شناسه خبر: 72 منتشر شده در مورخ: 1392/7/25 ساعت: 12:07 گروه: اجتماعی  
کمک ۵۸ میلیارد تومانی اولیای دانش‌آموزان به مدارس
معاون وزیر آموزش و پرورش

کمک ۵۸ میلیارد تومانی اولیای دانش‌آموزان به مدارس

در مدارس دولتی اعم از عادی و خاص به اجبار پول می‌گیرند و مردم به طرق مختلف نارضایتی خود را از این موضوع اعلام کرده‌اند ولی مسئولان آموزش و پرورش با رد اجباری بودن دریافت پول در مدارس دولتی مدعی‌اند کمک‌های مالی به مدارس داوطلبانه است!

معاون وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با رد دریافت اجباری پول در مدارس دولتی عادی گفت: ‌اولیای دانش‌آموزان سال گذشته تحصیلی مبلغ ۵۷۸ میلیاردو ۳۰۱ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۵۵۶ ریال در قالب کمک‌های مردمی به مدارس پرداخت کرده‌اند.

فرشته حشمتیان تصریح کرد: اولیای دانش‌آموزان نباید احساس کنندحضورشان در مدارس فقط در قالب مشارکت‌های مالی تعریف شده است بلکه مهارت وتخصص آنها می‌تواند نقش تأثیرگذاری در رفع نیازهای مدیران مدارس در مسائل مختلف داشته باشد.وی در پاسخ به پرسش همشهری درباره اینکه عملکرد انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس موجب شده تا مردم به محض دریافت نامه دعوت به جلسه انجمن اولیا و مربیان پرداخت اجباری پول به مدرسه در ذهن‌شان تداعی شود و خاطره خوشی از این دعوتنامه ندارند، اظهار کرد در برخی مناطق آموزش و پرورش و مدارس فقط مشارکت مالی اولیا را درنظرمی‌گیرند و این نوع نگاه خطاست و باید ابتدا مشارکت پرورشی و آموزشی اولیا درنظرگرفته شود.

معاون وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه چرا تصمیماتی که در وزارتخانه گرفته می‌شود در مدارس اجرا نمی‌شود، اظهار کرد: این موضوع را تأیید می‌کنم و باید نظارت بیشتری در این‌باره اعمال شود. حشمتیان در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه چه سنخیتی بین موضوع مدارس غیردولتی و انجمن اولیا و مربیان وجود دارد که در ساختار آموزش وپرورش، مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده در قالب یک سازمان تجمیع شده است، گفت:

در یک مقطعی کوچک‌سازی‌ ساختار اداری ضرورتی برای دولت بود و دستگاه‌ها موظف به اجرای آن بودند و زمانی که بنده این سازمان را تحویل گرفتم، ساختار آن به شکل کنونی بود. رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش افزود:

در یک نگاه کلی‌‌ تجمیع اشکالی ندارد زیرا مدارس غیردولتی با مشارکت مردم اداره می‌شود و بحث انجمن اولیا و مربیان و خانواده نیز موضوعی است که ریشه در مشارکت خانواده‌ها دارد پس این ادغام بدون تناسب نیست.معاون وزارت آموزش و پرورش در همین حال تأکید کرد: بنده هم در تأیید صحبت شما اعتقاد دارم اگر انجمن اولیا و مربیان به‌عنوان یک مرکز تفکیک شود اثرگذاری بیشتری خواهد داشت و تاریخچه مردمی بودن آن نیز شاید قوی‌تر شود، البته این پیشنهاد از سوی همکاران ما در استان‌ها نیز دریافت شده است و در نهایت بستگی به‌نظر وزیر آموزش و پرورش دارد.

به گفته حشمتیان اساسنامه انجمن اولیا و مربیان برای تقویت فعالیت‌ها مورد بازنگری قرار گرفته است و اصلاحاتی دارد که با شورای‌عالی آموزش و پرورش به توافق رسیده‌ایم و براساس وعده دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش به‌زودی در صحن علنی این شورا مطرح و بررسی می‌شود. در 2سال اخیر در همه مدارس دولتی از پدران و مادران دانش‌آموزان برای تحصیل فرزندان‌شان به عناوین مختلف پول دریافت می‌کنند و انجمن اولیا و مربیان مدارس نیز به ابزاری برای توجیه این کار تبدیل شده است.

کمک‌های داوطلبانه، همیاری و هوشمندسازی، از عناوینی است که برای توجیه دریافت اجباری پول در مدارس دولتی عادی استفاده می‌شود، البته ماجرای دریافت پول در مدارس دولتی خاص(استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، هیأت امنایی و شاهد) قدری متفاوت است ولی همه یک نقطه مشترک دارند، پدران و مادران دانش‌آموزان باید مبالغ درخواستی مدرسه را بپردازند، زیرا دولت بودجه‌ای به مدارس دولتی نمی‌پردازد. در 2سال آخر دولت دهم سرانه‌ای به مدارس دولتی تعلق نگرفت تا اینکه اواخر شهریور دولت یازدهم 50 میلیارد تومان به سرانه مدارس اختصاص داد.

مسئولان آموزش و پرورش در 8سال اخیر نپذیرفتند یا نخواستند بپذیرند که در مدارس دولتی عادی از مردم به زور پول می‌گیرند، برای نمونه علی یزدیخواه، مدیرکل آموزش وپرورش شهر تهران درباره گلایه برخی خانواده‌ها از پرداخت وجوه اجباری برای هوشمندسازی مدارس به فارس گفته که در جلسات مکرر با مدیران مدارس یادآوری کردیم که اخذ اجباری وجه بابت هوشمندسازی مدارس شایسته نیست.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *