شناسه خبر: 7960 منتشر شده در مورخ: 1394/10/28 ساعت: 10:55 گروه: اجتماعی  
اجرایی شدن فقط نیمی از سهمیه استخدام معلولان در آموزش و پرورش
گزارش ویژه ایران سپید:

اجرایی شدن فقط نیمی از سهمیه استخدام معلولان در آموزش و پرورش

طبق قانون جامع حقوق معلولان، افراد نابینا و معلول در همه استخدامها اعم از دولتی و غیر دولتی سهمیه 3 درصدی استخدام دارند. اما خیلی از مواقع رسیدن به این حق با چالشها و مسائل زیادی رو برو است.

به گزارش ایران سپید  طبق قانون جامع حقوق معلولان، افراد نابینا و معلول در همه استخدامها اعم از دولتی و غیر دولتی سهمیه 3 درصدی استخدام دارند. اما خیلی از مواقع رسیدن به این حق با چالشها و مسائل زیادی رو برو است.

یکی از این چالشها رعایت انجام این قانون در آزمونهای استخدامی است. طی ماههای گذشته برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش فرصت مناسبی بود تا افراد نابینا و معلول واجد شرایط بتوانند در این آزمون شرکت کرده و از سهمیه 3 درصدی خود استفاده کنند. سهمیه ای که میتواند سرنوشت شغلی بسیاری از این افراد را تغییر دهد. آزمون برگزار شد و چند روز پیش نیز نتایج مصاحبه و نهایی شدن افراد انتخاب شده مشخص شد.

اما جایگاه و حق افراد معلول و نابینا در این آزمون چقدر بوده؟ برای آگاهی از اینکه اصلاً این سهمیه در آزمون گفته شده اعمال شده یا نه و آگاهی از  میزان دقیق پذیرفته شدگان، به سراغ سیدحسن حسینی، مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش رفتیم تا او پاسخگوی سؤالات ما در این زمینه باشد.

* سهمیه سه درصد اعمال شد: مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال ما درباره اینکه در آزمون استخدامی امسال وزارت آموزش و پرورش، سهمیه سه درصدی برای افراد نابینا و معلول اعمال شده یا خیر؟ گفت: بله! امسال یکی از موادی که ما به آن طبق قانون عمل کردیم، استخدام سه درصد معلولان بود. از مجموع 3704 شغل پیشنهادی وزارتخانه، طبق محاسبات و اختصاص سهمیه سه درصدی به افراد معلول و نابینا، 111 نفر در ردیفهای استخدامی ما در سراسر کشور قرار گرفتند که از این تعداد سازمان سنجش هر استان طبق مصاحبه با افراد پذیرفته شده در آزمون و آماری که به اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش ارائه داده، 56 نفر قبولی نهایی داشتیم. – آیا این میزان پذیرفته شده کمتر از سهمیه محاسبه شده برای افراد نابینا و معلول نیست؟ - همینطور است. اما افرادی که در آزمون شرکت کردند طبق شرایط احراز صلاحیت و پذیرفته شدن نتوانستند قبول شوند.

به عنوان مثال شخصی که برای دبیری ورزش ثبت نام کرده و در آزمون قبول شده، هنگام مصاحبه قبول نمیشود. چرا که با شرایط معلولیتی که دارد طبیعتاً نمیتواند دبیر ورزش شود یا فردی که لکنت زبان دارد و برای دبیری ادبیات شرکت کرده، در مصاحبه قبول نمیشود، چون یکی از شرطهای لازم برای دبیری ادبیات، نداشتن لکنت زبان است. اما هیچ حقی از آنها ضایع نشده و مابقی سهمیه که 55 نفر میشود برای آنان در آزمونهای استخدامی آینده اعمال خواهد شد.

البته این را هم بگویم که ما قرار است با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور صحبت کنیم تا در مورد آن 55 نفر باقی مانده تعیین تکلیف شود. در حال حاضر طبق آمار ارائه شده از استانهای مختلف، تعداد افراد پذیرفته شده در این آزمون که با استفاده از سهمیه سه درصدی در مصاحبه قبول شدند، به تفکیک استانها به شرح ذیل است:

آذربایجان شرقی 4 نفر، اردبیل 2 نفر، اصفهان 4 نفر، تهران 7 نفر، چهارمحال و بختیاری 1 نفر، خراسان جنوبی 1 نفر، خراسان رضوی 5 نفر، خراسان شمالی 1 نفر، خوزستان 4 نفر، زنجان 2 نفر، سمنان 2 نفر، سیستان و بلوچستان 1 نفر، فارس 5 نفر، قزوین 1 نفر، کردستان 1 نفر، کرمان 2 نفر، کرمانشاه 1 نفر، گلستان 1 نفر، گیلان 2 نفر، لرستان 1 نفر، مازندران 2 نفر، مرکزی 2 نفر، همدان 1 نفر، یزد 2 نفر، البرز 1 نفر.

* قابل توجه خوانندگان گرامی: ما همچنان پیگیر هستیم تا به آگاهی شما عزیزان برسانیم دقیقاً در هر استان چه تعداد از عزیزان نابینا و معلول به تفکیک نوع معلولیتشان در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش پذیرفته شدند. همچنان مشغول پیگیری از سازمان سنجش هستیم، ولی لازم دیدیم تا ارائه آمار دقیقتر، همین میزان اطلاعاتی که بدستمان رسیده را در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار دهیم. (لاله باهنر)

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *