شناسه خبر: 5425 منتشر شده در مورخ: 1393/9/18 ساعت: 08:46 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 18 آذر 1393

روزنامه سه شنبه 18 آذر 1393

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 18 آذر 1393،

 16 صفر 1436،

9 دسامبر 2014

سال نوزدهم شماره 4882 

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین امروز......

تدوین نظام جدید آموزش مهارتی معلولان 2

تصمیمات قاطع و عملی برای مبارزه با فساد بگیرید و اجرا کنید 6

توصیه به زائران عتبات در ایام اربعین حسینی 8

توزیع ۲ بسته حمایت غذایی تا پایان سال 10

خواص برخی از میوه ها 12

زن نابینا با چشم مصنوعی بینا شد

صعود گلبال مردان ایران در رنکینگ جهانی 16

اقدام مادر چینی برای خوردن نوزاد چند روزه اش

اطلاعرسانی

 

 

 

 

صئ................ویژه

  * تدوین نظام جدید آموزش مهارتی معلولان. معاون وزیر کار از تشکیل کمیته تدوین نظام آموزش مهارتی ویژه معلولان خبر داد و گفت: 69 عنوان شغل و شایستگی مطابق با نیازهای دانشآموزان استثنایی شناسایی شد. کورش پرند از تشکیل کمیته تدوین نظام آموزش مهارتی ویژه معلولان در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خبر داد و گفت: با توجه به اتمام زمان اجرای تفاهمنامه همکاری با سازمان بهزیستی، بازنگری تفاهمنامه مذکور برای تمدید در این کمیته تصویب شد و در حال حاضر پیشنویس تفاهمنامه جدید آماده شده است. معاون وزیر کار اظهار داشت: در کمیته تدوین نظام آموزشی معلولان، برنامه ریزی، سازماندهی و استمرار برگزاری مسابقات مهارت ویژه معلولان تصویب شد که در حال حاضر در دست اقدام است. وی ادامه داد: در راستای اجرای تفاهمنامه همکاری بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و سازمان آموزش و پرورش استثنایی که از 22 اردیبهشت ماه امسال برای مدت دو سال منعقد شد، کمیته راهبری ملی راه اندازی و تا کنون 5 نشست با حضور نمایندگان طرفین برگزار شده است. پرند همچنین از شناسایی 69 عنوان شغل و شایستگی مطابق با نیازهای ویژه دانشآموزان تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خبر داد و گفت: بررسی و برگزاری 37 عنوان استاندارد شایستگی در گروههای باغی-زراعی، پوشاک، فناوری اطلاعات و صنایع چوب هم انجام شد. این مقام مسئول در وزارت کار تأکید کرد: بررسی و اصلاح شایستگیهای سایر مشاغل شناسایی شده در حوزه های تأسیسات و صنایع چرم نیز در حال اجرا است. پرند گفت: تدوین دستور العمل برگزاری آزمونهای فنی و حرفه ای خاص دانشآموزان با نیازهای ویژه از اقدامات صورت گرفته توسط این سازمان در راستای اجرای تفاهمنامه همکاری با سازمان آموزش و پرورش استثنایی است. وی توضیح داد: طراحی صفحه ثبت نام ویژه کارآموزان با نیازهای ویژه در پرتال سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و معرفی کارشناسان هر حوزه توسط این سازمان از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

    * افزایش مستمری مددجویان بهزیستی در انتظار مصوبه دولت. رئیس سازمان بهزیستی گفت: افزایش مستمری امسال مددجویان تحت پوشش بهزیستی در انتظار مصوبه دولت است و هنوز این مصوبه ابلاغ نشده است. دکتر همایون هاشمی افزود: هر ساله مستمری مددجویان بهزیستی 20 درصد افزایش پیدا کرده است، اما امسال تا کنون این اتفاق رخ نداده است. وی با اشاره به اینکه علاوه بر مستمری، کمکهای دیگری نیز به مددجویان اعطا میشود، گفت: مبلغ مستمری مددجویان ناچیز است، اما با در نظر گرفتن سایر کمکهای نقدی و غیر نقدی، بن، یارانه و... رقم نسبتاً قابل قبولی به مددجویان در ماه پرداخت میشود که البته به دنبال افزایش این کمکها نیز هستیم. رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه نسبت به سایر دستگاههای دولتی و حمایتی در پرداخت کمک و مستمری به مددجویان جلوتر هستیم، تأکید کرد: مستمری مددجویان بهزیستی با تأخیر پرداخت نمیشود و در این خصوص به روز هستیم. به گفته هاشمی، بدنبال افزایش مستمریها هستیم و هر زمان که دولت مصوبه را ابلاغ کند آمادگی اجرایی شدن آن را داریم. وی در مورد ارائه خدمات توانبخشی به سالمندان در منزل نیز گفت: در حال حاضر 5 هزار و 550 سالمند از خدمات توانبخشی در منزل سازمان بهزیستی بهره مند میشوند که این تعداد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه 253 مرکز توانبخشی و نگهداری شبانه روزی در کشور فعال است، اظهار داشت: تعداد سالمندانی که از خدمات مراکز توانبخشی و شبانه روزی بهره مند میشوند هم اکنون 14 هزار و 117 نفر است.

  * گلواژه: امام علی (ع): بهترین بخشش، در حد توان بخشش است.

 

 

 

 

صئ.............سیاسی

- داخلی:

* تصمیمات قاطع و عملی برای مبارزه با فساد بگیرید و اجرا کنید! رهبر معظم انقلاب در پیامی خطاب به سران سه قوه فرمودند: تصمیمات قاطع، عملی و بدون هر گونه ملاحظه ای بگیرید و اجرا کنید. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری روز دوشنبه در سخنانی در همایش ملی ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد، پیام رهبری خطاب به سران قوا را قرائت کرد که بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم «نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین میکنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه ای کند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمیگیرد که نتیجه را همه به طور ملموس مشاهده کنند؟ توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون سمینار، تصمیمات قاطع و عملی و بدون هر گونه ملاحظه ای بگیرند و اجرا کنند. موفق باشید.»

* همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد آغاز شد. همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد صبح روز دوشنبه با حضور حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهوری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد. در این همایش همچنین حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، جمعی از مسئولان کشوری، فعالان بخش خصوصی، اساتید دانشگاه و نخبگان علمی حضور یافتند.

* مقاومت بحرینیها. همزمان با افزایش و ادامه سرکوب مردم بحرین توسط رژیم آل خلیفه، مردم معترض بحرین با تجمع در مقر جمعیت اسلامی الوفاق بار دیگر خواستار ادامه مطالبات دموکراسی تا دستیابی به مبادله مسالمتآمیز قدرت در بحرین شدند.

 

 

 

صئ.............اجتماعی

* توصیه به زائران عتبات در ایام اربعین حسینی. اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت به زائرانی که قصد عزیمت به عتبات عراق در ایام اربعین حسینی را دارند توصیه کرد: به علت تراکم جمعیت در مرز شلمچه از مرزهای مهران و چزابه برای ورود به عراق استفاده کنند. تا کنون بیش از 750 هزار زائر ایرانی برای حضور در عتبات عالیات عراق در ایام اربعین حسینی از مرزهای زمینی و هوایی وارد این کشور شده اند. اوحدی افزود: پیشبینی میشود تعداد زائران ایرانی حاضر در عتبات عالیات عراق در ایام اربعین حسینی، از مرز 800 هزار نفر عبور کند.

  * گوگل فرهنگی به زبان فارسی. جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ظرف چند سال آینده شاهد گوگل فرهنگی به زبان فارسی خواهیم بود، به گونه ای که نیازهای فرهنگ، علم و دانش در این شبکه برطرف شود. وی افزود: مجموعاً کارهایی که انجام شده هم در حوزه سخت افزار و هم نرم افزار شرکتهای فعالی حضور داشتند و در حوزه تولید محتوا آنچه به وزارت فرهنگ و ارشاد مربوط است اقدامات خوبی انجام شده و به دنبال ایجاد ابرفرهنگی هستیم؛ ضمن اینکه شبکه ملی فرهنگ که راه اندازی شده است کار بسیار ارزنده ای است و به دنبال غنیتر کردن آن هستیم.

  * ۴ ماه حق التدریس معوق معلمان پرداخت میشود. فاضل، مدیر کل دفتر وزارت آموزش و پرورش از پرداخت چهار ماه حق التدریس معوق معلمان تا پایان آذر ماه خبر داد.

  * یک سوم از فضای آموزشی کشور نیازمند مقاومسازیست. رئیسی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: در سطح کشور 53 میلیون متر مربع فضای آموزشی داریم که یک سوم از این میزان نیازمند مقاومسازی است. وی ادامه داد: دو سوم از دانشآموزان در سطح کشور در فضای ایمن مشغول به آموزش هستند و اولویت دولت یازدهم تکمیل طرحهای نیمه تمام آموزشی است.

 

 

صئ..............اقتصادی

  * توزیع ۲ بسته حمایت غذایی تا پایان سال. احمد میدری، معاون رفاهی وزارت تعاون گفت: دولت سعی دارد تا پایان سال در دو نوبت بسته های امنیت غذایی را به نیازمندان و مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی بدهد که البته توزیع این بسته ها منوط به قیمت نفت است. وی با اشاره به اعتبارات سطح رفاه اجتماعی در سال 93 گفت: 45 هزار میلیارد تومان در سطح رفاه اجتماعی پیشبینی شده بود که در سال 94 و در لایحه بودجه پیشنهادی دولت سطح رفاه اجتماعی 1.2 درصد افزایش یافته است. میدری ادامه داد: علیرغم اینکه سطح رفاه اجتماعی در سال 94، حدود 1.2 درصد افزایش یافته است، اما زمانی که این میزان به بخشهای مختلف در نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی و امداد تقسیم میشود شاهد خواهیم بود که اعتبارات این نهادها 10 تا 13 درصد در سال 94 افزایش پیدا میکند.

  * واریز عیدی بازنشستگان بهمن ماه. سیدتقی نوربخش، مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: عیدی بازنشستگان و مستمریبگیران تأمین اجتماعی در بهمن واریز میشود. وی درباره افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده بیان داشت: حقوق بازنشستگان بر اساس ماده های 111 و 96 قانون تأمین اجتماعی افزایش مییابد. نوربخش یادآور شد: سال گذشته با تأمین منابع مورد نیاز، عیدی بازنشستگان در بهمن پرداخت شد، امسال نیز محدودیت منابع نداریم و در بهمن امسال عیدی بازنشستگان پرداخت میشود.

  * تجارت آلمان در تهران پس از 20 سال. هیأت تجارت آلمان پس از 20 سال برای رایزنی و همکاری دوجانبه، در اتاق بازرگانی ایران مذاکرات رو در رو را آغاز کرد. این هیأت متشکل از 29 شرکت و 24 بازرگان به همراه رؤسای انجمن خاور میانه و نزدیک آلمان که مهمترین نقش را در برقراری روابط تجاری 80 سال اخیر در آلمان ایفا کرده اند، وارد کشور شد.

 

 

 

صئ...........بهداشت و سلامت

  * خواص برخی از میوه ها: هندوانه! تمام هندوانه ها محتوی سیترولین هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به آرگینین تبدیل میشود. این ماده یک اسید آمینه است که برای قلب، سیستم ایمنی و سیستم گردش خون مفید است. اما جالب است بدانید بخش اعظم این سیترولین در پوست هندوانه وجود دارد. شاید خوردن پوست هندوانه ناخوشایند باشد، اما میتوان مانند خیار از آن ترشی یا شور تهیه کرد. همچنین میتوان پوست هندوانه را همراه با گوشت آن در مخلوطکن ریخت و با اضافه کردن کمی آبلیمو میل کرد. - پوست پیاز همانند انبه و سیب محتوی کورستین است. اگرچه نمیتوان پوست پیاز را خورد، اما میتوان در هنگام پختن گوشت و مرغ، آن را با پوست داخل آب انداخت و خواص مفید آن را استخراج کرد. - آناناس محتوی بروملین است. این ترکیب یک آنزیم کاهنده التهاب به ویژه در بینی و سینوسها است. میزان بروملین موجود در هسته و پوست آناناس بیش از گوشت آن است. از آنجا که هضم هسته و پوست آناناس برای دستگاه گوارش انسان دشوار است، آن را داخل مخلوطکن ریخته یا چند دقیقه در ماهیتابه تفت دهید. - پوست موز بیش از گوشت آن فیبر و پتاسیم دارد. همچنین محتوی لوتئین است که یک آنتی اکسیدان محسوب میشود که در حفظ سلامت چشم نقش مهمی ایفا میکند. همچنین اسید آمینه تریپتوفان بیش از آنکه در خود میوه موز باشد، در پوست آن وجود دارد. تریپتوفان باعث کاهش افسردگی میشود. از آنجا که پوست موز تلخ مزه است، بسیاری از افراد آن را میل نمیکنند، اما پوست موزهای رسیده (موزهای قهوه ای رنگ)، نازکتر و شیرینتر بوده و راحتتر جویده میشوند. همچنین میتوان پوست موز را چند دقیقه جوشاند تا نرمتر شود یا آن را در ماهیتابه سرخ کرد. اگر هم میخواهید خلاقیت بیشتری به خرج دهید پوست موز را 20 دقیقه یا بیشتر داخل فر قرار دهید تا خشک شود، سپس با آن چای دم کنید.  

 

 

صئ............دانش و فناوری

  * زن نابینا با چشم مصنوعی بینا شد. بیمارستان لوزان در سوئیس یک زن نابینا را که به مدت 15 سال نابینا بود، با عملی شگفت انگیز و با یک پروتز شبکیه مجدداً بینا کرد؛ این عملیات موفقیتآمیز بود و خبری امیدوار کننده برای تمام کسانی است که دید خود را تا حدی یا کاملاً از دست داده اند. فرد نابینا توسط این چشم مصنوعی میتواند سایه ها، اشیاء و نوشته هایی که به طول 25 سانتیمتر است را شناسایی کند و ببیند و پس از آن به دیدی حد اقل بر میگردد. این تکنولوژی جدید توسط برق، شبکیه چشم را تحریک میکند. چشم مصنوعی متصل به یک کامپیوتر کوچک است و بیمار پس از عمل جراحی، از عینکی که مجهز به یک دوربین مینیاتوری است، استفاده میکند؛ ایمپلنت شبکیه اطلاعات بصری را تصویربرداری میکند و این سیگنالها توسط سیستمهای بیولوژیکی درمان میشوند. پروفسور «توماس جی وُلفِنزبرگ» گفت: این سیستم به گونه ای است که فرد نابینا پس از درمان، در صورت مشاهده نور، چشمک میزند. فناوری آرگوس چند هفته پیش ساخته شده است و توسط این تکنولوژی یک فرد 66 ساله آمریکایی که به مدت 30 سال نابینا بود، نیمی از دید خود را به دست آورد.

  * کمربندی برای شارژ تلفن همراه. یک شرکت انگلیسی کمربند کمری برای شارژ گوشی  هوشمند ارائه داده است که قادر به شارژ کامل تلفن همراه است. XOO یک کمربند شلوار است که دارای یک باتری سرامیک و قابل انعطاف 1300 میلیآمپر همراه با دو باتری 400 میلیآمپر است. گوشی هوشمند با یک میکرو پورت USB به برنامه های iOS، آندروید و ویندوز متصل میشود تا باتری پر شود؛ در واقع کاربر میتواند در صورت نیاز در هر زمان گوشی خود را شارژ کند، علاوه بر این کمربند مجهز به 5 چراغ LED است که نشان دهنده میزان شارژ باتری است. کمربند Xoo در ماه جولای 2015 با قیمت 155 دلار به بازار عرضه خواهد شد.

 

 

 

صئ..............ورزشی

  * صعود گلبال مردان ایران در رنکینگ جهانی. پس از مقام قهرمانی گلبال آقایان و نایب قهرمانی گلبال بانوان در مسابقات پاراآسیایی اینچئون، رنکینگ گلبال کشورمان در رتبه بندی تیمهای جهان در ماه نوامبر ارتقا یافت. در رنکینگ جهانی تیمهای ملی گلبال آقایان، تیم ملی گلبال ایران در ماه نوامبر در جایگاه چهارم جهان قرار گرفت. در قاره آسیا نیز تیم گلبال آقایان کشورمان در جایگاه نخست قرار دارد. تیمهای برزیل، ترکیه و لیتوانی مقام اول تا سوم رنکینگ جهانی را در اختیار دارند. تیم گلبال مردان کشورمان در حالی در رتبه چهارم جهان قرار گرفته است که جایگاه ایران در ماههای سپتامبر و اکتبر نهم و دهم جهان بود. در رنکینگ اعلام شده در ماه نوامبر، تیم ملی گلبال بانوان ایران در جایگاه هشتم جهان قرار دارد. این در حالی است که تیم گلبال بانوان کشورمان در سطح آسیا پس از چین و ژاپن، رتبه سوم را از آن خود کرده است. جایگاه تیم ملی گلبال بانوان در ماههای سپتامبر و اکتبر، هفدهم و هجدهم جهان بود.

  * کریمزاده: با اقتدار قهرمان مسابقات گلبال قهرمانی کشور شدیم. کریمزاده، سرمربی خراسان رضوی پس از قهرمانی این تیم در مسابقات گلبال قهرمانی کشور در مصاحبه با ایران سپید گفت: سطح این دوره از مسابقات از نظر فنی بسیار بالا بود و تیم ما در این رقابتها با انسجامی که داشت، تمامی تیمها را شکست داد و با اقتدار قهرمان شد. کریمزاده ادامه داد: دو بازیکن ما آقایان جواد شیردل و رحمت حسینی مقدم، در گذشته عضو تیم ملی گلبال بوده اند و رضا وثوق نیز سابقه عضویت در تیم ملی جوانان را داشته است. سرمربی تیم خراسان رضوی در پایان در خصوص امکانات ورزشی برای نابینایان گفت: خوشبختانه از این جهت هیچ مشکلی نداریم و یک مجموعه اختصاصی ویژه نابینایان در اختیار داریم. این مجموعه به همت آقای باقرزاده در اختیار ما قرار گرفته که جا دارد از ایشان تشکر کنم.

 

 

صئ.............حوادث

* اقدام مادر چینی برای خوردن نوزاد چند روزه اش: بنا بر اعلام مسئولان بیمارستانی در استان «گوانگ دونگ» چین، این زن مدت کوتاهی پس از آنکه فرزند خود را به دنیا آورد، تلاش کرد او را بخورد. این زن از بیماری روانی رنج میبرد و در حالی که روزهای پایانی بارداریش را میگذراند در خیابان شناسایی شد. وی پس از آنکه فرزند خود را به دنیا آورد پرستاران مشاهده کردند مادر در حال گاز گرفتن دست نوزاد به قصد خوردن اوست.

   * دزد لای در اتاق کارگری باغ خفه شد: ساعت 11 صبح جمعه چهاردهم آذر ماه 93 در تماس با 125 آتشنشانی شهریار گرفتار شدن مردی 27 ساله لای در باغی واقع در شهریار، شهرک والفجر گزارش شد. ستاد فرماندهی سازمان بلافاصله زنگ ایستگاههای 101 مرکزی و 601 جعفریه را به صدا درآورد و  آتشنشانان به محل حادثه اعزام شدند. در بدو ورود مأموران دیدند جوانی 27 ساله قصد سرقت از اتاق کارگری در باغ را داشت و با توجه به قفل بودن در، با فشار از قسمت پایین قصد عبور از در را داشت که از ناحیه گردن محبوس و دچار خفگی شد. سر انجام با خارج کردن وی از این قسمت جسد دزد تحویل پلیس شد.

  * پسرک همیار پلیس، پدرش را لو داد: پسربچه همیار پلیس محل جاسازی مواد مخدر پدرش را لو داد. فرمانده پلیس دورود از کشف بیش از یک کیلو تریاک با همکاری پسر خردسال خانواده که خود را همیار پلیس معرفی کرد خبر داد. سرهنگ حسنوند در تشریح این خبر بیان داشت: پس از شناسایی شخصی که سعی در فروش مواد مخدر از نوع تریاک در یکی از محله های دورود را داشت، پلیس مبارزه با مواد مخدر وارد خانه وی شد. وی ادامه داد: پس از بازرسی از خانه، کودک خردسال خانواده خود را همیار پلیس معرفی کرد و از محل اختفای مواد افیونی پدرش که به طور ماهرانه ای پشت کمد لباس جاسازی کرده بود پرده برداشت.

 

 

 

 

صئ..........اطلاعرسانی

  * کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار میکند: نمایشگاه آثار سفال هنرورزان نابینا. زمان بازدید: 10 الی 17 آخرین فرصت بازدید: پنجشنبه 20 آذر ماه. آدرس: مرکز آفرینشهای هنر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خیابان حجاب، پایینتر از هتل لاله.  

* مجمع عمومی عادی مؤسسه فرهنگی-اجتماعی شمیم رویش ویژه نابینایان و کمبینایان شهرستان نجفآباد در تاریخ یکشنبه 23 آذر ماه جاری از ساعت 15 تا 17 در محل سالن اجتماعات کانون فضیلت، واقع در خیابان دکتر شریعتی مقابل خیابان دانش برگزار میگردد. داوطلبان عضویت در هیأت مدیره و بازرسان تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه 19 آذر تقاضای کتبی خود را به کتابخانه نابینایان این شهرستان تحویل دهند یا پیامکی به شماره 09131315475 ارسال نمایند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *