شناسه خبر: 8015 منتشر شده در مورخ: 1394/11/5 ساعت: 10:06 گروه: فرهنگی  
صندلی‌های خاص در جشنواره‌ی تئاتر فجر

صندلی‌های خاص در جشنواره‌ی تئاتر فجر

کارگردان صندلی‌های اوژن یونسکو درباره‌ی نمایشش گفت: سه سال است که این کار را آماده کرده‌ام اما هیچ‌کس جرأت دعوت از ما را برای اجرا نداشت.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا حسین رحیمی با بیان اینکه تمرین و آماده سازی این نمایش حدود 18 ماه طول کشیده‌است، اظهار کرد: این نمایش را با سه نفر از بچه‌های استثنایی اجرا می‌کنیم که یکی از آنها مبتلا به سندروم داون ،‌ یکی معلول جسمی-حرکتی و دیگری علاوه بر فلج مغزی ناشنوا نیز هست.

کارگردان «صندلی‌ها» با بیان اینکه این نمایش در جشنواره‌ی «مهرآیین» در همه‌ی حوزه‌ها برتر شناخته شده و در جشنواره‌ی تئاتر بلاروس و جشنواره‌ی تئاتر لهستان که البته هیچ‌یک مختص معلولان نبودند جایزه‌ی بزرگ هر دو جشنواره را از آن خود کرده است ادامه داد: این نمایش و کار دیگرم با نام «در انتظار گودو» که در سال گذشته با بچه‌های معلول اجرا کرده بودیم از برادوی آمریکا برای اجرا دعوت شده‌اند اما به دلیل نبود حامی تاکنون موفق به سفر نشده‌ایم، همچنین این نمایش از کانادا‌، برزیل‌، روسیه و اتریش‌ نیز برای اجرا دعوت داشته است، اما از این میان تنها کشور اتریش قطعی شده و بقیه منوط به وجود یک تهیه‌کننده است.

‌رحیمی درباره‌ی اجرای عمومی نمایش «صندلی‌ها» نیز توضیح داد: سه سال است که این کار را آماده کرده‌ام اما هیچ‌کس جرأت دعوت از ما برای اجرا را نداشت. در بین مدیران تنها کسی که جسارت داشت آقای حریری کاشانی بود که کمک کرد ما در جشنواره فجر اجرا داشته باشیم و پس از آن نیز این نمایش را برای عموم اجرا کنیم. از طرف آقای کاشانی با مدیر تالار مولوی صحبت‌هایی شده که بتوانیم 15 شب در آنجا اجرا داشته باشیم که اگر این اتفاق میسر نشود در تماشاخانه باران روی صحنه می‌رویم.

این کارگردان جوان درباره‌ی علت کارکردن با بچه‌های کم‌توان جسمی و ذهنی توضیح داد: 14 سال است که در خدمت بچه‌های چند معلولیتی هستم. کار با این بچه‌ها نیز همواره برایم جذاب بوده و می‌خواستم با این چالش مواجه شوم که درک موقعیت‌های نمایشی -گاه برای بازیگران حرفه‌ای تئاتر نیز دشوار است‌- برای بازیگری که معلولیت ذهنی دارد و استدلال ندارد، چگونه خواهد بود.

حسین رحیمی با بیان اینکه کار پایان نامه‌ی کارشناسی ارشدش نیز در این حوزه بوده و در کار تئاتر درمانی نیز فعالیت دارد، ادامه داد: این کار بسیار سخت است اما شیرینی و حلاوت زیادی هم دارد و من به این طریق می‌توانم رسالت هنری و اجتماعی‌ام را انجام دهم زیرا بچه‌های کم‌توان با حضور در تئاتر می‌توانند نقش و جایگاه اجتماعی خود را پیدا کنند.

این کارگردان تئاتر در پایان با اظهار تشکر از مهدی شفیعی (مدیر کل اداره هنرهای نمایشی) اظهار داشت: آقای شفیعی همواره نگاهی خوب و حمایتی نسبت به کار ما داشتند،همچنین از اصحاب رسانه که همواره در کنار ما بوده‌اند و اطلاع رسانی کردند نیز سپاسگزارم.

به گفته این کارگردان؛ نمایش «صندلی‌ها» روز 7 بهمن ماه در جشنواره‌ی فجر در تماشاخانه‌ی باران دو اجرا در ساعت 17 و 20 خواهد داشت.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *