شناسه خبر: 8265 منتشر شده در مورخ: 1394/11/24 ساعت: 13:31 گروه: اقتصادی  
فصل نوین قانون نویسی در بازار سرمایه آغاز شد
امضای تفاهم نامه بین سازمان بورس و مرکز پژوهش های مجلس

فصل نوین قانون نویسی در بازار سرمایه آغاز شد

فصل نوین قانون نویسی در بازار سرمایه با انعقاد تفاهم نامه همکاری بین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و سازمان بورس و اوراق بهادار کلید خورد.

به گزارش ایران سپید  به نقل از ایرنا،  این تفاهم نامه توسط محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به امضا رسید.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم امضا این تفاهم نامه گفت: تفاهم نامه یادشده زمینه تعمیق روابط قانونگذاری بین سازمان بورس و اوراق بهادار و قوه مقننه را فراهم می کند.
فطانت با بیان اینکه، این تفاهم نامه همسو با برگزاری جلسات با رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین ارسال نامه مکتوب و برگزاری جلسه های متعدد با مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، منعقد شده است، افزود: تجهیز پول های خُرد برای تولید از جمله اقدامات بازارهای سرمایه در دنیاست.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، یکی از چارچوب های اقتصاد مقاومتی را جلب مشارکت مردم برای توسعه و تعمیق اقتصاد دانست و تاکید کرد: برای تحقق این هدف هیچ بازاری بهتر از بازار سرمایه نیست.
وی با بیان اینکه، ایران سال ها به دلیل تحریم، با نظام پولی و مالی دنیا قطع ارتباط داشت، افزود: اتفاقات زیادی در اقتصاد دنیا مانند بحران سال 2008 میلادی رخ داد و رکود بر نظام اقتصادی حاکم شد که پس از آن قوانین و مقررات و اصول مالی در دنیا دگرگون شد.
وی ادامه داد: بنابراین ادبیات حاکم بر تامین مالی در دنیا مانند گذشته نیست و به مدل های بازار سرمایه نزدیک شده است؛ حتی در این زمینه حجم قوانین و مقررات بازارهای سرمایه چندین برابر نظام بانکی است.

** ضرورت خلاقیت و طراحی جدید در بازار سرمایه کشور
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه باید در بازار سرمایه کشور نیز خلاقیت و طراحی ایجاد شود، گفت: نقش قوه مقننه و قانون نویسی برای این امر حائز اهمیت است و این امر می تواند سرآغار نوینی برای ارتقا بازار سرمایه باشد.
وی افزود: اگر پیشرفت خوبی در بازار سرمایه ایجاد شده است به دلیل راهی بود که مجلس برای بازار باز کرد به گونه ای که در سال 1388 قانون را بازنگری و خلاءهای آن را از بین برد.
وی با اشاره به قانون تجارت نیز گفت: هر چند از عمر این قانون 100 سال می گذرد اما در بخش هایی به ویژه در بخش شرکت های سهامی عام نیاز به بازنگری است.

** پیشنهاد برگزاری مجمع سهامداران عدالت به صورت آنلاین
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: به عنوان مثال سهام عدالت 50 میلیون نفر سهامدار دارد و برگزاری مجمعی به این بزرگی امکانپذیر نیست بنابراین باید امکاناتی فراهم شود تا مجامع با تعداد اعضای بالا به صورت آنلاین برگزار شود.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: با توجه به اینکه بازار سرمایه اهمیت زیادی برای ثبات بخشی اقتصاد کشور دارد تلاش می شود در بخش قانونگذاری به بورس کمک کنیم.
کاظم جلالی به گزارش این مرکز در زمینه مقایسه بازار سرمایه ایران، ترکیه و مالزی اشاره کردو افزود: این گزارش نشان می دهد وضعیت بازار سرمایه ایران در منطقه مناسب نیست؛ البته این امر به دلایلی همچون زمان بر بودن اخذ مجوز، رویه سخت احراز هویت سرمایه گذاران خارجی، اجرایی نشدن دقیق اصول راهبری حاکمیت شرکتی، نبود ابزار برای پوشش ریسک نوسان ارز و غیره مربوط است. 
جلالی گفت: البته سازمان بورس و اوراق بهادار با اقداماتی همچون تدوین قانون جامع و مانع، روان سازی و تسهیل سرمایه گذاری خارجی، تدوین چارچوب برای سرمایه گذاری خارجی و ... می تواند وضعیت بازار را بهبود بخشد.

** تدوین طرح و ارائه آن توسط مجلس مناسب نیست
وی، یکی از مشکلات کنونی را نداشتن متولی امر قانون نویسی در این رابطه دانست و افزود: براساس قوانین، ابتکار عمل تهیه پیش نویس قانون به دولت داده شده اما مسئول قانون نویسی و تهیه لوایح در دولت ها مشخص نیست؛ ضمن اینکه تدوین طرح و ارائه آن توسط مجلس نیز مناسب نیست و همین امر سبب شده تا قوانین مستحکم و پایدار نباشد.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: برای پایداری قوانین باید کار کارشناسی انجام شود و بدنه کار شناسی در اختیار دولت قرار گیرد؛ البته مرکز پژوهش ها می تواند به عنوان کارشناس دولت و مجلس باشد و بر همین اساس با نهادهای مختلف همکاری هایی را آغاز کرده است.
وی با تاکید بر اینکه که قوانین باید روزآمد، جامع و شفاف باشد، افزود: بهترین نهاد برای تدوین آن نیز نهادهای متولی و ذینفعان است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *