شناسه خبر: 5338 منتشر شده در مورخ: 1393/9/4 ساعت: 09:49 گروه: سیاسی  
ربیعی: سطح روابط اقتصادی ایران و آذربایجان باید افزایش یابد

ربیعی: سطح روابط اقتصادی ایران و آذربایجان باید افزایش یابد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هم اکنون سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان 400 تا 500 میلیون دلار است که این میزان می تواند با توسعه همکاری های بیشتر، افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی ربیعی شامگاه دوشنبه در دیدار با معاون نخست وزیر و رئیس کمیته دولتی در امور انساندوستانه جمهوری آذربایجان که در مجموعه تلاش برگزار شد، افزود: ایران و آذربایجان دارای موقعیت ژئوپلیتیکی مشترکی هستند که می توانند همکاری های خود را در بخش های گوناگون افزایش دهند.

وی با اشاره به موقعیت ایران به لحاظ دستیابی به فناوری هسته ای، گفت: کشورهای غربی در مذاکرات حق ایران را برای دارای بودن این فناوری به رسمیت شناخته اند.

وزیر کار بااشاره به آنکه وزارت کار از ادغام سه وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی تشکیل شده است، توضیح داد: بخشی از فعالیت این وزارتخانه در حوزه تامین اجتماعی است و دو سازمان بیمه ای بزرگ را در کشور پوشش می دهد.

وی تعداد خانواده بزرگ بیمه تامین اجتماعی را در کشور هفت میلیون نفر اعلام کرد و گفت: هشت میلیون نفر بازنشسته نیز عضو صندوق بازنشستگی هستند. همچنین به طور تقریب 45 درصد خانوارهای ایرانی به نوعی مرتبط با فعالیت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشند.

وی گفت: در حال حاضر 25 درصد روستائیان کشور تحت پوشش بیمه های اجتماعی قرار دارند که با تلاشهای در حال انجام در دولت تدبیر و امید صد درصد خانوارهای روستایی تحت پوشش بیمه روستایی قرار می گیرند.

ربیعی بودجه منابع و مصارف تامین اجتماعی را 15 میلیارد دلار ذکر کرد و اظهار داشت: سالانه حدود چهار میلیارد دلار از سوی تامین اجتماعی برای موضوع درمان کارگران هزینه می شود. هم اکنون 60 بیمارستان در حوزه کارگری در کشور به کارگران و خانواده های آنها خدمات درمانی ارائه می دهند.

ربیعی گفت: ایران دارای تجارب ارزشمندی در زمینه ارائه خدمات درمانی است که می تواند این تجارب را در اختیار جمهوری آذربایجان قرار دهد، هم اکنون ایران به لحاظ درمانی می تواند به کشورهای حوزه خلیج فارس هم خدمات مورد نیاز در این بخش را ارائه دهد.

وزیر کار در خصوص خدمات بهزیستی در ایران گفت: حدود پنج میلیون نفر معلول جسمی و ذهنی، زنان و کودکان بی سرپرست، سالمند و افراد دیگر که نیازمند حمایت های اجتماعی هستند، تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند. ایران همچنین به دلیل سپری کردن هشت سال جنگ تجارب ارزشمندی در زمینه توانمندسازی دارد که می تواند این تجارب را در اختیار آذربایجان قرار دهد.

ربیعی با اشاره به حمایت غذایی از بخشی از جمعیت که دچار سوء تغذیه هستند، گفت: هم اکنون بخشی از درآمد نفت به شکل یارانه در اختیار مردم قرار می گیرد اما دولت در تلاش است که این پرداخت ها را هدفمند کند.

ربیعی در خصوص تجارب ایران در زمینه آموزشهای مهارت، گفت: طی یکسال گذشته کشورهای عراق، افغانستان و برخی از کشورهای افریقایی در زمینه تربیت مربی در ایران، آموزش فنی کسب کردند و ایران می تواند تجارب خود را در اختیار آذربایجان قرار دهد. حتی ما این آمادگی را داریم که این آموزش ها را در آذربایجان انجام دهیم.

ربیعی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجارب ارزشمندی در زمینه صنایع پتروشیمی، سیمان، فولاد، معدن و بانکداری دارد که می تواند همکاری خود با آذربایجان را در این بخش ها توسعه دهد.

معاون نخست وزیر و رئیس کمیته دولتی در امور انساندوستانه جمهوری آذربایجان نیز گفت: ایران کشوری قدرتمنداست و ما خوشحالیم که این کشور در همسایگی آذربایجان قرار دارد.

علی حسن اف افزود: طی پنج سال گذشته جمهوری آذربایجان از توان اقتصادی بالایی برخوردار بوده است. نرخ تورم در این کشور 2 درصد بوده و طی 10 سال گذشته 1.2 میلیون شغل نیز در این جمهوری ایجاد شده است.

وی گفت: سرانه درآمد در آذربایجان هشت هزار دلار، میانگین دستمزد 580 دلار، کمترین دستمزد 136 دلار، حقوق بازنشستگان 226 دلار و کمترین دستمزد بازنشستگان 124 دلار است.

به گفته وی، درآمد سال 2014 میلادی آذربایجان 28 میلیارد دلار بوده و هم اکنون 50 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد.

وی با اشاره به تنظیم بودجه آذربایجان برای سال آتی میلادی، گفت: بودجه این جمهوری برای سال آتی را با نفت بشکه ای 90 دلار تنظیم کرده ایم اما به دلیل داشتن ذخیره ارزی حتی اگر قیمت هر بشکه نفت به 50 دلار هم کاهش یابد، می توانیم کسری بودجه خود را تامین کنیم.

وی در خصوص تحریم های تحمیلی بر اقتصاد ایران گفت: جمهوری آذربایجان هیچگاه کشورهای غربی را در تحریم ایران همراهی نکرده است.

وی تاکید کرد: هم اکنون شرکتهای ایرانی در آذربایجان فعال هستند که باید تعداد این شرکتها بیشتر شود و گردش مالی بین دوکشور افزایش یابد. در حال حاضر یک کارخانه تولید دارو از سوی سازمان تامین اجتماعی در آذربایجان فعالیت می کند.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور ایران به آذربایجان گفت: دیدار ایشان دستاوردهای خوبی به همراه داشت و امیدوارم روابط میان دوکشور بیش از پیش گسترش یابد.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در پایان اظهار داشت: ایران و آذربایجان همواره دارای روابط مطلوبی بوده اند که باید از توانمندی های خود در جهت گسترش روابط بهره گیری کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *