شناسه خبر: 6791 منتشر شده در مورخ: 1394/4/24 ساعت: 11:46 گروه: اجتماعی  
لایحه حمایت از حقوق معلولان هفته آینده تقدیم مجلس می شود
محسنی بندپی:

لایحه حمایت از حقوق معلولان هفته آینده تقدیم مجلس می شود

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه آخرین اصلاحات لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان در هیات دولت انجام شده، گفت: هفته آینده این لایحه تقدیم مجلس خواهد شد.

انوشیروان محسنی بندپی  در خصوص برنامه‌های سازمان بهزیستی در برنامه ششم توسعه، گفت: نزدیک به یک سال است که با بهره گیری از کارشناسان و مدیران استانی و صاحب نظران حوزه حمایتی و تخصصی نشست هایی برگزار شده است، شورای عالی راهبردی در سازمان بهزیستی نیز شکل داده شده و نسبت به بررسی قوانین در برنامه های چهارم، پنجم اقداماتی صورت گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: مواردی که در برنامه چهارم و پنجم توسعه به دلیل نبود اعتبار و راهبردهای مشخص اجرایی نشده بود مجددا احصا شد و در قالب کارهایی نظیر تقویت اقدامات پیشگیرانه در سه سطح یک، دو و سه و ارتقا کمی و کیفی خدمات سلامت اجتماعی، حفاظت مالی بیشتر از مددجویان و کسانی که تحت پوشش بهزیستی هستند، در برنامه ششم توسعه باید توجه جدی به این عوامل اجتماعی تاثیر گذار در حوزه سلامت اجتماعی شود.

در برنامه ششم توسعه خاستگاه سلامت اجتماعی مشخص خواهد شد

وی با اشاره به اینکه مسائل سلامت اجتماعی را نمی توان به صورت انتزاعی رفع کرد، گفت: امروزه یک طلاق می تواند بر سایر آسیب های اجتماعی تاثیر بگذارد، این در حالی است که امروزه بعضا شاهد کودکان و زنان بی سرپرست خانوار هستیم، حتی در این شرایط گاها تحرکات منفی مانند بیماری های روانی و اعتیاد ظهور یافته اند.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی ماهیت پیچیده‌ای دارند، گفت: در برنامه ششم توسعه سعی شده تا نگاه کلان گنجانده شود، در واقع سازمان بهزیستی به دنبال تبیین استراتژی های نظام و دولت در برنامه ششم توسعه است، این در حالی است که متاسفانه در برنامه چهارم و پنجم سلامت اجتماعی تبیین نشده بود و از همین رو هنوز متولی خاصی برای رصد آسیب های اجتماعی وجود ندارد.

محسنی بندپی تصریح کرد: تولیت سیاست های اجتماعی برای پاسخگویی باید مشخص شود، با معاونت اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هماهنگی هایی لازم صورت گرفته تا پس از رفع نواقص به تکمیل برنامه ششم پرداخته شود تا نهایتا در قالب لایحه تقدیم مجلس شود.

 

انتقاد از برنامه چهارم و پنجم توسعه در حوزه بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی کشور با انتقاد از رویکرد دولت نهم و دهم در اجرایی نکردن برنامه چهارم و پنجم، گفت: در حوزه سلامت و برخورداری مردم از بیمه سلامت همگانی در برنامه چهارم و پنجم توسعه نیز قید شده بود اما تا روی کار آمدن دولت تدبیر و امید معلق مانده بود، در حوزه سلامت اجتماعی در برنامه قبل متولی مشخص نشده که در برنامه ششم توسعه جایگاه و خاستگاه آن مشخص خواهد شد، این در حالی است که امروزه مسائل اجتماعی کودکانه و زنانه شده و از سمت فرد به خانواده ها سوق یافته است.

 

لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان هفته آینده تقدیم مجلس خواهد شد

محسنی بندپی در پاسخ به انتقادات برخی از نمایندگان در خصوص لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان، گفت: آخرین اصلاحات لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان در هیات دولت انجام شده است، البته در بازنگری این قانون فراکسیون حمایت از حقوق معلولان زحمات بسیار کشیدند، مشکلات ساختاری  و اجرایی سبب شده بود تا این قانون جنبه اجرایی به خود نگیرد زیرا در مواردی قانون تنها دولت را مجاز به انجام اقدامات کرده بود در صورتی که با اصلاحات صورت گرفته، دولت مکلف به انجام اقداماتی برای معلولان شده است.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: در بحث حمایت از حقوق معلولان فعالیت‌ها به دو بخش تقسیم شده است، در یک بخش دولت اعلام کرده که نیاز به تصویب قانون نیست و دولت خود پای کار است و این الزام وجود دارد که در بودجه سال 95 بخشی از موارد برای حل مسائل معلولان اضافه شود، در بخش دوم لایحه ای در قالب 10فصل و 26 ماده تنظیم شده که هفته آینده با امضای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تقدیم مجلس خواهد شد.

وی افزود: لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان توسط کارشناسان سازمان بهزیستی و دبیرخانه دولت انجام شده و تنها اختلاف نظر جزئی با وزارت اقتصاد و دارایی در رابطه با مشوق هایی است که برای کارآفرینان وجود دارد تا آنها افراد معلول را تحت حمایت خود قرار دهند، یا بنگاه ها بتوانند از مشوق هایی برخوردار شوند که در هفته جاری برطرف خواهد شد.

 

26 هزار بیمار روانی مزمن تحت حمایت سازمان بهزیستی

محسنی بندپی در واکنش به سخنان وزارت بهداشت مبتنی بر تخصیص اعتبار به سازمان بهزیستی برای بیمه بیماران روانی، گفت: بیماران روانی مزمن تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده و حتی به آنها یارانه ای هم پرداخت می شود، اما بیماران روانی که حالت عادی دارند تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار نمی گیرند و وزارت بهداشت مسئولیت رسیدگی به آنها را دارد.

وی افزود:  آنچه قانون مشخص کرده بیماران روانی مزمن هستند که باید تحت مراقبت بهزیستی باشند و امروزه سازمان بهزیستی  از 26 هزار بیمار روانی صیانت می کند، بیش از این باید سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت و درمان ایفای نقش کنند.

 

14 تا 16 هزار متکدی در تهران/ متکدیان نیازمند غربالگری، مشاوره، معاینه و مهارت آموزی هستند

رئیس سازمان بهزیستی کشور در واکنش به آمارهای تکدی گری در پایتخت، گفت: آمارهای تکدی گری در تهران تخمینی است و گفته شده که حدود 14 تا 16 هزار نفر در تهران رها شده هستند که برخی متکدی، معتاد، بیماران ایدزی، افرادی با اختلالات روحی روانی و حتی برخی از این افراد را کسانی تشکیل می دهند که از خانه فرار کرده اند، البته تمامی این افراد تهرانی نیستند و بسیاری از شهرستان ها به تهران آمدند.

وی افزود: در استانداری تهران به ریاست استاندار و دستگاه های ذی مدخل مانند سازمان بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر، دانشگاه های علوم پزشکی و شهرداری جلسه ای تشکیل و بنا شد تا برای جمع آوری متکدیان و پس از آن غربالگری افراد  اقداماتی صورت گیرد، در واقع برای سلامت این افراد غربالگری سلامت و سنی ضروری است، چرا که نمی توان کودک و یک مرد بزرگسال که هر دو در خیابان رها شده اند در کنار یکدیگر ساماندهی شوند.

محسنی بندپی ادامه داد: غربالگری‌ها توسط دانشگاه ها باید صورت بگیرد، شهرداری ها نیز در تامین مراکز و سامان سراها باید تلاش کنند البته نه اینکه دو یا سه منطقه به صورت سوله تعبیه شود بلکه در مراکز چند گانه با استانداردهای لازم مهیا شود، این افراد باید پس از جمع آوری و غربالگری مورد مشاوره، معاینه و نهایتا مهارت آموزی قرار گیرند.

وی خبر داد: مراکز غربالگری نیز در حال مستقر شدن هستند، این اقدامات دراز مدت است و باید به سمت و سوی جمع آوری این افراد با تاثیرگذاری بالا رفت.

 

جمع آوری دو ساله متکدیان پایتخت امکانپذیر است

رئیس سازمان بهزیستی کشور درخصوص اظهارات خود مبنی بر اینکه دو ساله تمام متکدیان تهران جمع آوری خواهند شد، توضیح داد: تمام دستگاه ها و نهادهایی که در این زمینه باید ایفای نقش کنند، باید حاضر شوند تا تقسیم کار صورت بگیرد، سازمان بهزیستی اقدامات مشاوره ای و مدد کاری و نگهداری افراد را در مراکزی که با سازمان بهزیستی قرارداد دارند می تواند انجام دهد، اما لازم است تا تیم های غربالگری از سویی دانشگاهها هم فعال شوند، البته افراد متکدی سازمان یافته  باید بررسی شود تا با مهارت آموزی و اشتغال حاضر نشوند به تکدی گری بپردازند.

محسنی بندپی تاکید کرد: در حقیقت یک سال برای تقسیم کار و تشکیل تیم لازم است و یک سال هم می توان به جمع آوری آنها پرداخت، در حال حاضر پیشرفت خوبی صورت گرفته و ظرفیت کمپین ها از 200 نفر به 600 نفر و در جایی دیگر نیز از 500 نفر به هزار نفر افزایش یافته است، مراکز اختصاصی زنان نیز تاسیس خواهد شد.

 

تهران باید الگوی سایر شهرها در ساماندهی تکدی‌گری قرار گیرد

رئیس سازمان بهزیستی  کشور گفت: برخی از شهرها به شهر بدون گدا مانند تبریز و یزد شهرت یافته است، سازمان بهزیستی از اقدامات این شهرها نیز بهره خواهد گرفت، البته باید توجه داشت که تهران کلانشهری متفاوت است که به گونه ای مجزا و با نگاه علمی تر و تخصصی تر باید مورد بررسی قرار گیرد، در حقیقت با ساماندهی تهران می توان، اعلام موفقیت کرد؛ چراکه بسیاری از متکدیان و حتی متخلفانی که به ظاهر متکدی در شهر دیده می شوند از سایر شهرها به تهران آمده اند، در حقیقت باید تمامی ابعاد پایتخت به عنوان الگو برای سایر شهرها در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه تکلیف ساماندهی متکدیان باید مشخص شود.

 

برون‌سپاری 90  درصد فعالیت های سازمان بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی  کشور اشاره کرد: کارکنان سازمان بهزیستی از 34 هزار نفر به 22 هزار نفر کاهش یافته است، و با توجه به تاکیدات مقامات مسئول 90 درصد فعالیت های این سازمان برون سپاری شده است و تنها دستگاهی است که در واگذاری تصدی ها نقش آفرینی کرده است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *