شناسه خبر: 7857 منتشر شده در مورخ: 1394/10/19 ساعت: 09:08 گروه: اجتماعی  
قامت شهر نیازمند دوخت جامه ای جدید متناسب با معلولان

قامت شهر نیازمند دوخت جامه ای جدید متناسب با معلولان

گذری کوتاه در خیابان های شهر بیاندازیی می بینید این شهر هیچ حال و روزش متناسب برای تردد معلولان به عنوان اقلیت جامعه نیست.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا از معابری گرفته که انگار فقط برای افراد سالم ساخته اند تا براحتی از آن عبور کنند تا اتوبوس هایی که تنها افراد سالم مجوز سوار شدن بر آنها را دارند.
از کوچه های بدون آسفالت در پستوهای شهر گرفته تا معابری که بدلیل نداشتن سنگ فرش یا آسفالت مناسب تردد آدم های سالم را هم برخی مواقع با مشکل مواجه می کند.
برخی مواقع پیاده روها هم پل ندارند و افراد سالم مجبور می شوند بناچار با گام های بلند عرض جوی را عبور کنند چه رسد به افراد معلول سوار بر ویلچر که تکلیف شان برای عبور از چنین موانعی مشخص نیست!
فضاهای سبز هم عالمی برای خود دارند، وجود پله های فراوان با پستی و بلندی های زیاد هم موجب دلسردی معلولان برای حضور در این اماکن شده است، سختی تردد که گاهی منجر به آسیب دیدن چرخ های ویلچر می شود و مجموعه دیگر عوامل دست در دست هم موجب شده بسیاری از این افراد خانه نشینی را به حضور در جامعه ترجیح دهند.
نبود رمپ و آسانسور در بسیاری از بسیاری از بانک ها، ادارات دولتی و اماکن ورزشی از دیگر مسایلی است که سدی برای حضور آسان معلولان در جامعه شده است.
در یک جمله می توان گفت این شهر به جامه ای جدید متناسب با جسم معلولان نیاز داشته تا زمینه سهولت تردد معلولان فراهم و در این زمینه همه دستگاه ها و ارگانها باید همکاری و مشارکت لازم داشته باشند.
فراهم کردن زمینه سهولت تردد معلولان از طریق مناسب سازی اماکن عمومی در سال های اخیر در دستور کار بهزیستی و سایر دستگاه های اجرایی استان قرار گرفته است.

** 60 هزار نفر در ایلام برای تردد آسان به مناسب سازی محیط های عمومی نیاز دارند
سرپرست معاون توانبخشی بهزیستی ایلام در این خصوص می گوید: اکنون از مجموع 11 هزار معلول استان بیش از چهار هزار نفر دچار معلولیت جسمی، حرکتی هستند که برای تردد نیاز به مناسب سازی فضاهای عمومی دارند.
فرمان عزیزنیا اظهار کرد: علاوه بر این 11 هزار جانباز و بیش از 40 هزار سالمند نیز در این استان هستند که این افراد نیز برای تردد آسان به مبلمان شهری مناسب نیازمند هستند تا همچون سایر افراد عادی از حقوق شهروندی در این زمینه برخوردار باشند.
وی ایجاد رمپ، آسانسور و غیره را از مهمترین راهکارها برای احداث در اماکن عمومی برای سهولت در تردد معلولان دانست.

** اقدام اثر بخشی برای مناسب سازی فضاهای عمومی انجام نشده است
مدیر کل بهزیستی ایلام نیز با گلایه از عدم مناسب سازی مطلوب فضاهای عمومی استان برای تردد معلولان و جانبازان گفت: عمده مشکل تردد معلولان در فضاهای عمومی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
فرهاد قیصربیگی تاکید کرد: در این زمینه متاسفانه اهتمام جدی وجود ندارد در حالیکه باید با عزم همگانی برای احقاق حقوق معلولان در جامعه تلاش شود.
وی عدم مناسب سازی معابر ورودی برخی بانک ها، خودروهای عمومی و مسافری و دیگر معابر شهری را از عمده ترین مشکلات و موانع تردد معلولان برای سهولت حضور آنها در جامعه برشمرد.
قیصربیگی یادآور شد: به منظور فعال تر شدن ستاد ساماندهی معابر و اماکن عمومی برای تردد معلولان و جانبازان، سه کمیته فنی و تحقیقاتی، اطلاع رسانی و حقوقی و نظارتی تشکیل شده تا روند مناسب سازی فضاهای عمومی در استان شتاب گیرد.
وی با بیان اینکه تاکنون در مجموع عملکرد اثر بخشی برای مناسب سازی اماکن عمومی در این استان انجام نشده، بهبود و مناسب سازی مبلمان شهری برای رعایت حقوق شهروندی معلولان، سالمندان و جانبازان برای دسترسی آنها به امکانات را از وظایف کمیته های شورای مناسب سازی اعلام کرد.

** دستگاه های دولتی در ساخت و سازها مناسب سازی فضاها را رعایت کنند
معاون شهرداری ایلام نیز در این زمینه با اشاره به اهمیت مناسب سازی فضاهای عمومی می گوید: خوشبختانه در بیشتر ساخت و سازهای شخصی با کنترل نقشه توسط شهرداری در مجتمع های سه طبقه به بالا آسانسور و در سایر واحدها با احداث رمپ مناسب سازی این فضاها رعایت می شود.
رمضان کرمی خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی از دستگاه های دولتی در ساخت و سازها پس از انجام مرحله سفت کاری به شهرداری مراجعه که در برخی موارد مناسب سازی را رعایت نکرده اند.
وی ادامه داد: در این زمینه باید به همه ارگانها و نهادها ابلاغ شود تا ضمن رعایت مناسب سازی در ساخت و سازها به حقوق معلولان و جانبازان و سایر افرادی که برای تردد مشکل داشته احترام و ارزش بگذارند.
وی در عین حال گفت: خوشبختانه در طرح های عمرانی شهری نظیر پارک و فضاهای سبز چه بصورت امانی و چه پیمانی توسط شهرداری ایلام احداث رمپ رعایت می شود.
معاون شهرداری ایلام مناسب سازی و ایمن سازی خیابان اصلی شهر ایلام از مسیر میدان 22بهمن تا شهید کشوری را نیازمند پنج میلیارد ریال اعتبار عنوان کرد که به علت کمبود اعتبار این اقدام تاکنون صورت نگرفته است.

** دستگاه های اجرایی ایلام ملزم به مناسب سازی اماکن عمومی می شوند
اما مجموع این مشکلات تردد معلولان و جانبازان موجب شد که معاون عمرانی استاندار ایلام در نشست ستاد مناسب سازی استان همه دستگاه های اجرایی را ملزم به رعایت این مساله کنند.
معاون عمرانی استاندار ایلام گفت: با هدف رعایت حقوق معلولان و جانبازان دستگاه های اجرایی این استان به مناسب سازی اماکن عمومی ملزم می شوند.
شاپور پولادی اظهار کرد: در نشست شورای فنی استان در روزهای آینده به همه دستگاه های اجرایی برای ملزم شدن به مناسب سازی اماکن عمومی ابلاغ می کنیم.
وی ادامه داد: اگر چه در ساخت و سازهای جدید به طور معمول مناسب سازی فضاها با ایجاد آسانسور و رمپ رعایت می شود ولی با این وجود به منظور رفاه بیشتر معلولان و جانبازان مناسب سازی این اماکن اجباری و الزامی می شود.
پولادی با بیان اینکه مناسب سازی فضای شهرهای برای سهولت تردد جامعه معلولان و جانبازان به علت محدودیت های مالی امکان پذیر نیست، افزود: با این وجود مناسب سازی خیابان اصلی شهر ایلام (آیت الله حیدری و سعدی) که دارای بیشترین حجم تردد هستند با تامین اعتبار لازم در دستور کار قرار می گیرد.
معاون عمرانی استاندار ایلام تاکید کرد: معلولان و جانبازان دارای حقوق شهروندی برابر با دیگر شهروندان در جامعه هستند که باید در حد ممکن اقدام لازم برای رعایت این حقوق آنها انجام شود.
هفت تا 10 درصد هر جامعه ای را افراد معلول تشکیل می دهند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *