شناسه خبر: 5711 منتشر شده در مورخ: 1393/10/20 ساعت: 13:01 گروه: فرهنگی  
می‌خواستند شیرینی شهرموش ها را زمان اکران تلخ کنند
مرضیه برومند در مراسم تقدیرازحامیان مالی فیلم:

می‌خواستند شیرینی شهرموش ها را زمان اکران تلخ کنند

مرضیه برومند کارگردان «شهرموش ها۲» در مراسم تقدیرازحامیان مالی فیلم گفت: می خواستند شیرینی شهرموش ها را زمان اکران تلخ کنند و این درباره نشریاتی که ۱۰۰ میلیون می خواستند و پرداخت نشد، صدق می کند.

 مراسم تقدیر سازندگان و دست اندرکاران فیلم«شهرموش ها» از سرمایه گذاران اصلی فیلم شب 19 دی در رستوران اسفندیار برگزار شد. در این مراسم عده ای از هنرمندان و عوامل فیلم از جمله منیژه حکمت، مرضیه برومند، علی سرتیپی، غلامرضا موسوی، رویا تیموریان و مسعود رایگان، سروش صحت، همایون اسعدیان، ابوالحسن داوودی، پگاه آهنگرانی و رسول صدرعاملی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم جوزانی با بیان اینکه خاطرات بسیاری از«شهر موش ها» دارد، گفت: خانم برومند در آغاز نمی خواست این فیلم را کارگردانی کند چون معتقد بود این کار بزرگی است که احتیاج به عوامل تولید بزرگی دارد و شاید سینمای ما ظرفیت نداشته باشد. متأسفم که بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری نیست چون توجیحی برای بازگشت سرمایه ندارد. بسیاری از فیلم ها در حال کوچک شدن و کم کردن تعداد بازیگران هستند تا بتوانند با مبلغی کمتر فیلم بسازند و این یک خطر برای سینمای ایران است.

وی ادامه داد: فقط زمانی فیلم های بزرگ ساخته می شود که صنعت به سینما اتصال پیدا کند و شرکت ها و بانک های بزرگ اقتصادی پشتوانه فرهنگ باشند. این تنها در صورت علاقه بانک ها امکان پذیر است. اگر هزینه سینما را کم کنند و 40 درصد برگردد، فکر می کنم آقای سرتیپی لب مرز حرکت کرده است. در یونسکو گفته می شود که لذت یکی از راه های بهتر شدن کیفیت زندگی است و فکر می کنم آقای سرتیپی، خانم ها حکمت و برومند به جامعه ما لذت دادند.

جوزانی عنوان کرد: این نشاطی که فیلم«شهر موش ها» به جامعه آورد، مثال زدنی است و با هیچ چیزی برابر نیست. اولین بار یک کمپین تبلیغاتی درست برای یک فیلم برگزار شد و جامعه خبری منصفانه به آن پرداخت. اگر در پخش فیلم مدیریت باشد، اتفاقی که برای«شهر موش ها2» افتاد باید برای همه فیلم ها بیفتد. در تمام استان ها برای این فیلم یک ناظر برای اکران وجود داشت و امیدوارم این برای فیلم های دیگر ادامه پیدا کند.

وی افزود:«شهر موش ها2» پرفروش ترین فیلم تاریخ سینماست و «اخراجی ها» را اخراج کرد و با عددی معادل 400 میلیون تومان فروش، پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما در یک روز باشد. این فیلم توانست با عدد 33 میلیون تومان، پرفروش ترین فیلم در یک سینما و سالن باشد. بانک ها می توانند بزرگترین سرمایه گذار در بخش هنرهای تجسمی باشند. امیدوارم بخش صنعت به کمک سینمای رنج کشیده بیاید و تا زمانی که نیایند صنعت سینما رشد نمی کند.

جوزانی در پایان صحبت های خود گفت: در حال حاضر تیمی برای ورود جلوه های ویژه دست به کار شدند و دوست دارم روزی بانک هنر داشته باشیم. چه اشکالی داریم گنجینه هنرهای معاصر به عنوان بانک هنر حرکت کند.

فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه«شهرموش ها2» گفت: با این موافقم که جامعه ایران یک جامعه کوتاه مدت است و ما در یک چرخه باطل ماندیم. این چرخه باطل عبارت از استبداد، هرج و مرج، آشوب و استبداد جدید است. در جامعه استبداد زده قانون ملاک عمل نیست.در جامعه ای که کسی فراتر از قانون تصمیم بگیرد، هیچ امنیتی ندارد و سنگ روی سنگ بند نمی شود. مردم برآمده از جامعه استبداد سعی می کنند حرکتی کنند و هرج و مرج و آشوب پیش می آید. آشوب چنان بلوایی در جامعه ایجاد می کند که همه نگران سرمایه می شوند و دوباره از خدا می خواهند مستبد جدیدی ظهور کند و مستبد جدید که می آید هیچ چیزی را از گذشته باقی نمی گذارد.

توحیدی ادامه داد: خوشبختانه تجربه انقلاب اسلامی با عمیق شدن آگاهی سیاسی همراه شده و امروز مردم بیش از پیش آگاهی پیدا کردند که باید این چرخه را جایی در هم شکست. در خارج از کشور خانواده هایی هستند که سال های بسیار در یک صنعت به خصوص تداوم دارند. اینجا کدام خاندان صاحب تمکن مالی حامی فرهنگ شدند؟

عضو هیأت مدیره خانه سینما توضیح داد: بنگاه های اقتصادی باید حامی هنر باشند و این ارتباط پایدار بماند. رابطه ما با بنگاه های اقتصادی دو طرفه است و همراه با هم نفع می بریم. سود همه ما در تداوم این ارتباط و اعتماد متقابل است. متأسفانه در کشور ما طی ای 35 ساله به خاطر منهدم شدن بخش خصوصی، دوستان فیلمساز نمی توانند رفتار دیگری داشته باشند و برای تثبیت سینما ناچار بودند کارگردان سالاری و یا تعاونی ها را تشویق کنند.

وی افزود: اتفاق نادرست در سینما این بود که با آمدوشد دولت ها، به دلیل اینکه منابع مالی در دست دولت هاست، کانون های قدرت و جویای ثروت به دولت ها می چسبند و همیشه رقابت ناسالمی در جاهایی که منابع مالی را توزیع می کردند، وجود داشت. این رقابت متأسفانه پیرامون بانک ها نیز به وجود آمده و رقابت بین سینماگران و بنگاه های اقتصادی ناسالم است که به اصل قضیه لطمه می زند و به مطبوعات کشیده می شود.

توحیدی یادآور شد: به نظرم سود سینمای ما این است که از بنگاه های اقتصادی علاقه مند به سرمایه گذاری در بخش فرهنگی حمایت کنیم. این تعامل باید سالم و به دور از محفل گرایی باشد. اساس این سینما باید از بنیاد تغییر کند و هنر در تمام قسمت های دنیا یک صنعت است. گزارشی را برای آقای جنتی آماده کرده بودند و زمانی که با بنگاه های مالی صحبت می کردند، اعدادی مطرح شد که حیرت انگیز است. رقم سرمایه گذاری و سود سرمایه گذاری مثلا در آلمان اولین رقمی است که در حوزه اقتصاد مطرح است.

نویسنده فیلمنامه«شهرموش ها2» گفت: در حال حاضر حکم قوه قضاییه این است که صرف 10 روز باید جای دکور بزرگ 3 میلیاردی این فیلم تخلیه شود. چرا سینمای ایران جایی برای حفظ این ثروت ندارد؟... در آمریکا پروژه های این چنینی را حفظ می کنند و مثلا چوب جادوگری هری پاتر را می خرند. اگر این دکور در بیاید دکور منهدم می شود و زیانکار اصلی من هستم که قسمت سوم آن را نوشتم. تصور می کنم تقویت بنیه اقتصادی و شکل گیری شهرک های سینمایی خیلی خوب است.

وی در پایان گفت: دیروز مدیر یکی از بانک ها از پروژه ای که خانه سینما در رامسر شروع می کند، حمایت مالی می کند. امیدوارم آنجا به همت تمام سینماگران ساخته شود و اولین استدیوی دیجیتال را داشته باشیم. از شرکت هموتا و بانک گردشگری می خواهم به روش خود ادامه دهند و دست از حمایت فرهنگ برندارند و نه تنها از شهر موش ها بلکه از شهر گربه ها و سگ ها حمایت کنند.

در ادامه غلامرضا موسوی تهیه کننده گفت: اتفاقی که درباره برخی فیلمهایی که اکران نشده افتاد و نبود امنیت سرمایه گذاری، نشان می دهد که خانم حکمت و آقای سرتیپی به دنبال فیلمی رفتند که هزینه بسیاری برای آن شده است. بعید نبود افرادی که از سینمای ایران سرمایه می آورند بگویند برای مثال فلان جمله موش، کلمات مارکس است.

موسوی در پایان توضیح داد: خانم حکمت و آقای سرتیپی نشان دادند که سینمای ایران می تواند ابعاد وسیع تری در سرمایه گذاری داشته باشد و از بانک گردشگری تشکر می کنم که به کمک فیلم آمدند. امیدوارم ناجی هنر به معنای واقعی ناجی هنر شود تا این سوله را نگه داریم و حتی بلیط بفروشیم. ما ظاهرا بلد نیستیم که از امکانات فرهنگی استفاده کنیم.

مرضیه برومند کارگردان«شهرموش ها2» گفت: می دانم«شهرموش ها2» فیلم سخت و گرانی بوده چون دکور و عروسک دارد. با وجود استقبال و شکستن رکورد، فکر می کنم برای سرمایه گذاران فیلم، در بهترین حالت سربه سر شود.

برومند با بیان اینکه اختلاف نظر در یک پروژه طبیعی است، بیان کرد: این اختلافات حل می شود و اگر نشد هم قانون پاسخگوست. می خواستند شیرینی شهرموش ها را زمان اکران تلخ کنند و این درباره نشریاتی که 100 میلیون می خواستند و پرداخت نشد، صدق می کند.

علی سرتیپی تهیه کننده فیلم نیز در پایان گفت: یک اتفاق مهم در سینما افتاده که کم نظیر است و آن اینکه فروش«شهرموش ها2» به گونه ای بوده که پاییز امسال پرفروش ترین فیلم قبل از انقلاب و بعد از آن در این بازه زمانی بود.

در پایان این مراسم از مسئولان و مدیران سرمایه گذار در فیلم سینمایی«شهرموش ها2» که بانک گردشگری سهم عمده ای در آن داشت، تقدیر شد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *