شناسه خبر: 7772 منتشر شده در مورخ: 1394/10/5 ساعت: 09:28 گروه: اجتماعی  
تحقیقات دانشجویان کارشناسی ارشد بر اساس نیازهای صنعت باشد
معاون آموزشی دانشکده توانبخشی اصفهان:

تحقیقات دانشجویان کارشناسی ارشد بر اساس نیازهای صنعت باشد

معاون آموزشی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: استانداردها را باید بر اساس دانش تدوین کرد و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد باید تحقیقات خود را بر مبنای نیازهای بخش صنعت تنظیم کنند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا سعید فرقانی در کنفرانس فناوری جشنواره پژوهشی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: فناوری کاربرد علمی، دانش است و دانش باید بتواند مشکلات زندگی انسان را رفع کند. وقتی صحبت از فناوری می‌شود همه فکرها به سمت فناوری اطلاعات، فناوری تجهیزات و... می رود، اما رشته توانبخشی نیز به این دلیل که دارای کاربردهای علمی است، رشته‌ای فناور محور است.

وی با بیان اینکه در رشته توان‌بخشی همه فناور هستند، ادامه داد: مشکل دیگر تعریف فناوری در ایران درجه‌بندی فناوری است. همه فناوری را در مورد ماهواره و... می‌دانند اما زمانی که آتش به وجود آمد نیز یک فناوری رخ داده بود.

عضو هیات‌علمی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تکنولوژی به همراه فناوری می‌آید، اظهار کرد: تکنولوژی دانش و مهارت ساخت ابزارهاست و این ابزارها می‌تواند سخت‌افزار یا نرم‌افزار باشد. تعریف دیگر فناوری به کار بردن ابزارها، دستگاه‌ها و آمیزش هنر و مهارت است.

فرقانی تصریح کرد: پژوهشی که منافع مردم در آن نباشد، کاربرد ندارد. باید میان دانشگاه و صنعت و همچنین دانشگاه با جامعه ارتباط به وجود آید و فناوری بومی‌ شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر مقالات ISI برای اساتید خروجی محسوب نمی‌شود، بلکه مهم اثری است که دانش تولیدی در جامعه گذاشته است. این اثر می‌تواند محصول یا تکنیک باشد. باید توجه کرد که دانش تولید شده به محصول رسیده و در خدمت مردم باشد.

معاون آموزشی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تدوین استاندارد یک فناوری است، اظهار کرد: بر اساس دانش باید استانداردها را تدوین کرد و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد باید تحقیقات خود را بر مبنای نیازهای بخش صنعت تنظیم کنند.

فرقانی با بیان اینکه فناوری می‌تواند یک محصول نیز باشد، تصریح کرد: در دنیا به تعداد مقالات فرد توجه نمی‌شود، بلکه مهم این است که بخش صنعت او را قبول دارد یا خیر. این فرد توانسته گرنت دریافت کند و صنعت برای پژوهش او چه مقدار سرمایه‌گذاری کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات عرصه فناوری شناخت ناکافی نیازهای جامعه است، خاطرنشان کرد: باید مشکلات شناخته شود و برای شناخت به سراغ کسانی که خدمات را دریافت می‌کنند رفت و از نیازهایشان سوال شود.

معاون آموزشی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره اینکه چرا در طرح تحول نظام سلامت وزارت بهداشت، بخش توانبخشی دیده نشده است، گفت: این امر به معنای آن است که معلولان نیز که باید از خدمات طرح استفاده کنند، دیده نشده‌اند و دانشکده نیز نتوانسته اثبات کند که فعالیت‌هایش در جهت رفع مشکلات مردم است.

فرقانی با بیان اینکه بحث دیگر در فناوری اختراعات است، اظهار کرد: اگر فناوری منحصر به فرد باشد آن را اختراع می‌نامند و در واقع اختراع چیزی است که به ذهن افراد دیگر نرسیده باشد حتی اگر ایده آن ساده باشد. اختراع وقتی به صحنه عمل آمد نوآوری است. تا زمانی که نتوانیم فناور تربیت کنیم باید واردکننده فناوری، تکنیک و محصول باشیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان یعنی اقتصاد مبتنی بر فناوری تصریح کرد: از کارهایی که در چین بسیار استفاده می‌شود، اما در ایران به کار گرفته نمی‌شود، مهندسی معکوس است که بر اساس آن عمده محصولات فیزیکی چین با مهندسی معکوس ساخته می‌شوند.

عضو هیات‌ علمی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه آموزش فناوری باید از متوسطه اول شروع شود، اظهار کرد: باید دانشگاه فناور تربیت کند و به دانشجویان فناوری آموزش داده شود تا دانشجو از واژه فناوری نترسد.

فرقانی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه خاصی برای حرکت به سمت فناوری وجود ندارد، گفت: باید به خودباوری برسیم و به دنبال اجناس خارجی نباشیم همچنین به تولیدات داخلی اهمیت داده شود و در جاهایی که محصول محور هستیم حداقل از مهندسی معکوس استفاده کنیم.

فرقانی با بیان اینکه فناوری وقتی عملی است که مبتنی بر یک ساختار علمی باشد، اظهار کرد: علاوه بر اینکه باید پژوهشگر خوبی باشیم باید فناور خوبی نیز بود اما متأسفانه سیستم آموزش ایران خلاق محور نیست.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *