شناسه خبر: 5336 منتشر شده در مورخ: 1393/9/4 ساعت: 09:45 گروه: اجتماعی  
طرح ترخیص معلولان از مراکز نگهداری در اردبیل اجرا می شود

طرح ترخیص معلولان از مراکز نگهداری در اردبیل اجرا می شود

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اردبیل گفت: طرح ترخیص معلولان از مراکز نگهداری به صورت پایلوت در نیمه دوم سال در استان انجام می شود.

ولی یعقوبی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: این طرح با هدف کاهش بار کاری مراکز نگهداری شبانه روزی بوده و از سویی با هدف بهبود وضعیت معلولان در دستور کار بهزیستی قرار گرفته است.

وی با تاکید به اینکه در سطح دنیا نگهداری معلول در مرکز شبانه روزی امری منسوخ است، اضافه کرد: اولین تاثیر دوری معلول از خانواده کمبودهای عاطفی است.

یعقوبی از جمله محاسن اجرای طرح را پرداخت سه برابر مستمری فعلی بهزیستی معادل یک میلیون و ۵۵۰ هزار ریال به خانواده معلول به صورت ماهانه و به منظور نگهداری از معلول عنوان کرد و ادامه داد: البته این مبلغ به خانواده های نیازمند پرداخت می شود.

وی معتقد است با توجه به تقاضای خودخواسته برخی خانواده ها در نگهداری از عضو معلول خانواده در وهله اول ممکن است استقبال مطلوبی از طرح صورت نگیرد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان عمده مقاومت خانواده ها را در نگهداری از معلولان روانی دانست و متذکر شد: این مهم نیازمند فرهنگ سازی است و نباید فرد معلول از خانواده خود جدا شود.

وی با یادآوری فرهنگ سازی مشابه این طرح در یکی از روستاهای نیر یادآور شد: در این روستا برای معلولان روانی نه تنها برای مراکز نگهداری پذیرش نداشتیم بلکه در کارهای مختلف روستا نیز از معلولان کمک می گرفتند تا این افراد نیز زندگی عادی داشته باشند.

یعقوبی معتقد است طرح مرکز نگهداری شبانه روزی بیماران روانی در سال ۸۰ نباید آغاز می شد و نگهداری معلول در مرکز شبانه روزی قابل قبول نیست و باید به صورت روزانه باشد.

به گفته معاون امور توانبخشی بهزیستی استان ۱۶ هزار و ۸۷۸ معلول تحت پوشش بهزیستی استان داریم که از این تعداد هزار و ۴۵۱ معلولان روانی هستند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *