شناسه خبر: 625 منتشر شده در مورخ: 1392/8/13 ساعت: 10:05 گروه: سیاسی  
اتهام ساده انگاری، تخریب مذاکره کنندگان است/13 آبان به گروه خاصی تعلق ندارد
عراقچی:

اتهام ساده انگاری، تخریب مذاکره کنندگان است/13 آبان به گروه خاصی تعلق ندارد

«سید عباس عراقچی» عضو تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت: ابراز عقیده و انتقاد را مثبت و مبارک می دانیم اما متهم کردن مذاکره کنندگان به ساده انگاری، اسمش روحیه دادن، هشدار و انذار دادن نیست بلکه نامش تخریب روحیه است.

به گزارش ایران سپید معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران سیاسی ایرنا در پاسخ به سوالی درباره واکنش خود به نصب بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» و تشبیه مذاکره کنندگان به رزمندگان هشت سال دفاع مقدس گفت: منکر این نیستم که اگر در جایی دغدغه ها و نگرانی هایی وجود داشته باشد، ملزم به پاسخگویی باشیم و باید تاکید کنم این از دغدغه های خود ما هم هست و ما اصلا برای این موضوع در صحنه نبرد هستیم که این دغدغه ها را رفع و منافع مردم را تامین کنیم. 


عراقچی در عین حال تاکید کرد:اما انتقاد و مخالفت کردن هم برای خود راه و رسمی دارد. اگر این انتقادها نشان دهنده تشتت داخلی و مختل کننده انسجام ملی در یک موضوعی که کاملا فراجناحی است، باشد کاملا به روند مذاکرات صدمه می زند و اگر منجر به تضعیف کسانی شود که در خط مقدم هستند، باز هم به مذاکرات صدمه می زند. 

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران که یک روز پیش از برگزاری مراسم 13 آبان با خبرنگاران ایرنا گفت و گو می کرد، در عین حال اظهار داشت: 13 آبان به گروه خاصی تعلق ندارد بلکه متعلق به مردم ایران است. 

وی تاکید کرد: 13 آبان روزی برای ابراز انزجار مردم ایران از سیاست های خصمانه آمریکا علیه مردم ایران در طول سال های گذشته است و این سنت که هرساله مردم ایران در یک روز ناراحتی، عصبانیت و انتقاد خودشان را از سیاست های سلطه گرایانه آمریکا ابراز می کردند، نباید مانع از مذاکرات جدی بین ایران و کشورهای 1+5 شود. 

معاون وزیر امور خارجه همچنین درباره دیپلماسی دو جانبه در موضوع هسته ای به موازات دیپلماسی 6 جانبه سخن گفت و افزود: دکتر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه پیش از مذاکرات ژنو در سفر به فرانسه با همتای خود «لوران فابیوس» دیدار و گفت و گو خواهد کرد. 

عراقچی تصریح کرد: لغو همه تحریم ها و پروتکل الحاقی جزو گام های آخر و سخت طرفین خواهد بود که در اختیار کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی است و نظر آنها باید توسط دولت ها جلب شود. 

وی همچنین گفت: تحریم ها برداشته شود، زمینه تصمیم گیری درباره پروتکل الحاقی نیز در مجلس شورای اسلامی فراهم می شود. 

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اضافه کرد: هنوز نشانه ای از فقدان اراده سیاسی در طرف مقابل ندیده ایم و چنانچه نشانه ای ببینیم به نحو مقتضی رفتار خواهیم کرد. 

این مطالب، بخش هایی از مصاحبه تفصیلی خبرنگاران ایرنا با عضو تیم مذاکره کننده هسته ای است.

ایران و گروه 1+5 در دور جدید مذاکرات خود که روزهای 23 و 24 مهرماه در ژنو سوئیس برگزار شد، توافق کردند کمیته های کارشناسی متشکل از متخصصان هسته ای، علمی و امور تحریم تا قبل از برگزاری دور آتی مذاکرات که روزهای 16 و 17 آبان جاری در ژنو برگزار خواهد شد، با یکدیگر نشستی داشته باشند.

کارشناسان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز روزهای 6 و 7 آبان ماه جاری در وین اتریش با یکدیگر مذاکره و بر سر چارچوب جدید پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران توافق کردند و قرار است دور بعدی مذاکرات 20 آبان ماه در تهران برگزار شود.

همچنین کمیته های کارشناسی ایران و گروه 1+5 متشکل از متخصصان هسته ای، علمی و امور تحریم روزهای 8 و 9 آبان ماه به ریاست «حمید بعیدی نژاد» مدیر کل اقتصادی و امور تخصصی وزارت امور خارجه و «استفان کلمنت» دستیار مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یکدیگر مذاکره کردند.

مشروح مصاحبه خبرنگاران سیاسی ایرنا با دکتر عراقچی به شرح زیر است: 



*** روشنگری طرفین در 10 ساعت مذاکرات کارشناسی

** ایرنا: آقای دکتر! در مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 که روزهای هشتم و نهم آبان ماه در وین برگزار شد، قرار بود طرفین درباره رفع برخی اختلاف نظرها با یکدیگر صحبت کنند. طرفین بطور مشخص درباره چه موضوعاتی با یکدیگر صحبت کردند و آیا درباره موارد اختلافی به اجماع رسیدید؟

++عراقچی: مذاکرات کارشناسی مربوط به روند مذاکرات ایران و گروه 1+5 که در وین برگزار شد، مذاکرات بسیار خوبی بود. دو جلسه 5 ساعته و در مجموع، 10 ساعت مذاکره داشتیم. هدف از این مذاکرات رفع اختلافات نبود بلکه هدف از این مذاکرات روشنگری نسبت به مواضع یکدیگر بود.

رفع اختلافات علی القاعده در اجلاس اصلی صورت می گیرد ولی چون مباحث بسیار فنی و کارشناسی بود و در جریان اجلاس اصلی به قسمت هایی از آن پرداخته شد، هر دو طرف به این نتیجه رسیدند که بسیار خوب است تا مباحث در یک جلسه کارشناسی باز شود. لذا دو جلسه 5 ساعته که داشتیم که یکی از آنها درباره اعتماد سازی در موضوع هسته ای و دیگری درباره رفع تحریم ها بود. عمده جلسه به سوال و جواب از یکدیگر گذشت و هر طرف مشخص کرد که منظورش دقیقا از پیشنهاداتی که مطرح کرده است، چیست؟ یا اینکه از امکانات و قابلیت هایی که دارد و می خواهد در مذاکره استفاده کند، چه منظوری دارد و جزییات آن چیست؟

از این جهت، مذاکرات بسیار خوب و روشنگر بود و ما راضی هستیم. نتیجه آن را طرفین در جلسه پنجشنبه و جمعه این هفته در ژنو ارائه خواهند داد و بعد، ما ادامه مذاکرات را برای نزدیک کردن دیدگاه ها به یکدیگر شروع خواهیم کرد.



** ایرنا: فرمودید عمده جلسات 10 ساعته کارشناسی به سوال و جواب گذشت، سوالات آنها در چه محورهایی بود و ما در چه محورهایی از آنان سوال پرسیدیم ؟

++عراقچی: مذاکرات بین ما و 1+5 برای آغاز روند جدید مذاکراتی است که بارها توضیح داده ام شامل هدف مشترک و گام هایی است که ما را به هدف می رساند. اکنون گام های اول و آخر، موضوع مذاکره است و هر طرف دیدگاه های خود را درباره گام اول و آخر و اینکه چه اقداماتی باید طی آن انجام شود و هدف چه طور باید باشد، در آن جلسات بیان کرد. در این جلسه، بیشتر روی جزییات کار کردیم که مثلا اگر در گام اول انتظار داریم، تحریم ها رفع شود و طرف مقابل آمادگی خود را اعلام می کند دقیقا یعنی چه و هر تحریمی مسائل بانکی و حمل و نقل آن چه خواهد شد؟ جزییات کاملا فنی و جزیی است و قبل از اینکه ما به هر تصمیمی برسیم، باید اطلاع کاملی از مواضع یکدیگر داشته باشیم.



***گام آخر جایی است که همه تحریم ها لغو شده باشد

** ایرنا: با توجه به اینکه برخی تحریم ها در قالب قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل هستند و برخی دیگر، تحریم های دو جانبه و چند جانبه، بطور مشخص درباره کدامیک از این تحریم ها در جلسات کارشناسی بحث شد؟

++عراقچی: ما درباره همه تحریم ها بحث می کنیم و گام آخر، جایی است که همه تحریم ها لغو شده و این باید مشخص باشد.در گام اول، توافق ما بر این است از اقداماتی شروع کنیم که برای هر دو طرف، عملی و آسان است. چون در گام اول نمی خواهیم همه مسائل را حل کنیم بلکه می خواهیم فضا را از تقابل به تعامل تبدیل کنیم. لذا گام اول شامل اقداماتی است که برای هر دو طرف قابل انجام باشد و در گام آخر به جایی خواهیم رسید که همه تحریم ها لغو شده اند.



*** سوالات آژانس فراتر از مدالیته 2007 است

**ایرنا: ایران اعلام کرده است که رویکرد جدیدی را برای همکاری با آژانس برگزیده و قرار است به تمام سوالات و ابهامات این نهاد پاسخ دهیم. آیا این سوالات و ابهامات دربرگیرنده موارد باقیمانده از مدالیته سال 2007 یعنی مطالعات ادعایی نیز هست؟ یا اینکه ابهامات جدیدی مطرح است؟

++عراقچی: موضوعات، سوالات و ابهاماتی که آژانس درباره گذشته برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان دارد، سوالات متعددی است. در توافقی که بین ما و آژانس صورت گرفت، در یک روند گام به گام به همه این مسائل پرداخته خواهد شد؛ هم موضوعات جاری و هم موضوعات گذشته.

ما همان روندی که با گروه 1+5 پیشنهاد کردیم و آنها موافقت کردند، در مورد آژانس هم پیشنهاد دادیم، یعنی یک روند گام به گام را به آژانس پیشنهاد کردیم که در آنجا هم مورد قبول واقع شد.

گام اول شامل اقداماتی است که به هرحال آسان تر و انجام آنها شدنی تر است و با این گام ها شروع می شود و آژانس هم پذیرفته است اقدامات سخت تر و پیچیده تری را که از ما انتظار دارد به گام های پایانی موکول کند و با همان منطقی که عرض کردم، در گام اول بتوانیم فضای همکاری با آژانس را ایجاد کنیم چرا که الان ما در فضای کاری خوبی نیستیم.

اگر این فضا ایجاد شود و همزمان هم در ژنو، مذاکرات به خوبی پیش برود که بتواند یک اراده سیاسی را برای حل مسایل پدید بیاورد، آن موقع با آژانس به تمام مسائل باقی مانده خواهیم پرداخت. تمام تلاش ما در مذاکرات اخیر این بود که روند وین با روند ژنو، همسانی پیدا کرده و در یک مسیر حرکت کند و هیچ کدام از دیگری عقب نباشد.

با توجه به پیشرفتی که در روند ژنو صورت گرفته بود، زمینه ایجاد شد که در روند وین نیز پیشرفت خوبی داشته باشیم که انشاء الله در جلسه بعدی که در تهران خواهد بود، امیدواریم توافق اولیه با آژانس نهایی شود.



*** نظر مجلس ایران و کنگره آمریکا باید توسط دولت ها جلب شود

**ایرنا: آیا منظورتان این است که هم در مذاکرات سیاسی با 1+5 و هم مذاکرات فنی و حقوقی با آژانس، اقدامات سخت تر همچون اجرای پروتکل الحاقی را برای مراحل آخر می گذاریم؟ پس می توان گفت که با توجه به خطوط قرمزی که تهران بر آن تاکید دارد همچون خارج نشدن مواد از کشور و غنی سازی اورانیوم در خاک ایران، گام های اعتماد ساز اولیه شامل چه مواردی است؟

++ عراقچی: روند مذاکرات وین و ژنو، دو روند جدا از یکدیگر هستند. البته روی هم تاثیر می گذارند و پیشرفت در هر کدام به پیشرفت در دیگری کمک می کند اما نه اینکه منجر به آن شود.ما گام های سخت تر را به مراحل بعدی موکول می کنیم. شما مثال پروتکل الحاقی را زدید و من هم تایید می کنم که همین طور است؛ منتهی با این توضیح که پروتکل الحاقی نهایتا به دست مجلس شورای اسلامی است و ما از طرف مجلس نمی توانیم تعهدی در آنجا بدهیم اما می توانیم اظهار امیدواری کنیم در گام های پایانی، اگر همه مراحل اعتمادساز بین دو طرف خوب پیشرفته و تحریم ها رفع شده باشد و ما به نقطه ای برسیم که مجلس محترم تشخیص بدهد که در راستای منافع ملی کشور باید اقدامی را انجام دهد، آن موقع دیگر تصمیم گیری با مجلس است. اما گام های آسان تری که می توان برداشت، مجموعه اقداماتی است که بدون اینکه از خط قرمزها عبور کند، به اعتمادسازی بین دو طرف کمک کند.

جزئیات این مسائل در جلسات بحث شده و شامل اقدامات و حرکت هایی می شود که اعتماد بیشتر طرفین را جلب و شفافیت بیشتری را ایجاد می کند و دو طرف را به ادامه همکاری ها در گام های بعدی ترغیب می کند.



***تحریم ها برداشته شود، زمینه تصمیم گیری درباره پروتکل الحاقی توسط مجلس فراهم می شود

**ایرنا: آقای دکتر عراقچی! شما می فرمایید اجرای پروتکل الحاقی در اختیار مجلس است و مقامات آمریکایی نیز می گویند برداشته شدن برخی تحریم ها در اختیار کنگره و سنا است. چگونه دولت ها می خواهید درباره موضوعاتی در مذاکرات توافق کنید که اختیار آن بر عهده خودتان نیست بلکه بر عهده مجالس دو کشور است؟ آیا تضمینی وجود دارد که پس از توافق دولت ها، مجالس دو کشور به این موارد عمل کنند؟

++عراقچی: اینها سختی های کار و چالش هایی است که با آنها مواجه هستیم. ما نمی توانیم خلاف نظر مجلس خودمان اقدامی بکنیم. باید نظر مجلس در ایران یا کنگره در آمریکا توسط دولت ها جلب شود و برای همین است که اینها را به زمانی موکول کرده ایم که اعتماد بیشتر جلب و زمینه برای همکاری ایجاد شده است.



** ایرنا: آقای دکتر! دوباره سوال قبلی خود را چنین مطرح می کنم که با توجه به اینکه گام های آخر سناریوهایی که در حال مذاکره با گروه 1+5 و آژانس هستیم،هر دو ختم به مجلس شورای اسلامی و کنگره آمریکا می شود، چه تضمینی وجود دارد پس از به نتیجه و توافق رسیدن دولت ها مجالس دو کشور که تندروهایی نیز در آنها عضویت دارند، اجازه عملی شدن آن توافقات را بدهند؟ آیا در صورت رسیدن به چنین بن بستی، راهکاری پیش بینی شده است؟

++ عراقچی: ما از طرف مجلس نمی توانیم هیچ گونه تضمینی بدهیم، مجلس نهاد مستقل قانونگذاری است و تصمیمات را خودشان اتخاذ می کنند ولی اینکه شرایطی فراهم شود که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به این نتیجه برسند که با اتخاذ گام ها و ابتکاراتی منافع کشور بهتر و بیشتر تضمین شود، ممکن است این کار را بکنند. کاری که ما داریم انجام می دهیم این است که مسیر را به مسیری تغییر دهیم که مبتنی بر همکاری و اعتمادسازی باشد و حسن نیت در آن مشهود باشد. اگر آنها کاری کنند که اعتماد ما جلب شود و تحریم ها را بردارند، زمینه های تصمیم گیری توسط مجلس فراهم می شود.



** ایرنا: در بررسی اظهارنظرهای مقامات آمریکایی و غربی مشخص است که آنها به دنبال برداشتن نخستین گام از سوی جمهوری اسلامی ایران هستند. در واقع هر یک از طرفین در انتظار برداشتن گام اولیه از سوی دیگری است. چگونه می توان انتظار پیشرفت در چنین مذاکراتی یا تضمین گام متقابل را داشت؟

++عراقچی: نه، گام ها همزمان خواهد بود. اگر به توافقی درباره اقداماتی که باید انجام دهیم، برسیم این اقدامات باید همزمان از سوی دو طرف انجام شود. 



*** هنوز نشانه ای از فقدان عدم اراده سیاسی در طرف مقابل ندیده ایم

** ایرنا: برخی اظهار نظرهای مقامات آمریکایی حاکی از آن است که تحریم ها به آسانی لغو نخواهند شد و برخی تحلیلگران هم می گویند دولت آمریکا شاید تحریم های جزئی را لغو کند. آیا شما نشانه هایی را در مذاکرات دیدید که آنها برای برداشتن بخش عمده و کلیدی تحریم ها جدی و مصمم باشند؟

++ عراقچی: ما در مذاکرات با دقت، رفتار طرف مقابل را نظاره می کنیم. تا الان نشانه ای ندیده ایم که حاکی از عدم جدیت آنها باشد یا از فقدان اراده سیاسی جدی در آنها حکایت کند. مسلما اگر این نشانه ها وجود داشته باشد ما هم به شکل مقتضی رفتار می کنیم. البته بین اظهارات رسمی و غیر رسمی و مواضع اعمالی و اعلانی که در هر دو طرف وجود دارد، باید تفاوت قائل بود. 



** ایرنا: اما در هر دو طرف نیروهای تندرویی وجود دارند و از سوی دیگر نیز فردا 13 آبان است؛ روزی که دانشجویان پیرو خط امام (ره) سفارت آمریکا مشهور به لانه جاسوسی را در تهران تسخیر کردند و هر سال در این روز، راهپیمایی برگزار می شود. تظاهرات و راهپیمایی امسال که قطعا در آن نیز شعار «مرگ بر آمریکا» سرداده خواهد شد، چه تاثیری بر مذاکرات دو روز بعد میان ایران و گروه 1+5 خواهد داشت؟

++ عراقچی: 13 آبان به گروه خاصی تعلق ندارد بلکه متعلق به همه مردم ایران است. 13 آبان روزی برای ابراز انزجار مردم ایران نسبت به سیاست های خصمانه آمریکا در طول دهه های گذشته است. فکر می کنم این که هرسال مردم ایران در این روز ناراحتی، عصبانیت و انتقاد خود را از سیاست های سلطه گرایانه آمریکا ابراز می دارند، نباید مانعی برای مذاکرات بین ایران و کشورهای 1+5 باشد.

به هرحال اصل آزادی تجمعات و آزادی بیان یک اصل پذیرفته شده است و هیچ کس نباید از اینکه مردم ایران دیدگاه ها، عقاید و انتقادات خود را ابراز می کنند، عصبانی شود. این اصلی است که خود آنها حداقل بیشتر از ما مدعی هستند.



*** انتقادها منجر به تضعیف افراد خط مقدم شود، به مذاکرات صدمه می زند

** ایرنا: آقای دکتر عراقچی! درباره نصب بیلیوردهای «صداقت آمریکایی» در سطح شهر تهران گفته اید که در زمان جنگ کسی در خیابان ها علیه رزمندگان پوستر نمی چسباند.اما در همان زمان نیز درباره عملیات هایی که منجر به پیروزی نمی شد، انتقادهایی مطرح می شد. چطور امروز که در شرایط جنگ قرار نداریم، انتظار دارید همه گروههای فکری و سیاسی از مذاکره کنندگان حمایت کنند؟

++عراقچی: من نگفتم ما در حال جنگ هستیم بلکه می گویم در یک نبرد دیپلماتیک قرار داریم. این نبرد سربازان خود را دارد و این سربازان عرصه دیپلماتیک مانند رزمندگان دوران جنگ احتیاج به پشتوانه ملی و روحیه و اعتماد به نفس بالا دارند. جامعه، این روحیه و اعتماد به نفس را باید به کسانی که در این صحنه حضور دارند، بدهد.

از سوی دیگر، مخالف ابراز عقیده یا انتقاد نیستم حتی آن را مبارک و مثبت می دانم که عقاید و مخالفت ها ابراز و دیدگاه ها بیان شود و قطعا به ما کمک می کند که در ادامه مسیر حرکت، اگر در جایی اشکالی وجود داشته باشد، خودمان را تصحیح کنیم. مسلما اگر در جایی دغدغه ها و نگرانی هایی وجود داشته باشد، ما باید ملزم به پاسخگویی باشیم حتی باید تاکید کنم این دغدغه خود ما هم هست و اصلا برای این موضوع در صحنه نبرد هستیم که این دغدغه ها را رفع و منافع مردم را تامین کنیم. اما انتقاد و مخالفت کردن هم برای خود راه و رسمی دارد. اگر این انتقادها نشان دهنده تشتت داخلی و مختل کننده انسجام ملی در موضوعی که کاملا فراجناحی است، باشد به روند مذاکرات صدمه می زند یا اگر منجر به تضعیف کسانی شود که در خط مقدم هستند، باز هم به مذاکرات صدمه می زند.

در زمان جنگ تحمیلی همه جامعه برای ترغیب و تشویق و دلگرمی و امید و روحیه دادن به رزمندگان بسیج شده بودند. من نمی گویم عین همان صحنه ها باید تکرار شود اما مواردی که می تواند جنبه دلسرد کننده برای رزمندگان و کسانی که در صحنه هستند، داشته باشد طبعا صلاح نیست. یک وقت هست شما مشخصات دشمن را ترسیم می کنید و دشمن را نشان می دهید که در پشت میز مذاکره یک صورتی دارد ولی همزمان پشت صحنه، صورت دیگری را دارد؛ این خوب و کاملا معقول و منطقی است و هشدار دادن نسبت به آن خیلی ضروری است.ولی یک وقتی این را به شکلی بیان می کنید که مذاکره کنندگان را متهم به ساده نگری می کنید که این اسمش روحیه دادن، هشدار دادن و انذار دادن نیست بلکه اسمش تخریب روحیه مذاکره کنندگان است. 



** ایرنا: برخی تحلیلگران معتقدند که تیم مذاکره کننده از وجود چنین گروههایی می تواند در مذاکرات خود با گروه 1+5 استفاده کند. آیا شما به این موضوع اعتقاد ندارید؟

++ عراقچی: اینها واقعیت جامعه ماست. در یک جامعه سالم از نظر تفکرات سیاسی، باید انتظار داشت که تفکرات مختلف و متنوعی در طیف های مختلف وجود داشته باشد. وجود طیف های تند کاملا طبیعی است و این طبیعت یک جامعه سالم از نظر فکری و سیاسی است و به نظر من آنها باید عقاید خود را بیان کنند. هرجا هم که انتقاد درستی باشد، قطعا مورد توجه قرار خواهد گرفت.



**ایرنا: در روزهای اخیر بطور مرتب برخی نمایندگان مجلس از آنچه «تعلیق خاموش غنی سازی 20 درصدی» می نامند، اظهار نگرانی کرده اند و خواستار پاسخی شفاف در این زمینه شده اند. آیا این موضوع صحت دارد؟

++عراقچی: این مطلب صحت ندارد، تکذیب شد و بنده هم تکذیب می کنم. تا جایی که ما خبر داریم و سازمان انرژی اتمی هم تایید کرده است، غنی سازی در سطح سه و نیم و 20 درصد ادامه دارد.



*** ایده هایی برای اعتمادسازی بدون نقض خط قرمزها وجود دارد

**ایرنا: با توجه به اینکه اعلام کرده ایم درباره اصل غنی سازی اورانیوم مذاکره نمی کنیم اما درباره ابعاد و پیرامون آن آماده مذاکره هستیم، آیا احتمال دارد راهکارهای دیگری مانند تبدیل شدن ذخیره اورانیوم غنی شده به میله های سوخت به جای خروج مواد یا تغییر چینش سانتریفیوژها در فردو برای غنی سازی در سطح کمتر به جای تعطیلی آن، اجرا شود؟

++عراقچی: همان طور که عرض کردم راهکار های مختلفی وجود دارد که بدون اینکه خط قرمزها خدشه دار شود، طرفین در جهت اعتمادسازی حرکت کنند. مواردی را که شما گفتید تایید نمی کنم اما از این قبیل ایده ها و ابتکارات وجود دارد که بدون نقض خط قرمزها و بدون اینکه حقوق ملت ایران که برای ما خط قرمز است خدشه دار شود، بتوانیم شفاف سازی و اعتمادسازی کنیم.



*** امیدواریم مدالیتی جدید 20 آبان امضا شود

** ایرنا: آیا در مذاکرات فنی 20 آبان بین ایران و آژانس چارچوب یا مدالیتی جدید به امضای طرفین خواهد رسید؟

++ عراقچی: بسیار امیدوار هستم.

**ایرنا: آیا اجرای توافقات میان ایران و آژانس با اجرای توافقات بین تهران و گروه 1+5 همزمان خواهد بود؟

++ عراقچی: نه. این دو، روندی مستقل از یکدیگر هستند و زمان بندی خود را دارند.



***پیشرفت در مذاکرات بستگی به نوع آن دارد

** ایرنا: آیا در مذاکرات 16 و 17 آبان با 1+5 وارد جزئیات و تعیین گام های اول و آخر خواهیم شد؟ چقدر با توجه به اراده سیاسی طرفین، امکان پیشرفت در این مذاکرات وجود دارد؟

++ عراقچی: ما در ژنو توافق کردیم که باید گام های اول و آخر مشخص باشد و در مذاکرات آتی وارد محتوای گام ها و هدف مشترک خواهیم شد. اینکه چه قدر در این زمینه پیشرفت کنیم، بستگی به نوع مذاکرات دارد. طبعا مذاکرات از کلیات شروع شده و به جزئیات می رسد. در مذاکرات قبلی در ژنو مقداری درباره کلیات بحث کردیم و تلقی من این است که ادامه بحث درباره کلیات خواهد بود و شاید مقداری نیز وارد جزئیات شویم.



*** دکتر ظریف با لوران فابیوس دیدار خواهد کرد

** ایرنا: دکتر ظریف وزیر امور خارجه قرار است پیش از حضور در مذاکرات ژنو، برای شرکت در اجلاس یونسکو به فرانسه سفر کنند و دیداری نیز با همتای فرانسوی خود آقای لوران فابیوس داشته باشند. این سفر چه تاثیری بر مذاکرات ژنو خواهد داشت؟

++ عراقچی: سفر ایشان دو جانبه نیست و برای شرکت در اجلاس یونسکو است ولی دیداری دو جانبه با وزیر امور خارجه فرانسه هم پیش بینی شده و طبیعی است که در این دیدار، بحث های دو جانبه و مورد علاقه دو طرف مانند مذاکرات هسته ای یا سوریه نیز مطرح خواهد شد.



*** دیپلماسی دو جانبه در کنار دیپلماسی 6 جانبه مدنظر است

** ایرنا: در سال 2004 که دکتر روحانی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران بود، طرح پیشنهادی تهران را به آقای ژاک شیراک رییس جمهوری وقت فرانسه ارائه کرد. آیا اکنون نیز قرار است اتفاق یا توافق خاصی رخ دهد؟

++ عراقچی: آن موقع ما فقط با سه کشور طرف بودیم ولی الان با 6 کشور است. طبیعتا صحبت و گفت و گو با هر یک از اعضا مفید است کما اینکه ما در حاشیه جلسه گروه 1+5 جلسات دو جانبه ی جداگانه هم داریم. طبعا مفید است و به نظر من یک دیپلماسی فعال هسته ای حتما باید دیپلماسی دو جانبه را هم در کنار دیپلماسی 6 جانبه با کشورهای 1+5 مدنظر قرار دهد البته با حفظ ملاحظات مربوطه.



***علت موجهی وجود داشته باشد با آمریکا باز هم دیدار دوجانبه خواهیم داشت

** ایرنا: در دولت یازدهم، تاکنون دو دیدار و یک مکالمه تلفنی میان مقامات ایران و آمریکا انجام شده است. آیا در مذاکرات روزهای آتی نیز دوباره دیدار دوجانبه ای با طرف آمریکایی خواهیم داشت؟

++ عراقچی: بستگی دارد، اگر علتی برای آن وجود داشته باشد، ممکن است با آنها دیدار داشته باشیم ولی برنامه ای از هم اکنون نداریم. در همه اجلاس های بین المللی و چند جانبه نیز همین طور است. به اقتضای مذاکرات اگر کشورها احساس کنند که باید با یکدیگر به صورت دو جانبه مذاکره کنند، این کار را انجام خواهند داد ولی از قبل تنظیم نمی شود.



** ایرنا: آیا الگوی مذاکرات ایران و گروه 1+5 در16 و 17 آبان ماه مانند مذاکرات ماه گذشته (23 و 24 مهرماه )خواهد بود و صرفا جلسات افتتاحیه و اختتامیه با حضور آقای دکتر ظریف و خانم اشتون برگزار خواهد شد؟

++ عراقچی: بله. الگوی این دور از مذاکرات نیز مانند مذاکرات قبل خواهد بود.



** ایرنا: چقدر امکان صدور بیانیه مشترک برای بار دیگر وجود دارد؟

++ عراقچی: اگر توافق حاصل شود، این امکان وجود دارد. بستگی به این دارد که در پایان دو روز مذاکره به نتایجی رسیده باشیم که بتوانیم به صورت مشترک آنها را اعلام کنیم و اگر به این نتایج برسیم حتما این کار را انجام خواهیم داد.



*** جزئیات هر مذاکره جدی تا آخرین لحظه توافق، پنهان می ماند

** ایرنا: آیا همچنان تاکید بر محرمانه بودن مذاکرات از سوی طرفین تا قبل از رسیدن به توافق ادامه خواهد داشت؟

++ عراقچی: ما کلیات مذاکرات را برای مردم توضیح داده ایم. چارچوب و شکل کار نیز مشخص است و هر ملاقات دو جانبه ای که صورت گرفته برای مردم بیان کرده ایم . می ماند برخی از جزئیات مذاکراتی که هر دو طرف توافق کردند که آن را به دلیل جدی و واقعی بودن مذاکرات انتشار ندهند که این امر در هر مذاکره جدی، طبیعی است.

همان طور که طرف مقابل تاکنون پایبند بوده و هیچ جزئیاتی را انتشار نداده و می خواهد به ما بگوید که جدی هستیم، ما هم با عدم انتشار جزئیات نشان می دهیم که جدی هستیم. طبعا، مذاکرات واقعی و جدی، مذاکراتی است که جزئیات آن تا آخرین لحظه توافق، پنهان می ماند. هیچکدام از مطالبی هم که در رسانه ها گفته شده، صحت ندارد و منشا آن رژیم صهیونیستی است چون می خواهد این روند را تخریب و آب را برای منافع خود گل آلود کند.



** ایرنا: با توجه به اینکه هر چه بیشتر وارد جزئیات مذاکرات می شویم، مذاکرات مشکل تر خواهد شد، آیا همان یک سال زمان پیش بینی شده از سوی دکتر ظریف را برای تبدیل شدن موضوع هسته ای ایران به موضوعی عادی پیش بینی می کنید؟

++ عراقچی: در خصوص جزئیات این چارچوب کلی و گام اول فکر می کنم در مدت کمتر از سه ماه یا همان سه ماه بتوانیم به توافق برسیم و بعد به سمت گام پایانی برویم؛ مجموعه مذاکرات را فکر می کنم بشود در یک سال به جمع بندی رساند.



** ایرنا: یعنی تا قبل از سال 2014 میلادی امکان به نتیجه رسیدن مذاکرات وجود دارد؟

++عراقچی: درباره گام اول احتمالش وجود دارد.



*** به مشورت ها با چین و روسیه ادامه می دهیم

** ایرنا: آیا سفر آقای لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به پکن و دیدار با مقامات چینی نیز در راستای دیپلماسی هسته ای بود؟

++ عراقچی: ما با چین و روسیه همیشه مشورت های بسیار نزدیکی داشته ایم و به این مشورت ها در سطوح مختلف ادامه خواهیم داد که سفر رییس مجلس هم یکی از این موارد است.



** ایرنا: آقای دکتر! گرچه سوالات دیگری نیز مطرح است اما از اینکه با توجه به ضیق وقت و فشردگی جلساتتان، این وقت را در اختیار ایرنا گذاشتید، سپاسگزاریم.

++عراقچی: من نیز سپاسگزارم.

گفت و گو از: زهرا هژبری و مهدی رهبر

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *