شناسه خبر: 8355 منتشر شده در مورخ: 1394/12/1 ساعت: 10:03 گروه: فرهنگی  
فراخوان بوطیقای شعر معلولیت منتشر شد

فراخوان بوطیقای شعر معلولیت منتشر شد

فراخوان گردآوری شعر و نقد شعر با تمرکز بر موضوع معلولیت توسط انتشارات بوتیمار منتشر شد.

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی انتشارات بوتیمار، فراخوان گردآوری و انتشار اشعار معلولان با تمرکز بر موضوع معلولیت برای چاپ در قالب یک اثر متمرکز، توسط انتشارات بوتیمار منتشر شد.

معلولیت هویتی‌ست که هنوز در فرهنگ ایران خویش را نشناسانده است. عموما فرهنگ استثناءگرایی کرده و شعر معلولیت را جدی نگرفته است. این در حالی‌ست که جنبش ادبی معلولان در سراسر دنیا در حال شکل‌گیری است و معلولان با افتخار درباره هویت خود سخن می‌گویند.

در تاریخ ایران نیز همواره شعرای معلول وجود داشته‌اند و به غنای ادبی ایران افزوده‌اند. از نخستین شعرای معلول ایرانی رودکی است و همچنین میان شعرای معاصر ایران، شعرایی وجود دارند که از آغاز معلول بوده‌اند یا در مرحله‌ای از حیات خویش معلول شده‌اند و به فعالیت ادبی‌شان ادامه داده‌اند. اما درباره معلولیت مجموعه منسجمی وجود ندارد که ارج ادبی معلولان را در معرض دید قرار داده باشد.

اکنون زمان آن رسیده که سهم معلولان شاعر در تکوین فرهنگ ادبی ایران ارجگذاری شود و زمینه برای منتقدان ادبی فراهم شود که شعر آنان را با تمرکز بر موضوع معلولیت بررسی کنند. به همین منظور فراخوان شغر معلولیت منتشر می شود. این فراخوان به همین منظور و با این امید معلولان یا منتقدان شعر معلولیت را دعوت می‌کند که شعر معلولیت را وارد جریان اصلی ادبیات ایران کنند.

از شروط ارسال شعر این است که فرد خویش را معلول بداند یا اگر معلول نیست، شعرش بر موضوع معلولیت متمرکز باشد.

کسانی که مایل به ارسال مقاله کوتاه خلاقانه درباره شعر با موضوع معلولیت‌اند نیز می‌توانند مقالاتی را در حداکثر ۱۰۰۰ کلمه ارسال کنند.

در این فراخوان خطاب به علاقه مندان گفته شده که آثار خود را در فایل وُرد یا پی دی اف همراه با ذکر نام و نام خانوادگی، مشخصات تماس و ذکر این‌که خود دارای معلولیت‌اید یا این‌که
اثرتان متمرکز بر موضوع معلولیت است، حداکثر تا بیستم اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ به نشانی الکترونیکی disabilitypoemsiran@gmail.com ارسال کنید.

مجموع شعرها و مقالات منتخب در نهایت در کتابی با عنوان «شعر آغازین: بوطیقای معلولیت» توسط انتشارات بوتیمار منتشر خواهد شد و همچنین از برگزیدگان دعوت می‌شود که آثار خود یا بخشی از آنها را در جشن رونمایی کتاب قرائت کنند.

هیأت داوران در حال حاضر متشکل از افراد زیر است و اسامی بقیه‌ی داوران متعاقبا اعلام خواهد شد: سعید سبزیان، استاد مباحث نژاد و نظریه بلاغت در ادبیات دانشگاه واترلو کانادا، تئوریسین و پژوهشگر ادبی و مدرس سلسله وبینارهایی درباره «مطالعات معلولیت» از جنبه بلاغی برای افزایش آگاهی از حقوق مدنی معلولان.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *