شناسه خبر: 6626 منتشر شده در مورخ: 1394/3/19 ساعت: 10:31 گروه: اجتماعی  
اجرای طرح غیرحضوری حفظ قرآن ویژه نابینایان و معلولان خراسان رضوی

اجرای طرح غیرحضوری حفظ قرآن ویژه نابینایان و معلولان خراسان رضوی

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای فرهنگی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی ابراز کرد: برای نخستین مرتبه در کشور طرح غیرحضوری حفظ قرآن ویژه نابینایان و معلولان جسمی و حرکتی استان خراسان رضوی با عنوان «تلألو نور» اجرایی می‌شود.

محمد هاشم‌زاده، دبیر شورای فرهنگی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با اشاره به طرح غیرحضوری حفظ قرآن ویژه نابینایان و معلولان جسمی و حرکتی استان خراسان رضوی با عنوان «تلألو نور» ابراز کرد: اجرای این طرح به صورت آزمایشی از 16 بهمن‌ماه سال گذشته در هشت شهرستان استان با حضور حدود 80 علاقه‌مند آغاز شده است.

هاشم‌زاده با بیان اینکه این طرح برای نخستین بار است که در سطح کشور ویژه مددجویان بهزیستی انجام می‌شود، افزود: در ادامه و برای سال جاری برنامه‌ریزی جهت حضور دیگر شهرستان‌های خراسان رضوی در این طرح فراهم شده است که در این راستا ثبت‌نام در طرح از سوم خردادماه آغاز و تا 20 خردادماه ادامه دارد.

وی توانمندسازی و ارتقای سطح آگاهی‌های دینی و معنوی مددجویان را از جمله اهداف طرح «تلألو نور» دانست و گفت: به جهت وجود مشکلات مختلف جسمی و حرکتی برای معلولان و نابینایان به عنوان جامعه هدف این طرح، همچنین پراکندگی این افراد در نقاط مختلف شهر و روستای استان و دشواری حضور در کلاس‌های آموزشی طرح تلألو نور به صورت غیرحضوری و تلفنی اجرا می‌شود.

دبیر شورای فرهنگی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی با بیان اینکه بر این اساس کار آموزش به شکل یک کلاس درس پیگیری می‌شود، افزود: در مرحله اول یک دستگاه کوچک اسپیکر همراه با حافظه جانبی (فلش) که کل قرآن بر روی آن ضبط شده است، به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

حضور با اشتیاق برخی مددجویان در طرح حفظ قرآن با وجود بی‌سوادی

وی با اشاره به اینکه طبق برآوردی که تا پایان اردیبهشت‌ماه صورت گرفته است، مخاطبان دوره قبلی پیشرفت مناسبی داشتند و تعدادی از آن‌ها تا حدود چهار جزء را حفظ کردند، گفت: علاقه‌مندی مخاطبان، به حفظ قرآن کریم از جمله شرایط ثبت‌نام در این دوره به شمار می‌رود که در این زمینه حتی تعدادی از این مددجویان با وجود بی‌سواد بودن با اشتیاق در طرح ثبت‌نام کردند و رشد خوبی هم داشته‌اند.

هاشم‌زاده با بیان اینکه همه افراد تحت پوشش بهزیستی استان می‌توانند در این طرح شرکت کنند، ابراز کرد: محدودیت سنی خاصی برای علاقه‌مندان جهت حضور در طرح تلألو نور وجود ندارد، اگر چه عمدتا جوانان و نوجوانان بخش عمده‌‌ای از مخاطبان را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: بعد از اتمام زمان ثبت‌نام، جلسه توجیهی در قالب یک همایش دو روزه در مشهد و با حضور مددجویان معلول و نابینای علاقه‌مند به شرکت در طرح از سراسر استان برگزار می‌شود که در آن اساتید قرآنی به ارائه توضیحات کلی از نحوه اجرای طرح حفظ و مشاوره قرآنی به مخاطبان می‌پردازند.

دبیر شورای فرهنگی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی با بیان اینکه در این طرح مرکز تخصصی حفظ قرآن کریم استان خراسان رضوی، مؤسسه شهید گنج‌آبادی و اساتیدی چون مهدی حسنی در بحث‌های فنی و آموزشی با بهزیستی همکاری می‌کنند، ابراز کرد: سه بانوی استاد نیز آموزش را بر عهده دارند، علاوه بر این قصد داریم در دوره جدید طرح از مددجویان بهزیستی که در زمینه حفظ توانایی دارند و حداقل حافظ 10 جزء هستند به عنوان نیروی همکار استفاده کنیم.

پیگیری آموزش حفظ قرآن به مددجویان در 15 دقیقه تماس تلفنی

وی گفت: نحوه اجرای طرح حفظ تلألو نور بدین صورت است که براساس تقسیم‌بندی صورت گرفته، اساتید حفظ هفته‌ای سه مرتبه در روزهای زوج و یا فرد با تعداد مشخصی از مددجویان تماس تلفنی گرفته و در مدت زمان 15 دقیقه که به هر فردی اختصاص می‌دهند، بخش‌های جدید که می‌تواند یک، ‌نیم و حتی یک سوم از یک صفحه باشد را براساس توانایی مددجو به او آموزش می‌دهند.

هاشم‌زاده اضافه کرد: همچنین در این مدت مباحث قبلی از مددجویان پرسیده و اشکالات برطرف می‌شود، در نهایت بر محفوظات قبلی برای جلوگیری از فراموشی مرور صورت می‌گیرد، گاهی اوقات نیز توضیحات و ترجمه‌هایی برای کمک به حفظ بیشتر توسط اساتید ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح نخستین بار است که در کشور برای معلولان جسمی و حرکتی و نابینایان به اجرا در می‌آید، ابراز کرد: برای هر کدام از مددجویان جهت پیگیری مداوم میزان پیشرفت در حفظ قرآن پرونده تشکیل شده و آنان بعد از این دوره آموزشی رها نمی‌شوند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *