شناسه خبر: 8109 منتشر شده در مورخ: 1394/11/11 ساعت: 11:34 گروه: سیاسی  
روایت عراقچی از شیرین ترین لحظه مذاکرات ایران و 1+5؛تسلیم در برابر طرح ایران

روایت عراقچی از شیرین ترین لحظه مذاکرات ایران و 1+5؛تسلیم در برابر طرح ایران

سید عباس عراقچی گفت : یکی از لحظات شیرین زندگی من هنگام مذاکرات ، زمانی بود که طرف مقابل ، در آن سوی میز مذاکره تسلیم طرح ایران برای بازطراحی راکتور اراک شد. قرار شد این راکتور باقی بماند و قلب آن بازطراحی شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا،  رییس ستاد پیگیری اجرای برجام که در جمع معاونان بین الملل دانشگاه های سراسر کشور در دانشگاه شهید بهشتی سخن می گفت، افزود: در طول مذاکرات صحنه هایی را دیدیم که به دانشمندان کشورمان افتخار می کردیم و به خود می بالیدیم. آب سنگین ما در بهترین آزمایشگاه های دنیا توسط آمریکایی ها تست و مشخص شده که از بالاترین خلوص برخوردار است و امروز امریکایی ها خواهان آب سنگین ما هستند.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه اظها رداشت: وقتی طرف مقابل در مذاکرات اصرار داشت راکتور اراک به دلیل تولید پلوتونیوم و خطر استفاده از آن در سلاح هسته ای ادعایی انها، تعطیل شود ، ما قبول نمی کردیم و در بن بست بودیم. آن زمان، متخصصان ایرانی بودند که طرحی برای بازطراحی قلب راکتور طراحی کردند به شکلی که سالانه به جای ده کیلو پلوتوتیوم کمتر از یک کیلو تولید کند.
عراقچی گفت: آن ها این طرح را نمی پذیرفتند و معتقد بودند قابل انجام و شدنی نیست. من شاهد بودم که ماه ها جدال علمی بین متخصصان ایرانی و 1+5 به ویژه با آمریکایی ها در جریان بود. آمریکایی ها می گفتند این طرح عملیاتی نیست و ما می گفتیم هست. در نهایت ما پیروز شدیم و طرح ایران برای بازطراحی مورد پذیرش قرار گرفت.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: یکی از لحظات شیرین زندگی من و نیز در مذاکرات لحظه ای بود که طرف مقابل در آن سوی میز مذاکره تسلیم طرح ایران برای بازطراحی شد و قرار شد راکتور اراک باقی بماند و قلب آن بازطراحی شود.
وی گفت: در حال حاضر تنظیمات و اسناد برای مدرن سازی راکتور اراک میان چین و یک شرکت ایرانی امضا شده و 1+5 موظف است در تامین تجهیزات و تاییدات علمی و فنی به این پروژه کمک کند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *