شناسه خبر: 5384 منتشر شده در مورخ: 1393/9/12 ساعت: 10:42 گروه: اجتماعی  
15 هزار معلول ضایعه نخاعی در کشور داریم
معاون دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور:

15 هزار معلول ضایعه نخاعی در کشور داریم

معاون دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور گفت: 15 هزار معلول ضایعه نخاعی در کشور داریم که از این تعداد 12 هزار و 500 نفر کمک هزینه حق پرستاری را دریافت می‌کنند و امیدواریم فردا خبر پوشش صد در صدی این افراد را از طریق سازمان بهزیستی کشور اعلام کنیم.

منصور الله‌وردی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی معلولین در مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی ایران برگزار شد اظهار داشت: حوزه توانبخشی بهزیستی کشور 3 دفتر دارد که به معلولان کشور خدمات ارائه می‌دهد. با اینکه عوامل مختلفی از خود فرد تا جامعه دست به دست هم می‌دهند تا فردی دچار ضایعه نخاعی شود اما تنها سازمانی که متولی ارائه خدمات به معلولان است بهزیستی قلمداد می‌شود و تمام سازمان‌ها و نهادهایی که در ایجاد ضایعه به نوعی مطرح هستند خود را کنار می‌کشند.

وی افزود: وقتی فردی تصادف می‌کند و از بیمارستان مرخص می‌شود هزینه‌های خدماتی او بر عهده سازمان بهزیستی است این در حالی است که برای بازگشت به سطح توانمندی‌های اولیه سازمان بهزیستی باید هزینه زیادی را صرف کند و این از عهده سازمان بهزیستی به تنهایی بر نمی‌آید.

وی ادامه داد: مهمترین بخش در دفتر توانمندسازی معلولان ضایعه نخاعی پرداخت حق پرستاری است این معلولان تنها گروهی از معلولان جسمی - حرکتی هستند که بر اساس قانون کمک هزینه مستقلی را دریافت می‌کنند.

معاون دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور گفت: بیش از 15 هزار معلول ضایعه نخاعی در کشور داریم که اطلاعات آنها در سازمان بهزیستی ثبت شده است از این تعداد 12 هزار و 500 هزار نفر کمک هزینه حق پرستاری را در گروه‌های گردنی، سینه‌ای و کمری دریافت می‌کنند این افراد ماهانه 120 هزار تومان به عنوان کمک هزینه حق پرستاری دریافت می‌کنند.

وی افزود: تا سال گذشته این خدمات در اختیار 5 هزار نفر قرار گرفته بود که در سال جاری با رشدی مناسب به 12 هزار و 500 نفر افزایش یافت.

معاون دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: شاید فردا چهارشنبه 12 آذر سال جاری خبر پوشش صد در صدی معلولان ضایعه نخاعی درباره حق پرستاری از طریق سازمان بهزیستی اعلام شود.

در سال‌های گذشته اولویت‌بندی این سازمان به گونه‌ای بود که معلولان ضایعه نخاعی گردنی در اولویت بودند و بعد از آن معلولان ضایعه نخاعی سینه‌ای و در نهایت نیز معلولان کمری در اولویت آخر قرار می‌گرفتند.

معاون دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور افزود: لایحه حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت در هیأت دولت در قالب 63 ماده مصوب شده است و امیدواریم به زودی در صحن علنی مجلس مطرح شود.

وی با بیان حق پرستاری که قانون برای معلولان ضایعات نخاعی مصوب کرده است گفت: آنچه قانون برای معلولان ضایعه نخاعی در نظر گرفته است بین صد هزار تا 140 هزار تومان است بنابراین با احتساب 120 هزار تومانی که به این 12 هزار و 500 معلول ضایعه نخاعی سالانه پرداخت می‌شود باید به رقمی حدود 15 میلیارد تومان اشاره کرد.

الله‌وردی تصریح کرد: باید فرد معلول را توانمند کنیم گروه عمده معلولان توانمند هستند و می‌توانند کار کنند اشتغال حوزه کاری ما نیست در قانون قبلی سهم اشتغال معلولان 3 درصد بود که در قانون جدید که به زودی در صحن مجلس مطرح می‌شود به 5 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: از سال گذشته توانمندسازی معلولان ضایعات نخاعی را در 9 استان کشور به صورت پایلوت انجام داده‌ایم و 1400 معلول گروه هدف ما هستند که آموزش، NGO و خانواده محور است. در حال حاضر منتظر بازخورد این پایلوت‌ها هستیم و بعد از آن نتیجه را رسانه‌ای می‌کنیم.

معاون دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده از سال گذشته آغاز شده است که سازمان بهزیستی فردی از اعضای خانواده معلول را آموزش می‌دهد تا از او حمایت کنند. همچنین پرداخت شهریه دانشجویی جزو خدماتی است که سازمان بهزیستی به معلولان ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب به صورت ماهانه به معلولان پرداخت می‌شود و یک سوم کل اعتبار سازمان بهزیستی کشور در ایاب و ذهاب به شهروندان معلول استان تهران و دو سوم دیگر به سایر استانها اختصاص یافته است.

وی افزود: برخی معلولان با توجه به افزایش ایجاد شده در هزینه‌های ایاب و ذهاب بیشتر و برخی معلولان نیز کمتر از سرانه مصوب هزینه ایاب و ذهاب دریافت می‌کنند همچنین کمک هزینه تحصیلی برای دانش‌آموزان معلول در نظر گرفته شده است.

الله‌وردی گفت: معلولانی که دارای معلولیتی با شدت متوسط به بالا هستند پلاک ویژه خود را دریافت می‌کنند که این خدمت با همکاری نیروی انتظامی است و هزینه‌ای برای سازمان بهزیستی در بر ندارد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *