شناسه خبر: 8146 منتشر شده در مورخ: 1394/11/13 ساعت: 11:02 گروه: اجتماعی  
موافقت مجلس با بررسی لایحه حمایت از معلولین به صورت اصل 85

موافقت مجلس با بررسی لایحه حمایت از معلولین به صورت اصل 85

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه شنبه خود با تقاضای رسیدگی به لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت طبق اصل 85 قانون اساسی موافقت کردند.

به گزارش ایران سپید  به نقل از خانه ملت نمایندگان در نشست علنی (سه‌شنبه 13 بهمن) مجلس شورای اسلامی  با اصل هشتاد و پنجی شدن لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مبنی بر بررسی مواد این لایحه در کمیسیون و ارجاع یکباره آن به شورای نگهبان موافقت کردند.

بر این اساس، نمایندگان با 130 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در مجلس با بررسی این لایحه  بر مبنای اصل هشتادوپنج موافقت کردند.

گفتنی است حسن کامران به‌عنوان پیشنهاد دهنده اصل هشتادوپنجی شدن این لایحه گفت: این لایحه در کمیسیون مشترک، چکش‌کاری شده و زمان زیادی برای بررسی آن اختصاص پیدا کرده است، ‌لذا بهتر است نمایندگان موافقت کنند تا براساس اصل 85 قانون اساسی این لایحه در کمیسیون مربوطه بررسی و سپس به شورای نگهبان ارجاع شود تا هر چه سریع‌تر گام مثبتی برای حمایت از معلولان برداشته شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت:باید اراده قوی در مجلس برای بررسی وضعیت معلولان وجود داشته باشد تا لایحه مذکور هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

بر اساس اصل 85 قانون اساسی، سمت‏ نمایندگی‏ قائم‏ به‏ شخص‏ است‏ و قابل‏ واگذاری‏ به‏ دیگری‏ نیست‏. مجلس‏ نمی‏تواند اختیار قانونگذاری‏ را به‏ شخص‏ یا هیأتی‏ واگذار کند ولی‏ در موارد ضروری‏ می‏تواند اختیار وضع بعضی‏ از قوانین‏ را با رعایت‏ اصل‏ هفتاد و دوم‏ به‏ کمیسیون‏های‏ داخلی‏ خود تفویض‏ کند، در این‏صورت‏ این‏ قوانین‏ در مدتی‏ که‏ مجلس‏ تعیین‏ می‏نماید به‏صورت‏ آزمایشی‏ اجرا می‏شود و تصویب‏ نهایی‏ آنها با مجلس‏ خواهد بود. همچنین‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ می‏تواند تصویب‏ دائمی‏ اساسنامه‏ سازمانها، شرکتها، مؤسسات‏ دولتی‏ یا وابسته‏ به‏ دولت‏ را با رعایت‏ اصل‏ هفتاد و دوم‏ به‏ کمیسیونهای‏ ذی‌ربط واگذار کند و یا اجازه‏ تصویب‏ آنها را به‏ دولت‏ بدهد. در این‏ صورت‏ مصوبات‏ دولت‏ نباید با اصول‏ و احکام‏ مذهب‏ رسمی‏ کشور و یا قانون‏ اساسی‏ مغایرت‏ داشته‏ باشد، تشخیص‏ این‏ امر به‏ ترتیب‏ مذکور در اصل‏ نود و ششم‏ با شورای‏ نگهبان‏ است‏. علاوه‏ بر این‏، مصوبات‏ دولت‏ نباید مخالف‏ قوانین‏ و مقررات‏ عمومی‏ کشور باشد و به‏منظور بررسی‏ و اعلام‏ عدم‏ مغایرت‏ آنها با قوانین‏ مزبور باید ضمن‏ ابلاغ‏ برای‏ اجرا به‏ اطلاع‏ رئیس‏مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برسد./

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *