهانی دوومیدانی قطر را از آن خود کرد. کاروان دوومیدانی معلولین کشورمان در مجموع با 4 طلا، 7 نقره و 2 برنز و کسب 10 سهمیه به کار خود در مسابقات جهانی قطر پایان داد.
16 آبان، رقیه رحمانی رئیس هیأت ورزشی نابینایان گلستان شد.
20 آبان، تیم فارس فاتح اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور فوتبال کمبینایان شد. تیم بوشهر نیز عنوان دوم را از آن خود کرد.
21 آبان، تیم ملی گلبال مردان کشورمان در فینال مسابقات آسیا-پاسیفیک با نتیجه 8 بر 4 در مقابل چین میزبان شکست خورد و از صعود به پارالمپیک ریو باز ماند.
16 آذر، در تورنمنت بین المللی شنای نابینایان در لهستان، در ماده 4 در 50 متر آزاد، تیم کشورمان با ثبت رکورد یک دقیقه و 56 ثانیه و 28 صدم ثانیه به مدال نقره دست یافت. تیم ملی شنای نابینایان و معلولین کشورمان در این رقابتها، با 3 مدال نقره تیمی، 2  نشان برنز و جا به جایی 6 رکورد ملی به کار خود پایان داد.
17 آذر، تیم فارس، فاتح مسابقات قهرمانی کشور فوتبال پنج نفره نابینایان در بابلسر شد.
18 آذر، امید کریمی از اصفهان، عنوان نخست مسابقات قهرمانی کشور شطرنج نابینایان در بخش آقایان را از آن خود کرد.

4 دی، خراسان رضوی قهرمان مسابقات قهرمانی کشور جودوی نابینایان شد.
12 بهمن، میثم مرادیان از گیلان در مسابقات آزاد شطرنج نابینایان که به مناسبت دهه فجر در استان لرستان برگزار شد، عنوان نخست را از آن خود کرد.
15 بهمن، مسابقات قهرمانی کشور دوی صحرانوردی نابینایان در دو بخش آقایان و بانوان، همچنین تیمی و انفرادی برگزار شد. در بخش انفرادی آقایان، حسن گلابی از همدان و در بخش تیمی، آذربایجان غربی قهرمان شدند. در بخش انفرادی بانوان، هاجر صفرزاده از اصفهان و در بخش تیمی نیز اصفهان عنوان نخست را از آن خود کردند.
25 بهمن، روزبه زورقی رئیس هیأت ورزشی استان البرز شد.
13 اسفند، مسابقات باشگاهی گلبال در دو بخش آقایان و بانوان به پایان رسید. در مسابقات لیگ برتر    ر گلبال آقایان که دور برگشت آن در مشهد برگزار شد، آینده سازان تهران با 27 امتیاز قهرمان شد، بهزیستی اصفهان با 21 امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت و هیأت نابینایان اردبیل با 15 امتیاز سوم شد. در مسابقات باشگاهی دسته اول گلبال آقایان، شهرداری بانه با 18 امتیاز قهرمان شد و به همراه تویسرکان همدان که در جایگاه دوم قرار گرفت، به لیگ برتر صعود کردند. در مسابقات باشگاهی دسته اول گلبال بانوان نیز دانشگاه آزاد تهران با 26 امتیاز و تفاضل گل بهتر قهرمان شد و هیأت گلستان با همین امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت و اصفهان سوم شد.
16 اسفند، مجمع عمومی سالیانه فدراسیون نابینایان برگزار شد. در این مجمع، دکتر نصر الله سجادی بودجه فدراسیون نابینایان در سال 95 را 2 میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام کرد.
22 اسفند، تیم ملی دوومیدانی معلولین کشورمان در مسابقات آسیا-اقیانوسیه امارات با کسب 40 مدال قهرمان شد. در بخش نابینایان، صاحب 5 طلا، 4 نقره و 2 برنز شدیم. نورمحمد آرخی در پرتاب وزنه، نیزه و دیسک، 2 طلا و یک نقره، آرش خسروی در دوی 100 و 200 متر 2 طلا، حمید اسلامی در 5000 متر 1 نقره، آریان لطفی در پرتاب وزنه و دیسک 1 نقره و 1 برنز، علی الهی در 1500 و 5000 متر 1 طلا و 1 نقره و مهدی مرادی در دوی 100 متر 1 مدال برنز به دست آوردند.
22 اسفند، فولاد اکسین خوزستان قهرمان مسابقات باشگاهی فوتبال پنج نفره نابینایان شد.

مهمترین رویداد ورزش معلولین در سال آتی، برگزاری پارالمپیک ریو در کشور برزیل است. ورزش نابینایان کشورمان نیز در رشتههای فوتبال پنج نفره، جودو و دوومیدانی در این مسابقات نماینده دارد.
کمتر از 6 ماه به آغاز مسابقات پارالمپیک باقی مانده است. رقابتهای پارالمپیک 2016 ریو، از 7 تا 18 سپتامبر با حضور 4350 ورزشکار از 178 کشور جهان برگزار خواهد شد. در این مسابقات، ورزشکاران در 23 رشته با هم  رقابت خواهند کرد و در مجموع 528 مدال توزیع خواهد شد. از این تعداد، 226 مدال به زنان، 264 مدال به مردان و 38 مدال در رشته های تیمی توزیع میشود. از 23 رشته حاضر در این مسابقات، دو رشته پاراکانو و پاراترایتالون (مسابقات سه گانه) اولین بار است که به رشتههای پارالمپیک اضافه شده است. برای اولین بار است که یک کشور از آمریکای جنوبی میزبان مهمترین رویداد ورزشی افراد دارای معلولیت در جهان است. برای این اتفاق مهم، 20 ورزشگاه در 4 نقطه شهر ریو در نظر گرفته شده است. برای برگزاری این مسابقات، 25000 نیروی داوطلب، 45000 نیروی پیمانکار و 5000 نیروی ثابت پیشبینی شده که سازماندهی این رویداد بزرگ ورزشی را بر عهده بگیرند. از نکات جالب توجه ،آمار تجهیزات مورد نیاز برای این مسابقات است. از جمله آنها میتوان به 417 توپ فوتبال، 2000 سیبل تیر و کمان، 4000 چشمبند برای گلبال، 6720 توپ تنیس با ویلچر، 6480 توپ تنیس روی میز، 3 میلیون و نیم وعده غذایی و 10 هزار تخت خواب اشاره کرد. برای تماشای این مسابقات که از 16 تا27 شهریور 95 برگزار خواهد شد، یک و هشت دهم میلیون بلیط در نظر گرفته شده است.

امیر سرمدی

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *