شناسه خبر: 5991 منتشر شده در مورخ: 1393/11/25 ساعت: 14:42 گروه: دانش و فن آوری  
محصولات «پایوران» در خدمت کم بینایان
گزارش ویژه ایران سپید

محصولات «پایوران» در خدمت کم بینایان

افراد کم بینا از جمله اقشاری هستند که معمولاً از سوی توزیع کنندگان ابزارهای تکنولوژیکی در ایران مورد غفلت قرار میگیرند. شاید مهمترین دلیل مغفول واقع شدن این گروه را در عدم آشنایی تعداد قابل توجهی از این گروه با محصولات تولید شده ویژه آنها دانست. همین امر باعث میشود افراد کمبینا هیچ گونه مطالباتی در این حوزه از سازمانها و مراکز متولی نظیر بهزیستی و آموزش پرورش استثنایی و الخ نداشته باشند.

به گزارش ایران سپید محصولاتی که شاید دسترسی داشتن به آنها بتواند مسیر زندگی یک کم بینا را در عرصه های مختلف شغلی و تحصیلی و بخشهای مختلف زندگی روزمره متحول کند.

یکی از شرکت هایی که بیش از دو دهه است که به این عرصه وارد شده و دوشادوش همتایان خارجی خود در حال تولید محصولات ویژه کم بینایان است، شرکت «پایوَران» است که بیشتر کم بینایان این شرکت را با نخستین محصول خود یعنی دستگاه «بهدید» می شناسند.

در تاریخ 16 بهمن جلسه ای در محل انجمن باور و با حضور سهیل معینی مدیر مسؤول ایران سپید و دکتر صادقینژاد کارشناس پیشکسوت آموزش و توانبخشی نابینایان و مهندس منصور معینزاده مدیر شرکت پایوران و جمعی از کمبینایان برگزار گردید که طی این جلسه، معینزاده به ارائه و معرفی محصولات جدید پایوران در حوزه افراد کمبینا پرداخت.

«بهدید» نام محصول تولیدی این شرکت است که با استفاده از درشتنمایی تصویر بر روی صفحه نمایش، امکان تشخیص آنها را برای کمبینایان فراهم میآورد. این دستگاه در اشکال گوناگون و با در نظر گرفتن نیاز هر کاربر در اختیار کاربران قرار میگیرد. به گفته معینزاده تا کنون بیش از 22 مدل بهدید در این شرکت به مرحله طراحی رسیده، از 18 مدل نمونه سازی شده و 7 مدل نیز به تولید انبوه رسیده است.

بهدیدهای ارائه شده در این جلسه همگی از لحاظ الگوی ظاهری از یک مدل پیروی میکردند: «ابزاری شبیه موس رایانه که چهار چرخ کوچک جهت تسهیل حرکت روی کاغذ در قسمت زیرین آن تعبیه شده است.» اما تفاوت اصلی میان این مدلها، در میزان درشتنمایی، امکانات ارائه شده و نحوه اتصالشان به نمایشگر خلاصه میشد. از نظر شکل اتصال به نمایشگر، بهدیدهای پایوران به سه دسته تقسیم میشوند: گروه اول و دوم بهدیدهایی را شامل میشود که از طریق درگاه USB یا Video به نمایشگر وصل میشود.

دسته دوم هم بهدیدهایی را در بر میگیرد که به هر دو شکل مجهزند. اما بهدید نوع سوم که جدیدترین محصول تولیدی این شرکت هم محسوب میشود، قادر است از طریق وایفای به مبایل، تبلت یا هر نمایشگر دیگری که از امکان اتصال وایفای برخوردار باشد متصل شده و تصاویر را بر روی آن به نمایش بگذارد. این قابلیت به کاربران این امکان را میدهد که در هر موقعیتی، بدون نیاز به وجود یک نمایشگر در ابعاد تلویزیون، بتوانند بهدید را به گوشی یا تبلت خود متصل کرده و از امکانات درشتنمایی بر روی صفحه گوشی استفاده کند.  

از این نظر این بهدید را میتوان در زمره بهدیدهای قابل حمل دسته بندی کرد. یکی دیگر از بهدیدهای قابل حمل بهدیدی است که به یک عینک 60 گرمی مجهز شده که کاربر با زدن این عینک، نوشته های زیر لنز بهدید را به صورت درشت شده مشاهده میکند.

به گفته معینزاده، درشتنمایی این عینک به شکلی طراحی شده که در نظر کاربر این گونه به نظر برسد که متون در مقابل او بر روی یک صفحه نمایش 50 اینچی و از فاصله 1.5 متری نمایش داده میشوند.

تغییر رنگ متن و پسزمینه، درشتنمایی متن در چندین مرحله و فریز کردن یا ثابت نگه داشتن متن نیز از جمله امکاناتی است که در هر یک از این دستگاهها به فراخور نیاز کاربر تعبیه شده است. علاقمندان میتوانند برای دریافت بروشورها و توضیحات تکمیلی به سایت این شرکت به نشانی: www.payvaran.ir مراجعه کنند.

بهدید
بهدید
بهدید
findn
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
منبع خبر: ايران سپيد
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *