شناسه خبر: 6360 منتشر شده در مورخ: 1394/2/1 ساعت: 12:01 گروه: اجتماعی  
اصلی‌ترین مشکل معلولان مشکلات فرهنگی است

اصلی‌ترین مشکل معلولان مشکلات فرهنگی است

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه گفت: این اداره آمادگی پذیرش کودکان معلول از سنین چهار تا شش سال را دارد.

علی احمد حاتمی منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه اداره آموزش و پرورش استثنایی از بدو تولد معلولین را تحت پوشش خدمات آموزشی، توانبخشی و … قرار می‌دهد، گفت: والدین چنین کودکانی می توانند با مراجعه به ادارات آموزش و پرورش استثنایی فرزندان خود را تحت پوشش این خدمات قرار دهند.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه افزود: این اداره تلاش می‌کند تا با ارائه برخی از آموزش‌ها به والدین شیوه برخورد مناسب با معلولین را از نوزادی به آنها بیاموزد.

این مسئول با بیان اینکه این اداره آمادگی پذیرش کودکان معلول از سنین چهار تا شش سال را در مراکز پیش دبستانی به صورت رایگان دارد، افزود: برای همه انواع معلولیت‌ها برنامه داریم تا آنجا که حتی برای افراد با عقب ماندگی ذهنی در گروه کم توان ذهنی نیز تا مقطع دیپلم آموزش داریم.

این مسئول با بیان اینکه دانش آموزان معلول در مدارس استثنایی خدمات آموزشی و توانبخشی را دریافت می‌کنند، افزود: دانش آموزان کم توان ذهنی نیز محتوای آموزشی جداگانه دارند.

حاتمی افزود: تیم تشخیص ما پس از ارزیابی دانش آموزان در صورتی که معلولیت دانش آموزان خیلی شدید نباشد می‌تواند با دریافت یک سری خدمات و مشاوره دانش آموز را به مدارس عادی بسپارد.

این مسئول در ادامه با اشاره به وجود مراکز اختلالات یادگیری در راستای حل مشکلات مربوط به اختلال یادگیری برخی از دانش آموزان در سطح استان، گفت: این مراکز پس از شناسایی مشکل نسبت به درمان آن اقدام می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در سطح شهر کرمانشاه چهار مرکز درمان اختلالات یادگیری وجود دارد، گفت: همچنین در شهرستانهای کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، جوانرود و اسلام آبادغرب مراکز درمان اختلالات یادگیری وجود دارد که این مراکز به دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری خدمات علمی و فنی رایگان ارائه کرده و تلاش می‌کند تا این اختلالات را در آنها از بین برده یا تعدیل کنند.

حاتمی افزود: در حال حاضر حدود هزار نفر از دانش آموزان استان از مراکز اختلالات یادگیری خدمات کلینیکی و یادگیری دریافت می‌کنند.

۱۲۸۸ دانش آموز در مدارس استثنایی استان تحصیل می کنند

این مسئول در ادامه با بیان اینکه بیش از ۵۰ مرکز آموزش استثنایی مستقل و کلاس درس در سطح استان وجود دارد، گفت: تعداد کل دانش آموزان معلول استان ۱۲۸۸ نفر است که در مدارس استثنایی تحصیل می کنند.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه افزود: همچنین بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر از دانش آموزان با معلولیت‌های کم نیز در مدارس عادی استان و زیر نظر معلمان رابط تحصیل می‌کنند.

مشکل ایاب و ذهاب از اصلی‌ترین مشکلات دانش آموزان استثنایی

حاتمی در ادامه از مشکل ایاب و ذهاب به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلات دانش آموزان استثنایی یاد کرد و افزود: ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی هزینه زیادی را به خانواده‌های آنها و جامعه تحمیل می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال برای ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی بالغ بر ۳۳۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، گفت: با بالا بردن انعطاف پذیری معلمان می‌توان تا حد زیادی این رقم را کاهش داد.

لزوم پرورش معلمین چند مهارتی در راستای کم کردن هزینه دانش آموزان معلول

وی با تاکید بر لزوم پرورش معلمین چند مهارتی در راستای کم کردن هزینه مربوط به دانش آموزان معلول گفت: اگر شرایطی فراهم شود تا معلمان چند مهارتی تربیت شوند به این معنا که بتوانند آموزش برخی از معلولیت‌های خاص و جزیی را بر عهده بگیرند، بخش عمده ای از مشکلات معلولان حل خواهد شد.

حاتمی گفت: اینکه بخواهیم در هر منطقه و شهرکی مدرسه ویژه معلولین بسازیم شدنی نیست، اما می توان با پرورش معلمان چند مهارتی امکان آموزش و پرورش دانش آموزان با معلولیت‌های جزیی را در مدارس عادی فراهم کرد.

وی با بیان اینکه فرزندان معلول هزینه بسیار بیشتری نسبت به فرزندان سالم دارند، خانواده‌های دارای فرزند معلول را نیازمند کمک دانست و گفت: خانواده های بی بضاعت دارای فرزند معلول مشخص هستند و از سال‌های قبل نیز تحت حمایت و کمک خیرین قرار گرفته‌اند.

حاتمی از خیرین استان خواست اگر می خواهند کار خیری انجام دهند و تمکن مالی دارند نیازمندترین خانواده ها را از بین خانواده های دارای فرزند معلول بیابند، چراکه هزینه‌ چنین فرزندانی خیلی بالاست.

مشکلات فرهنگی، اصلی‌ترین مشکل معلولان جامعه در شرایط کنونی

وی در ادامه مشکلات فرهنگی را اصلی‌ترین مشکل معلولان جامعه در شرایط کنونی دانست و افزود: باید این فرهنگ در جامعه نهادینه شود که افراد معلول هم مثل سایر افراد جامعه حق دارند درس بخوانند، سرکار بروند، ازدواج کنند و اگر مشکلات فرهنگی آنها را بیش از معلولیت‌هاشان آزار ندهد کمتر آزارشان نمی‌دهد.

حاتمی افزود: گاهی خود خانواده‌ها برای فرزندان معلولشان محدودیت‌هایی را لحاظ می کنند و آنها را از همه چیز معاف می‌کنند و هیچ نوع مهارت خود یاری را به آنها آموزش نمی دهند.

حاتمی با اشاره به وجود قانون حمایت از معلولان گفت: بر اساس قانون معلولان قانون استخدام دارند تا آنجا که سه درصد استخدامی‌ها سهمیه معلولان است.

حاتمی افزود: معلولین انتظار ندارند که در همه استخدام‌ها سهمیه داشته باشند چون توان حضور در برخی از مشاغل را به دلیل محدودیت‌ها ندارند، اما این انتظار را دارند که در جاهایی که می‌توانند مشغول بکار شوند سهمیه آنها لحاظ شود.

از کنار معلولیت‌ها بی تفاوت نگذریم

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه افزود: فعالین امر معلولین معتقدند باید جامعه شرایط مناسبی را برای زندگی معلولین فراهم کند، چرا که همه انسان‌ها حقوقی دارند و باید به حقوق معلولین توجه شود.

حاتمی گفت: نباید از کنار معلولیت‌ها بی تفاوت بگذریم و این ترحم نیست، چراکه معلولین هم مثل همه افراد جامعه حق زندگی دارند.

این مسئول معتقد است: زیرساخت‌های جامعه باید به شکلی باشند که برای معلولین ناشنوا، کم شنوا، کم بینا، نابینا، معلولین جسمی حرکتی و … مناسب باشند و اگر به این مسائل بی توجهی کنیم حقوق بخش قابل توجهی از جامعه را نادیده گرفته ایم.

حاتمی افزود: امروزه با پیشرفت‌های صورت گرفته در علوم شاید نتوان معلولیت ها را به طور کامل از بین برد، اما می‌توان شدت آنها را تا حد زیادی پایین آورد.

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه معلولیت چیزی نیست که امروز و فردا یا دیروز به وجود آمده باشد، گفت: از ابتدای پیدایش بشر در کره خاکی معلولیت در بشر وجود داشته است، کما اینکه این معلولیت را می توان در وجود حیوانات نیز دید.

حاتمی بهترین شیوه برخورد با معلولیت را فراهم کردن بستر مناسب برای معلولین در جامعه دانست و گفت: اگر شرایطی فراهم شود تا جامعه در ساخت و سازها و طراحی ها انعطاف بیشتری داشته باشد و این ساختار‌ها متناسب با معلولیت‌های موجود در جامعه انجام گیرد، معلولین مشکلات کمتری خواهند داشت.

حاتمی در ادامه با بیان اینکه گاهی معلولیت به طور ناگهانی بروز می‌کند، گفت: هیچ کس نمی‌تواند تصمین بدهد که تا همیشه سالم است و چه بسا یک تصادف ساده رانندگی یک بیماری با یک اتفاق کوچک این چنینی معلولیت را برای هر کسی در پی داشته باشد و این مسئله لزوم توجه هرچه بیشتر همه مسئولین را به ایجاد زیرساخت‌های مناسب معلولین نشان می دهد.

حاتمی گفت: اگر مسئولین خود را جای معلولین بگذارند و این احتمال را بدهند که فاصله بین سلامتی و معلولیت آنها یک اتفاق ساده است به حقوق این افراد توجه بیشتری خواهند کرد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *