شناسه خبر: 8640 منتشر شده در مورخ: 1394/12/25 ساعت: 10:21 گروه: اجتماعی  
معافیت هزینه دادرسی برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد
گزارش ویژه ایران سپید:

معافیت هزینه دادرسی برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوبه ای مبنی بر معافیت مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) از پرداخت هزینه دادرسی تصویب کردند.

به گزارش ایران سپید  در هفته ای که گذشت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوبه ای مبنی بر معافیت مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) از پرداخت هزینه دادرسی تصویب کردند. این دو گروه با ارائه نامه ای از سازمان مربوطه میتوانند از این معافیت استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص معافیتهای این مصوبه با علی صابری، وکیل دادگستری و عضو شورای شهر تهران به گفتگو پرداختیم. وی در این رابطه گفت: طبق قانون، اشخاص برای اقامه دعاوی حقوقی یا کیفری مکلفند تا مبلغی به عنوان هزینه دادرسی به دفاتر ثبت دادخواستها یا شکایات پرداخت کنند.

شروع یک دعوا در دادگستری نیازمند پرداخت مبالغی به عنوان هزینه دادرسی است. این مبلغ در دعاوی مختلف متفاوت است. علاوه بر این، بسته به اینکه دعوا را در کدام مرجع مطرح میکنید هزینه دادرسی متفاوت خواهد بود.

بنابر این میزان هزینه دادرسی برای شهروندانی که قصد دارند از دستگاه قضایی رسیدگی به ادعاهای خود را تقاضا کنند، دارای اهمیت است. صابری ادامه داد: این مصوبه مجلس شورای اسلامی کلیه دعاوی کیفری، مدنی و خانواده را تحت پوشش قرار میدهد. لازم به ذکر است، در تبصره ماده 5 قانون حمایت خانواده سال 91 معافیت دعاوی خانواده برای تحت پوششیهای سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در نظر گرفته شده بود.

در دعاوی کیفری هزینه های دادرسی شامل موارد زیر میشود: هزینه دادرسی ویژه تقدیم شکواییه - حق الوکاله وکیل در دعاوی کیفری با توافق طرفین تعیین میشود. توجه شود که همانند دعاوی حقوقی در این دسته از دعاوی نیز یک تمبر غیر مالی تحت عنوان مالیات وکالتی روی وکالتنامه ابطال خواهد شد. - سایر هزینه هایی که در مسیر یک دعوا پیش میآیند. البته این معافیت مشمول هزینه های وکیل نمیشود و این هزینه از طرف فرد باید پرداخت شود. (جعفری) 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *