شناسه خبر: 6762 منتشر شده در مورخ: 1394/4/15 ساعت: 11:01 گروه: فرهنگی  
هنوز نهادی از راه اندازی کتابخانه تخصصی قرآنی نابینایان حمایت نکرده است
دکتر نجله خندق در نشست بررسی فعالیت‌های قرآنی روشندلان عنوان کرد

هنوز نهادی از راه اندازی کتابخانه تخصصی قرآنی نابینایان حمایت نکرده است

دکتر نجله خندق در نشست ویژه بررسی فعالیت‌های قرآنی روشندلان که درغرفه «قرآن ویژه نابینایان» بیست وسومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد، اعلام کرد که تلاش‌هایی برای راه‌اندازی کتابخانه تخصصی قرآنی ویژه نابینایان انجام شده، اما هنوز نهادی برای حمایت مالی از این طرح اعلام آمادگی نکرده است.

۰ به نقل از روابط عمومی بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، دکتر نجله خندق ــ مدیر غرفه علمی، فرهنگی و هنری قرآن ویژه نابینایان ــ بر لزوم تمرکز بر ارائه محصولات قرآنی برای نابینایان تأکید کرد.

خندق که فوق‌دکترای علوم سیاسی و دکترای مدیریت اجرایی در آموزش و مطالعه دارد، در نشست ویژه بررسی فعالیت‌های قرآنی روشندلان درغرفه «قرآن ویژه نابینایان» بیست وسومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به این که قرآن، برکت زندگی همه افراد از جمله نابینایان است، گفت: این غرفه اولین بار در سال گذشته در نمایشگاه قرآن ایجاد شد و با توجه به دستاوردهای مهم آن و استقبال نابینایان، تصمیم گرفتیم امسال هم در نمایشگاه حضور داشته باشیم.

وی با اعلام این که هر روز نشست‌های مختلفی در «غرفه نابینایان» در نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود گفت: از استادان دانشگاه و کارشناسان دعوت می‌شود تا با حضور در میان نابینایان، درباره دغدغه‌های این گروه از جامعه، توانایی‌های آنها و فعالیت‌هایشان در حوزه قرآنی صحبت کنند.

اوافزود : در بخش دیگری از برنامه‌ها، نابینایان دور هم جمع می‌شوند، میزگردهایی تشکیل می‌دهند و تجربه هایشان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. حاصل همه نشست‌ها و میزگردها به صورت فایل‌های صوتی در اختیار نابینایان سراسر کشور قرار می‌گیرد تا افرادی که به هر دلیلی نتوانسته‌اند در نمایشگاه حضور پیدا کنند، از اتفاقات این رویداد قرآنی باخبر شوند.

دکتر خندق با اشاره به ارائه محصولات قرآنی ویژه نابینایان در نمایشگاه اظهار کرد: بخش دیگری از فعالیت‌های این غرفه مربوط به معرفی نرم‌افزارهای قرآنی رایانه‌ای و نرم‌افزارهای تلفن‌ همراه است که به نابینایان کمک می‌کند اطلاعات قرآنی را مرور کنند. ما در این غرفه تفسیر و ترجمه قرآن و نهج‌البلاغه و کتاب‌های مذهبی را به صورت صوتی در اختیار نابینایان می‌گذاریم . در کنار این محصولات، آثار مکتوب شامل قرآن کریم به زبان بریل و دعاهای مذهبی هم در این غرفه ارائه می‌شود.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه دو هدف برای ایجاد این غرفه در نظر گرفته شده است، گفت: اولین هدف ما، فرهنگسازی در جامعه است. تغییر نگرش افراد جامعه نسبت به نابینایان و توانایی‌های آنها بسیار مهم است. متأسفانه بسیاری از افراد جامعه، نابینایان را افرادی ناتوان و سربار می‌دانند و تبدیل این نگرش منفی به نگاهی مثبت، از مهمترین هدف‌های ماست.

وی افزود: دومین هدف ما این است که نابینایان را با کتب اسلامی به‌ویژه قرآن کریم آشنا کنیم و امکاناتی در اختیارشان قرار دهیم که بتوانند از منابع مذهبی به شکل مستقل بهره‌مند شوند.

خندق با اشاره به دعوت از نابینایان موفق، به‌ویژه حافظان نابینای قرآن کریم برای حضور در این غرفه گفت: هر شب بعد از سخنرانی‌ها، مسابقه‌ای شامل چند سؤال از صحبت‌های مطرح‌شده در سخنرانی مطرح و به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود.

به گفته خندق امسال برای اولین بار نرم‌افزارهای ارائه تفسیرهای متفاوت قرآن کریم ویژه نابینایان در نمایشگاه قرآن عرضه و از نرم‌افزارهای ویژه تلفن همراه هم رونمایی شده است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از این نشست گفت: مهمترین دغدغه‌ای که نابینایان در نمایشگاه قرآن با ما در میان می‌گذارند، عدم دسترسی به منابع مذهبی است. البته تلاش‌هایی برای راه‌اندازی کتابخانه تخصصی قرآنی ویژه نابینایان انجام شده، اما هنوز نهادی برای حمایت مالی از این طرح اعلام آمادگی نکرده است. در حال حاضر نابینایان به این منابع دسترسی ندارند و راه‌اندازی این کتابخانه ضروری به نظر می‌رسد.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد باید تلاش کنیم توجه به قرآن تنها به مدت زمان برگزاری نمایشگاه محدود نشود، به‌خصوص جوانان که باید قرآن را سرلوحه زندگی خود قرار دهند، ضمن اینکه بزرگ‌ترها نیز باید با نشان دادن رفتار اسلامی و قرآنی، سرمشق رفتاری در اختیار جوان‌ها قرار دهند و آنها را از مسیر غرب‌گرایی، به مسیر اسلامی هدایت کنند.

بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تا 23 تیرماه 1394 (27 رمضان) از ساعت 19 تا 24 در باغ‌موزه دفاع مقدس واقع در تهران، میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، پایین‌تر از پارک طالقانی پذیرای علاقه‌مندان است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *