شناسه خبر: 7627 منتشر شده در مورخ: 1394/9/4 ساعت: 09:19 گروه: اجتماعی  
تخفیف 20 درصدی شهریه دانشجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی
رییس دانشگاه آزاد تاکید کرد؛

تخفیف 20 درصدی شهریه دانشجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی

رییس دانشگاه‌آزاد اسلامی ادامه داد: دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد خمینی (ره) و خانواده های تحت پوشش بهزیستی از 20درصد تخفیف شهریه برخوردار هستند.

به گزارش ایران سپید دکتر میرزاده در بخش دوم پنجمین نشست هماهنگی و پایش امور استانهای دانشگاه آزاد اسلامی، پس از شنیدن نقطه نظرات و گزارش های روسای واحدها و معاونان، با بیان اینکه در دانشگاه بزرگی مانند دانشگاه آزاد اسلامی وجود نواقص و کاستی ها طبیعی است، گفت: علیرغم وجود کاستی ها، از مدیران و روسا انتظار همراهی و همکاری داریم. اگر بخواهیم مدیریت را تعریف کنیم، یک کلمه بیشتر نیست؛ مدیریت یعنی مراقبت. اگر مدیر مراقب حوزه کاری خود نباشد، کل دانشگاه با مشکل مواجه می شود.

وی افزود: در دانشگاه آزاد اسلامی برنامه ها و هدف گذاری هایی در سطح ملی انجام داده ایم که نیازمند همراهی و همکاری روسای تمام واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور است.

دکتر میرزاده با اشاره به نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر، گفت: حضرت علی (ع) به مالک اشتر توصیه می کند که هیچ وقت از پرداختن به امور جزئی ابایی نداشته باشد. گاهی لازم است مدیران حتی به امور جزئی هم نظارت کنند تا هرکس در هر جایگاهی به مسئولیت خود به درستی بپردازد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دیدار خود با آیت الله خامنه ای در سال 65 که ایشان رئیس جمهور بودند، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در آن دیدار فرمودند مدیر خوب مدیری است که از نارسایی های حوزه کاری خود آشفته شود و به رفع و رجوع آنها بپردازد.

وی افزود: ما همه همکاریم و هرکدام در حوزه کاری خودمان باید به بهترین شکل ممکن انجام وظیفه کنیم. قرار ما این بود که از طرح ساها، جذب اعضای هیأت علمی، توسعه تحصیلات تکمیلی، طرح های ماندگار فرهنگی و... که شعارهای مدیریت جدید بوده، مراقبت کنیم. ما باید همانند چرخهای ساعت با یکدیگر هماهنگ کار کنیم.

میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان سال 1404،می تواند 60 درصد بار آموزش عالی کشور را در دست بگیرد، از روسای واحدها خواست اگر روسای واحدهایی که زیرنظر شما کار می کنند، به برنامه های دانشگاه بی توجه یا بی اعتماد هستند، شخصی دیگری را جایگزین ایشان کنید که به این برنامه ها و اهداف دانشگاه اعتقاد دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اجرای طرح ساها، جذب هیأت علمی و کاهش 40درصدی وابستگی به شهریه، اجرای طرح شفا و مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان و توسعه حوزه فرهنگی و پزشکی از مهمترین برنامه های دانشگاه است.

وی همچنین به برگزاری دوره های بازآموزی اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی 5میلیون فارغ التحصیل دارد که برخی از آنها در سالهای دور فارغ التحصیل شده اند و به همین دلیل نیازمند به روز رسانی اطلاعات و دانش خود هستند که برگزاری این دوره ها می تواند علاوه بر توسعه علمی کشور یک جریان اقتصادی سالم را در دانشگاه ایجاد کند.

 

اقتصاد دانش بنیان باید از طریق شهرک های شفا و مراکز رشد باشد

 

میرزاده با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان باید از طریق شهرک های شفا و مراکز رشد باشد، اظهار داشت: هر واحدی باید یک مرکز رشد برای استقرار واحدهای فن آور و شرکت های دانش بنیان داشته باشد.

وی افزود: واحدهای دانشگاهی باید در بودجه سال 95 جذب هیات علمی و طرح ساها را در نظر بگیرند.

 

میرزاده به تحصیل 74درصد خانواده های شاهد و ایثارگر در دانشگاه آزاداسلامی اشاره کرد و افزود: حضور این تعداد دانشجو از خانواده های شاهد و ایثارگر و تخفیف 20 درصدی شهریه برای دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد خمینی (ره) و تحت پوشش بهزیستی فارغ التحصیلی 880 هزار بسیجی از این دانشگاه باعث برکت و نشان از واقعیت این دانشگاه ملی و مردمی است.

 

دکتر میرزاده با بیان اینکه ایمان و علم موجب رفعت آدمی است، گفت: ایمان و علم همانند دو بال یک هواپیما هستند که باید هر دو در کنار هم باشند.

وی ضمن تبریک هفته بسیج گفت: بسیج واقعیتی است که در انقلاب همواره همراه مردم بوده و کشور را از آسیب دشمنان دور کرده است.

میرزاده با بیان اینکه بسیجیان دانشجو نیز بدلیل داشتن ایمان قوی و علم باید عامل وحدت باشند، افزود: قبل از انقلاب اسلامی در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل می کردم و آن زمان تنها یک انجمن اسلامی داشتیم ولی اتحاد خوبی میان تمام دانشجویان انجمن اسلامی برقرار بود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در هفته بسیج اعلام می کنم ما به اسلام، امام (ره)، رهبری و ایران عزیز وفاداریم.

وی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در جهت تقویت بنیان های علمی، پژوهشی، فرهنگی و خدمت به میهن اسلامی، هرچه بیشتر گام برداریم.

 

مجموعه مقررات شرکت های دانش بنیان در دست تدوین است

 

دکتر فریدون رهنمای رودپشتی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص برنامه ها و فعالیت های معاونت خود گفت: توسعه عدالت در آموزش عالی که باید در درون دانشگاه آزاداسلامی و در نظام آموزشی صورت گیرد،بستر سازی حیات دانشگاه و کمک به اقتصاد ملی دانشگاه از طریق بخش غیر دولتی از جمله این فعالیت ها است.

وی افزود: به اعتقاد من دانشگاه آزاد اسلامی با ظرفیتی که دارد، می تواند کمک بزرگی به توسعه اقتصاد ملی کند. قیمت تمام شده فعالیت های ما یک چهارم بخش دولتی است که این نشان از نیاز اقتصاد دولتی به ماست.

دکتر رهنمای رودپشتی به تدوین برنامه راهبردی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در سال 92 با ورود دکتر میرزاده، برنامه راهبردی دانشگاه برای برنامه پنجم دانشگاه در سالهای 93 و 94 مورد بازآرایی قرار گرفت.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان ادامه داد: همچنین تدوین برنامه ششم و سند توسعه دانشگاه مبتنی بر آمایش در مهرماه سال 94 در دستور کار دانشگاه قرار گرفت و با کمک مسئولان واحدها، سند آمایش تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.

 

وی افزود: می توانم ادعا کنم این سند اگر از نظر محتوا، کمیت و کیفیت از سند وزارت علوم بالاتر نباشد، قطعاً پایین تر نیست. دو بخشنامه تکمیل برنامه ششم دانشگاه و دستودرالعمل پیش بینی بودجه سال 95 که براساس جدول زمان بندی شده، باید تا پایان آذرماه به تایید کمیسیون دایمی استان ها برسد. از 5 دی ماه نیز جلسات هیات امنای استانی به مدت یک ماه آغاز می شود.

رهنمای رودپشتی اظهار داشت: همکاران معاونت برنامه ریزی به منظور بررسی و مشارکت واحدها در تدوین برنامه ششم، طی دو مرحله در روزهای 15 تا 25 آبان ماه و مرحله بعدی از 15تا 25 آذرماه در واحدها حضور خواهند یافت.

وی با بیان اینکه مسئولیت تدوین برنامه استانی به عهده دبیر هیات امنای استانی است، گفت: با توجه به اینکه برنامه موردنظر برای 5 سال کاری دانشگاه تدوین می شود و از اهمیت بالایی برخوردار است، این مسئولیت قابل واگذاری نیست.

رهنمای رودپشتی به مشکلات واحدها اشاره کرد و گفت: به روز نبودن بانک های اطلاعاتی، عدم تعامل بین حوزه های مختلف واحدها و عدم تخصص کافی کارشناسان از جمله مشکلات واحدهاست.

وی با اشاره به سند توسعه آمایش اظهار داشت: 4 میلیون و 800 هزار دانشجوی کنونی کشور، در سال 1399 به 3 میلیون و 500 هزار تقلیل پیدا می کند. در افق 1404 نیز 4میلیون دانشجو در کشور خواهیم داشت که دانشگاه آزاد اسلامی با استاندارد سازی می تواند سهم خود را افزایش دهد.

وی درخصوص بودجه بندی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: برنامه ششم مبتنی بر سند آمایش تنظیم می شود و بودجه ریزی نیز مبتنی بر برنامه ششم انجام می شود که در این راستا تاکنون قیمت تمام شده رشته ها در گروه های مختلف مشخص شده است.

دکتر رهنمای رودپشتی در ادامه، توسعه متوازن در تمام حوزه ها را هدف دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و افزود: با این وجود، بیشترین تمرکز دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه تحصیلات تکمیلی است.

 

در سند آمایش هزینه ای به واحدها تحمیل نمی شود

 

وی با بیان اینکه در سند آمایش هزینه ای به واحدها تحمیل نمی شود، گفت: سند آمایش دانشگاه آزاد اسلامی یک کار اجرایی است و برای واحدها هزینه ای در بر ندارد.

رهنمای رودپشتی از ابلاغ بخشنامه استفاده از ظرفیت های دانشگاه برای دوره های آموزشی کوتاه مدت خبر داد و گفت: در همین راستا تفاهم نامه ای با مرکز آموزش دولتی در دست انعقاد است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان همچنین از تهیه مجموعه مقررات شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: همچنین تهیه مجموعه مقررات شرکت های دانش بنیان که مجموعه ای از مقررات و بخشنامه های دانش بنیان است با کمک شورای مرآت در دست جمع آوری و تهیه است.

 

روسای واحدهای دانشگاه آزاد از کمک های مردمی بهره گیرند

 

حجت الاسلام و المسلمین علی عسکری معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی به استفاده از کمک های خیرین اشاره کرد و گفت: در آغاز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، کمک یک میلیون تومانی امام خمینی (ره) پیش درآمدی برای جذب کمک های مالی خیرین بود.

وی با بیان اینکه در بودجه ریزی نیز ردیفی برای کمک های مردمی در نظر گرفته شده، از روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خواست کمک های مردمی را جدی بگیرند و از آنها استفاده کنند.

علی عسکری افزود: براساس مصوبه 721 درخصوص جذب کمک های مالی و امکانات برای واحدهای دانشگاهی مستقر، براساس تصمیم هیات رییسه و دستور ریاست دانشگاه این موضوع به معاونت پارلمانی واگذار شد.

 

روسای واحدها از سیاسی شدن برنامه های 16 آذر جلوگیری کنند

 

دکتر علی قدمیاری مدیرکل تشکل های سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، نگاه عادلانه و متواضعانه را یکی از خواسته های تشکل ها دانست و گفت: بخشنامه 16 آذر بخشنامه جامعی است و مبنای عمل ماست و براساس اسناد بالادستی تنظیم شده است ولی متاسفانه بعضاً شاهد برخی برخوردهای شخصی و سلیقه ای با این بخشنامه هستیم.

کاهش مدت زمان صدور مجوز نشریات، برگزاری جلسات معارفه نمایندگان ریاست دانشگاه و برگزاری جلسات ماهانه به منظور رفع مشکلات تشکل ها در واحدهای دانشگاهی، از جمله موارد درخواستی دکتر قدمیاری از روسای واحدها بود.

 

مدیرکل تشکل های سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تشکل ها باید یار روسا باشند نه بار آن ها ، گفت: تشکل های اسلامی دانشجویی می توانند در کارهای علمی، فرهنگی، پژوهشی در دانشگاه ها مشارکت داشته باشند.

قدمیاری خطاب به روسای واحدها گفت: به منظور آشنایی تشکل ها و همکاری آنان در اجرای برنامه های دانشگاهی از قبیل طرح ساها، اقتصاد دانش بنیان و ... برگزار کنید.

وی همچنین با بیان اینکه واحدها به منظور حضور در اجلاسیه آذرماه تشکل های قانونمند را معرفی کنند، گفت: این اجلاس با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی و معاون اول رییس جمهور در تاریخ 14 تا 16 آذرماه در تهران برگزار می شود.

مدیرکل تشکل های سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در پایان از روسای واحدها خواست برنامه های 16 آذر را با مشارکت تشکل ها برگزار و مانع از سیاسی شدن برنامه شوند.

 

افتتاح باشگاه فرهنگی ورزشی حافظ در آذرماه

 

دکتر دادگان معاون ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی به برگزاری گردهمایی مدیران تربیت برنی در اواخر آذرماه سال جاری اشاره کرد و گفت: بسیار خرسندم که ورزش در دانشگاه آزاد اسلامی جایگاه خود را پیدا کرده و از واحدها تقاضا دارم به ورزش دانشجویی اهمیت بیشتری بدهند.

وی در ادامه از روسای واحدها خواست هرچه زودتر احکام مسئولان تربیت بدنی را صادر کنند.

دکتر دادگان با اشاره به سرانه دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی افزایش 5000 سرانه دانشجویی به تصویب رسید. برهمین اساس سرانه دانشجویی به 30 هزار تومان افزایش پیدا کرد. همچنین پیشنهاد شد 18 درصد سهم استانی در اختیار واحد جامع قرار گیرد تا صرف آماده سازی تیم ها برای مسابقات استانی و کشوری شود.

وی در ادامه خواستار تشکیل کمیته ورزش استانی در واحدهای دانشگاهی استانها شد.

دکتر دادگان با بیان اینکه ورزشی ارزشمند است که تماشاگر بیشتری جذب کند، گفت: سال گذشته 240 هزار نفر در مسابقات درون واحدی حضور داشتند که امیدواریم این تعداد افزایش یابد در آن صورت می توانیم ادعاکنیم که ورزش در دانشگاه آزاد اسلامی نهادینه شده است. ورزش زمانی در دانشگاه زمانی نهادینه می شود که دانشجوی بیشتری جذب شود.

وی همچنین از افتتاح باشگاه فرهنگی ورزشی مجموعه حافظ در آذرماه و ابلاغ دستورالعمل انضباطی ورزش درون دانشگاهی خبر داد.

 

دانشگاه آزاداسلامی در دفاع از انقلاب و ارزش های آن نقش بسزایی دارد

 

سردار حسن زمانی مسئول هماهنگی بسیج دانشگاه آزاد اسلامی با تبریک هفته بسیج، اظهار داشت: بسیج و دانشگاه هردو شجره طیبه انقلاب هستند؛ هر دو مردمی هستند و مورد تأیید امام خمینی (ره) و بزرگان نظام هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در پرداختن به درس آشنایی با دفاع مقدس در کشور جلودار بوده است عنوان کرد: نقش دانشگاه آزاداسلامی در دفاع از انقلاب و ارزش های آن و ایثارگران و شهدا قابل مقایسه با دانشگاه های دولتی نیست.

مسئول هماهنگی بسیج دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: خوشبختانه تعامل خوبی میان بسیج و دانشگاه وجود دارد.

 

برای جذب دانشجوی غیر ایرانی، بین المللی بودن واحدها الزامی نیست

 

دکتر حسین ابراهیمی مدیرکل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی به سه بخشنامه بین الملل دانشگاه اشاره کرد و گفت: در حوزه بین المل سه بخشنامه همکاری های بین الملی ملاقات ها و جلسات با سفارت خانه ها و کنسولگری ها و اتباع خارجی ، بخشنامه جذب دانشجوی غیر ایرانی و بخشنامه پرداخت شهریه دانشجویان غیر ایرانی باید مدنظر واحدها قرار گیرد.

مدیرکل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص بخشنامه جذب دانشجوی غیر ایرانی گفت: کلیه واحدها می توانند جذب دانشجو داشته باشند، برای جذب دانشجوی غیر ایرانی، بین المللی بودن واحدها الزامی نیست.

وی همچنین در خصوص واریز شهریه دانشجویان خارجی گفت: پیش از این شهریه این دسته از دانشجویان به سازمان مرکزی واریز می شد که از مهر 94 طی این بخشنامه شهریه دانشجویان خارجی مستقیما به حساب خود واحدها واریز می شود.

ابراهیمی اظهار داشت: از کلیه واحدها می خواهم تا پنج جدول داده شده در خصوص امکانات واحد خود را جهت تهیه کتاب 5 زبانه را تکمیل و ارسال و همچنین نیروهای بین الملل واحد را معرفی کنند.

 

صندوق رفاه دانشجویی نقش موثری در جذب دانشجو دارد

 

دکتر فرید ذاکر مدیرکل تسهیلات اعتباری و صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به وام 10 میلیون تومانی ازدواج اشاره کرد و گفت: پیرو منویات مقام معظم رهبری و سیاست های کلی دانشگاه مبنی بر حمایت از سنت حسنه ازدواج و ترویج آن، از تاریخ 6 شهریور 93 همزمان با روز ولادت حضرت معصومه و روز دختر طرحی را با عنوان وام ویژه ازدواج دانشجویی آغاز کرده ایم.

وی افزود: در اجرای این طرح، علاوه بر بانک های طرف قرارداد واحدهای دانشگاه آزاداسلامی نیز ملزم به پرداخت سهم مشارکت خود به صندوق رفاه واحد هستند.

 

به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، ذاکر با بیان اینکه در برنامه پیش بینی شده بودجه ، 2 درصد درآمد واحدها مربوط به صندوق رفاه است، گفت: 2 هزار و 300 دانشگاه با دانشگاه آزاد اسلامی در رقابت هستند که صندوق های رفاه مانند بسته های تشویقی هستند و می توانند نقش مهمی در جذب دانشجو داشته باشند.

مدیرکل تسهیلات اعتباری و صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی در پایان اظهار داشت: در سال تحصیلی 93-94 مجموع وام هایی که از محل وام های داخلی و خارجی به دانشجویان پرداخت شده بیش از 5 هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با سال تحصیلی 92-93 افزایش خوبی داشته است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *