شناسه خبر: 8434 منتشر شده در مورخ: 1394/12/8 ساعت: 09:10 گروه: اجتماعی  
تبصره‌ای که امیدهای معلولان را زنده کرد

تبصره‌ای که امیدهای معلولان را زنده کرد

«با تصویب تبصره ۲ لایحه بودجه سال ۹۵تهران، امید جامعه معلولان، نابینایان و کم‌توانان شهر تهران برای دیده شدن موضوعات مربوط به آنها در اجرای پروژه‌های جدید شهر دوباره زنده شد»؛ این برداشتی است که سهیل معینی، مدیرعامل شبکه‌ تشکل‌های نابینایان کشور از این تبصره دارد.

به گزارش ایران سپید به نقل از همشهری براساس تبصره مذکور شهرداری تهران موظف است مطالعات توجیهی، ‌فنی، ‌اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی، سلامت، پدافند غیرعامل و دسترس‌پذیری هر یک از پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای غیرمستمر جدید را مطابق مفاد دستورالعمل ابلاغی «نظام پذیرش پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای غیرمستمر» پیوست موافقتنامه‌های مبادله شده با معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شورا قرار دهد. به‌عبارت ساده‌تر در بخش مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری، مسئله دسترس‌پذیری، پیوست پروژه‌های جدیدی می‌شوند که شهرداری در سال 95به اجرا درمی‌آورد. اینگونه در اجرای پروژه‌ها، تسهیلات لازم در رفت‌وآمد و برآورده‌سازی سایر نیازمندی‌های معلولان درنظر گرفته می‌شود. نکته اساسی اینجاست که باید در اجرای پروژ‌ه‌های جدید از کارشناسان مربوط به این بخش بهره گرفته شود.

  • توقعات از کارگروه مشورتی

یکی از موضوعاتی که هنوز جامعه معلولان به آن امیدوار هستند این است که بودجه مختص دسترس‌پذیری، در اختیار ستاد مناسب‌سازی فضاها و معابر شهری نیز قرار بگیرد. چنین نکته‌ای را پیش از این عضو روشندل و حقوقدان شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده بود. علی صابری که طی ماه‌های گذشته و در پی تشکیل کارگروه مشورتی شهر دسترس‌پذیر شهرداری تهران، نسبت به رخداد اتفاقاتی تازه در این حوزه امیدوار شده، گفت:« تشکیل این گروه یک‌تحول در جامعه به‌حساب می‌آید چراکه اساسا 10سال پیش اصلا بحثی در این زمینه نبود.»

اتفاقی که در پی تصویب تبصره2 رخ می‌دهد، این است که نحوه تخصیص و هزینه‌کرد ردیف‌های اعتبار مختص به مناسب‌سازی معابر و امورات مربوط به معلولان قابل رصد خواهد بود. این موضوع را صابری که عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر هم هست، مورد تأیید قرار داد. البته وی برای اینکه ردیف‌های اعتباری یکجا جمع شود و در اختیار ستاد قرار‌ گیرد، از گروه مشورتی شهر دسترس‌پذیر خواست تا این مسئله را پیش از پایان سال به جد پیگیری کند. معینی که عضو ستاد مناسب‌سازی معابر هم هست پیشنهاد می‌دهد تا اولا شهردار تهران یا نماینده تام‌الاختیار به‌عنوان دبیر این ستاد انتخاب شده و سپس بودجه‌های تصویب شده -هرمقدارهم باشد - به ستاد اختصاص یابد.

  • سند جامع برای افق 1404

موضوع اساسی دیگری که می‌تواند دسترس‌پذیر شدن شهر را به همه شهروندان ازجمله معلولان نوید بدهد این است که استانداردهای مربوطه به‌صورت بخشنامه درآمده و لازم‌الاجرا شود. معینی اما گفت ستاد مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری که باید عملا قدرت اجرایی و نظارتی را به این لحاظ داشته باشد، فاقد قدرت لازم است. البته چندی پیش جلسه‌ای مشترک میان ستاد مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری با کمیسیون عمران شورای شهر تهران برگزار شد تا سند جامع حمل‌ونقل و ترافیک برای 10سال آینده تدوین شود. با تدوین شدن چنین سندی، استانداردهای لازم برای دسترس‌پذیری پروژه‌هایی که تا سال 1404به اجرا در می‌آیند، لازم‌الاجرا می‌شود.

  • 4 فقدانی که نهادها باید برای رفع آنها مورد توجه قرار گیرند

در پی تبصره دوم بودجه شهر تهران و تشکیل کارگروه مشورتی شهر دسترس‌پذیر شهردار تهران، امیدها برای اینکه سرانجام بحث‌های مربوط به معلولان و کم‌توانان در شهر از حالت تئوریک و پژوهشی خارج شوند، زنده شده است. بنابراین 4فقدان کنونی که سهیل معینی و علی صابری بر آن نظر دارند، باید کم‌کم از بین بروند. 4فقدانی که عبارتند از:

فقدان سیاستگذاری: به اعتقاد معینی، اگرچه اغلب دستگاه‌ها و نهادها از کمبود بودجه برای مناسب‌سازی گلایه می‌کنند اما نکته اصلی اینجاست که اگر بخواهند معابر گذشته مناسب‌سازی شود، باید هزینه زیادی را صرف کنند اما در پروژه‌های جدید نیز این موضوع دیده نمی‌شود.

فقدان نظارت: به‌نظر علی صابری، کارگروه مشورتی باید در هماهنگی با کمیسیون‌های مختلف شورای شهر تهران، نحوه اجرای پروژه‌های جدید را به دقت رصد کنند تا بعد نظارتی این حوزه قوی شود.

فقدان شفافیت لازم در تخصیص بودجه: به گفته اعضای کارگروه مشورتی باید رقم بودجه مختص به حوزه مناسب‌سازی به‌طور مشخص، اعلام شود و آن بودجه طبق نیازهای مختلف به معاونت‌ها و سازمان‌های مختلف مثل معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، معاونت فنی و عمرانی، سازمان فضای سبز و پارک‌ها و... اختصاص یابد.

فقدان نظام عملکردی واحد: طبق استانداردهای جهانی در اجرای پروژه‌های مختلف باید از جزیره‌ای عمل کردن نهادهای مربوطه جلوگیری شود؛ به‌عبارتی طبق یک‌سند دسترس‌پذیری و چارچوب مشخص باید پروژه‌ها به اجرا درآیند و به‌عنوان مثال از سلیقه‌ای عمل کردن شهرداری‌های مناطق در اجرا جلوگیری شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *