شناسه خبر: 5403 منتشر شده در مورخ: 1393/9/15 ساعت: 09:11 گروه: اجتماعی  
۴میلیون و ۱۰۰ هزار پایتخت نشین تحت پوشش بهزیستی هستند

۴میلیون و ۱۰۰ هزار پایتخت نشین تحت پوشش بهزیستی هستند

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه ۴میلیون و ۱۰۰ هزار پایتخت نشین تحت پوشش بهزیستی هستند درخواست کرد، تهران به عنوان اولین شهر بدون مانع باشد و با انتخاب دو منطقه، نخستین فاز پایلوت آن در کلانشهر تهران اجرا شود.

همایون هاشمی که قرار بود در جلسه شورای شهر گزارشی از اقدامات و برنامه‌های سازمان بهزیستی در شهر تهران با توجه به آغاز فصل سرما ارائه دهد، به وضعیت مناسب‌سازی در شهر تهران همزمان با روز جهانی معلولان پرداخت و گفت: متاسفانه سرانه مناسب سازی در کشور کمتر از 20درصد است. این درحالی است که در تهران سرانه مناسب‌سازی به 20 درصد رسیده است. به نظر من در این دولت همه استانداران مکلف شوند مناسب سازی را در بدنه اجرایی مدیریتی به طور خاص پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه تیتر اساسی امسال سازمان ملل "موانع را بشکنیم" است، اظهار کرد: علاوه بر موضوع مناسب‌سازی که اصلی‌ترین دغدغه است باید همه موانع همچون موانع معنوی یعنی نگاه غیرصحیح به جامعه معلولان نیز کنارگذاشته شود چرا که مناسب سازی تنها مخصوص معلولان نمی‌شود و 25 درصد مردم به ابزار مناسب سازی نیازمند هستند.

هاشمی با بیان اینکه به عنوان مسئول دستگاه سیاستگذار دراین حوزه حرف‌های زیادی برای گفتن دارم، اظهارکرد: در حال حاضر توسعه نهادهای اجتماعی در کشور رشد خوبی دارد.به طوری که 28 هزار سمن در سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند اما پرسش اینجاست که در کلانشهرها چه سهمی از بودجه صرف مسائل اجتماعی شهر می‌شود و رویکرد مدیریت شهری نسبت به مباحث اجتماعی چیست و چه سهمی دارد.

وی عمده مشکلات کلانشهرها را شخصیت شهری دانست و گفت: حاشیه نشینی امروز به جدی ترین مشکل شهرها تبدیل شده است و در این راستا چاره ای جز مدیریت مشارکتی نداریم. در این زمینه اجرای طرح های پیشگیری محور تنها توسط کسانی محقق می شوند که شاه کلید شهرها در دست شان است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم شهرداری به عنوان ارائه‌دهنده خدمات اجتماعی در شهر از ما اجازه بگیرد اما می خواهیم به عنوان شریک و همراه باشیم تا از موازی کاری ها کم شود و همکاری ها جدی و هدفمند باشد.

وی با بیان اینکه باید در خصوص کودکان خیابانی، متکدیان و بی خانمان‌ها به تعریف مشترک برسیم، گفت: در بحث متکدیان، پلیس به دنبال دستگیری است. شهرداری به دنبال جمع آوری است و بهزیستی به دنبال ساماندهی است. یعنی با وجود آنکه هدف یکی است اما تعاریف یکسان نیست.

هاشمی با اشاره به اینکه در تهران 4 میلیون و 100 هزارنفر تحت پوشش بهزیستی هستند، بیان کرد: بهزیستی توانسته است در طرح آموزش کودک خانواده، کودکان خیابان را به محیط آموزشی برگرداند و در این راستا 900 نفر توانمند شده‌اند.

وی گفت: با اجرای طرح ضربتی کودکان خیابانی بهزیستی توانسته است 2 هزار کودک را که به طور شبکه ای در خیابان های تهران فعالیت می کردند، جمع آوری کند و 3 هزار و 200 نفر کارتن خواب با کمک ان.جی.اوها و مراکز خصوصی تحت نظارت بهزیستی ساماندهی شده اند.

هاشمی همچنین از زنان کارتن خواب به عنوان یک آسیب جدید یاد کرد و گفت: در حال حاضر بهزیستی با راه اندازی اکیپ های خدمات فوریت های اجتماعی در شهرهای بالای 5 هزار نفر توانسته گام بزرگی در این عرصه بردارد که امیدواریم این شبکه به صورت گسترده با همکاری شورای شهر تهران در پایتخت نیز امکان فعالیت و همکاری با شهرداری را داشته باشد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *