شناسه خبر: 5961 منتشر شده در مورخ: 1393/11/19 ساعت: 13:28 گروه: فرهنگی  
اقتصاد مقاومتی ؛ عبور از تحریم ها و رسیدن به پیشرفت دانش بنیان است

اقتصاد مقاومتی ؛ عبور از تحریم ها و رسیدن به پیشرفت دانش بنیان است

به گزارش روابط عمومی رادیو اقتصاد؛ دبیر عملی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه واژه اقتصاد مقاومتی نخستین بار در سال 1389 از سوی مقام معظم رهبری تبیین و وارد ادبیات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی شد ، تاکید کرد : اقتصاد مقاومتی همان نقشه راه پایدار توسعه و عبور از تحریم ها و رسیدن به پیشرفت دانش بنیان است

 آقای عرب مازار در گفتگو با این رادیو اظهار داشت : بعد از آن سال تفاسیر و معانی مختلفی در جامعه علمی و رسانه ای کشور درباره اقتصاد مقاومتی مطرح شد و در ادامه مقام معظم رهبری سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را در 29 بهمن سال گذشته ابلاغ فرمودند.

 وی درباره ویژگی های اقتصاد مقاومتی گفت : اقتصاد مقاومتی، اقتصادی شفاف، پویا و پیشرفته است و نسبت به تکانه ها و واکنش ها و شرایط اضطراری که برای اقتصاد پیش می آید.

عرب مازار اظهار داشت : اقتصاد مقاومتی به معنی ریاضتی نیست ، فقط برای مقابله با تحریم ها مطرح نمی شود ، صرفا درون نگر نخواهد بود و تجارت خارجی را حذف نمی کند.

وی گفت : اقتصاد مقاومتی ؛ اقتصادی درون زا، متکی به منابع داخلی با رویکرد تعامل با اقتصاد خارجی است و مردم محور و عدالت محور خواهد بود و نرخ بالای بهره وری ویژگی برجسته ان است.

 دبیر علمی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی گفت : در این کنگره مجموعه ای از تجارب علمی ، پژوهشی و تجارب مدیران نظام برای پیاده سازی الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور ارائه می شود و تلاش می کنیم با غنی سازی ادبیات و نظریه ای این رویکرد ؛ نقشه راه دقیق را تبیین کنیم تا در مرحله اجرا با حداکثر اثربخشی همراه شود.

 وی گفت : ‌ این کنگره 28 و 29 بهمن ( سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ) برگزار می شود و سران قوا سخنران آیین افتتاح و آیین پایانی هستند و ‌ وزیران و مسئولان ارشد هم درباره فعالیت های سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی سخنرانی می کنند.

 تبیین مبانی نظری و توسعه گفتمان اقتصاد مقاومتی ، الگوهای نظری و عملی اقتصاد مقاومتی ، مولفه های مردم بنیان ، درون زایی ، برون گرایی ، دانش بنیانی و عدالت محوری ، الزامات راهبردی ، ناسازگاری ساست های اقتصادی موجود و نقش و تاثیر تکانه در اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از اهداف برگزاری کنگره ملی اقتصادی مقاومتی است.

 بنابراین گزارش رهبر معظم انقلاب اسلامی 29 بهمن پارسال سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» را بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی ابلاغ و تاکید کردند :‌ پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی ، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.

 اقتصاد مقاومتی ، فرهنگ و رسانه ؛ الگوی راهبردی و دفاعی ؛ الزامات راهبردی پیاده سازی اقتصاد مقاومتی ؛‌ پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در بستر تکانه ها ؛‌رویکرد جهادی و اقتصاد مقاومتی ؛ ‌نقش بخش های دفاعی و نیروهای مسلح ؛ آسیب های اقتصادی و بانکداری مقاومتی از نشست های دو روز برپایی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی اعلام شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *