شناسه خبر: 5245 منتشر شده در مورخ: 1393/8/20 ساعت: 10:52 گروه: سیاسی  
عراقچی :مذاکرات سه جانبه بر روی راه حل ها متمرکز بود/ احتمال تمدید یک روزه مذاکرات با 1+5

عراقچی :مذاکرات سه جانبه بر روی راه حل ها متمرکز بود/ احتمال تمدید یک روزه مذاکرات با 1+5

عباس عراقچی موضوع دو روز مذاکره سه جانبه میان ایران، آمریکا و هماهنگ کننده 1+5 را در مسقط ادامه بحث ها پیرامون موارد اختلافی شامل مساله غنی سازی و چگونگی برداشته شدن تحریمها عنوان کرد و گفت: این مذاکرات بطور مشخص بر روی راه حل هامتمرکز بود.

 معاون وزیر امور خارجه در هتل بوستان مسقط افزود: در دو روز مذاکرات چهار جلسه و در مجموع، 12 ساعت مذاکره میان طرف ها در بالاترین سطح ممکن انجام شد، به علاوه، ساعتها بحث های جانبی در سطح معاونان طرفین و کارشناسان ادامه داشت و جلسات متعدد داخلی که برای هماهنگی بین خودمان داشتیم و درمجموع ، روزهای بسیار پرکاری را گذراندیم.


وی با اشاره به اینکه بحث ها از ابعاد و پیچیدگیهای زیادی برخوردار بود، اضافه کرد: بعد از ساعتها بحث، هنوز در موقعیتی نیستیم که بگوییم پیشرفت کردیم و البته نمی توانیم هم بگوییم که پسرفتی داشتیم. همه ابعاد بحث ها و هر موضوعی که مطرح می شود، مسایل بسیار متعدد جانبی و پیچیدگیهای فنی ، حقوقی و سیاسی زیادی دارد .

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با بیان اینکه دو موضوع کلیدی غنی سازی و چگونگی برداشتن تحریم ها در بحث ها مطرح شد، افزود: تحریم ها از چهار مسیر به ایران تحمیل شده ، شامل تحریم های وضع شده توسط شورای امنیت، اتحادیه اروپا ، رییس جمهور و کنگره آمریکا که هر کدام دارای ویژگیهای خاصی است و از لحاظ حقوقی، سیاسی، اجرایی و عملیاتی وزن آنها با یکدیگر متفاوت است و اینکه اینها چگونه برداشته شود، یک موضوع کلیدی و در عین حال پیچیده ای است.

عراقچی در توضیح دومین موضوع مورد بحث طرفین گفت: اصل غنی سازی موضوعی پذیرفته شده است اما حجم، میزان و اندازه اش محل مذاکره است و اهمیتی کلیدی دارد؛ به اضافه موضوعات جانبی مربوط به آنها، در خصوص تاسیسات ایران و در مورد شکل آنها ، چگونگی شان و ذخایر آنها صحبت شد و نیز بحث های مرتبط انجام شد. 

وی افزود: در کنار اینها بحث راکتور اراک و نیز فردو و بحث های دیگر ، همه بطور فشرده جریان دارد. 

عضو تیم مذاکره کننده با بیان اینکه بحث ها بسیار جدی و عملیاتی بود، گفت: اما اینها به شکلی نبوده که بتوانیم ادعای پیشرفت در مذاکرات را

بکنیم اما کماکان امیدواریم که تا 24 نوامبر یا سوم آذر یک توافق بتواند در کلیات صورت بگیرد. همه طرفها جدی هستند در این قضیه و ما تصمیم داریم هر چقدر که لازم باشد مذاکرات را تا سوم آذر ادامه دهیم.

***مذاکرات با 1+5 در سطح معاونان وزرای خارجه انجام می شود

عراقچی در خصوص مذاکرات روز سه شنبه با کشورهای 1+5 گفت: در این مذاکرات ، آقای ظریف با خانم اشتون حضور خواهند داشت و مذاکرات در سطح معاونان وزرای خارجه این کشورها انجام می شود. 

وی با بیان اینکه نخستین رایزنی های ما با کشورهای روسیه و چین خواهد بود، افزود: با کشورهای اروپایی نیز یا بطور دسته جمعی یا دو به دو و یا هر دو حالت، فردا مذاکره خواهیم داشت و احتمالا مذاکرات بطور دوجانبه با هیات آمریکایی یا سه جانبه همراه با نمایندگان هیات ها را هم داشته باشیم.

*** در خصوص تمدید یک روزه مذاکرات با 1+5 ، فردا تصمیم گرفته می شود 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده همچنین خبر داد که فردا در پایان مذاکرات با 1+5 ، در خصوص تمدید یک روزه این مذاکرات تصمیم گرفته خواهد شد. 

عراقچی تاکید کرد: هرچه قدر که لازم باشد در عمان حضور خواهیم داشت و مذاکرات را به پیش خواهیم برد. همچنین آماده ایم از فرصت باقی مانده تا سوم آذر استفاده لازم را ببریم تا انشاءالله کار انجام شود.

***هنوز توافقی نشده، در مسقط بر روی راه حل ها متمرکز شدیم

وی با بیان اینکه هنوز هیچ توافق دقیقی در خصوص موضوعات مورد مذاکره صورت نگرفته ، گفت: تفاوت این مذاکرات با گذشته این است که ما بصورت کامل روی راه حل ها متمرکز شدیم. در گذشته در مورد هر موضوعی از جمله خواسته ها و نگرانی های هر طرف و مسایل اجرایی بحث می کردیم اما الان بحث ها بر چگونگی راه حل ها برای هر موضوعی دقیق شده است.

معاون وزیر خارجه افزود: البته نظرات ، پیشنهادات طرفین گفته شده و هر پیشنهادی برای هرکدام از طرف ها بیشتر یا کمتر پذیرش داشته اما کماکان نگرانی ها و مشکلات وجود دارد و در مورد هیچ موضوعی به یک راه حل مشخص نرسیدیم.

عراقچی با بیان اینکه همه موضوعات به نحوی با هم در ارتباط است، گفت: اگر می شد در یک موضوعی راه حلی پیدا کرد و بعد به سراغ دیگر موضوع رفت، کار آسان بود اما راه حلی که برای یک موضوع وجود دارد، با موضوعات دیگر هم مرتبط است و این، کار را سخت تر می کند.

*** رسیدن به توافق تا 3 آذر کار بسیار دشواری است اما ناامید نیستیم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان در ادامه اظهار داشت: اینکه بتوانیم تا سوم آذر به توافق برسیم کار بسیار دشواری است . فرصت واقعا کم هست اما نا امید نیستیم و احتمالش هست که حداقل اینکه در کلان قضیه و در موضوعات دیگر به تفاهم برسیم ولی خوش بین هم نیستیم . به تلاش هایمان ادامه می دهیم.

عراقچی ادامه داد: نکته اساسی و مثبت این است که همه طرف هایمان هم در همه آنچه مربوط به رسیدن به توافق است، جدی هستند و ما شاهد آن هستیم. تلاش مان را ادامه می دهیم و اگر مقدر باشد و خداوند کمک مان کند، انشاءالله ادامه می دهیم و از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم بود. 

*** اظهارات اوباما برای فضاهای سیاسی داخلی است/ مساله مهم، جدیت هیات آمریکایی است 

معاون وزیر خارجه در خصوص اظهارات اخیر اوباما در خصوص موضوع هسته ای ایران گفت: در شرایط حساسی که ما در آن حضور داریم ، نباید به فضاسازی های سیاسی و رسانه ای توجه کنیم .آنچه از نظر ما مهم است اینکه هیات مذاکره کننده آمریکایی جدیت لازم را دارد و به هر حال، با آنها در مورد راه حل ها در حال مذاکره هستیم.

وی افزود: هر کشور مواضع خودش را چه از لحاظ سیاسی و چه، از بعد حقوقی دارد و در موقعیت های مختلف آن را ابراز می کند ما خیلی اعتنایی به این گفته ها نمی کنیم و این ها بیشتر برای مسایل و سیاست های داخلی ابراز می شود و ما متمرکز بر روی مذاکرات و راه حل هستیم و تا وقتی که عین همین جدیت را در طرف آمریکایی هم مشاهده می کنیم خیلی توجهی به گفته هایی که برای فضاهای سیاسی است، نخواهیم کرد.

***انتخابات اخیر کنگره آمریکا تاثیر فوق العاده ای بر مذاکرات هسته ای ندارد

عراقچی با بیان اینکه انتخابات اخیر کنگره آمریکا تا حدی فضای جدیدی را ایجاد کرده است، گفت: در عین حال، مواضع طرفین در مذاکرات روشن است ، آنچه که از طرف دولت آمریکا بیان و تقبل می شود برای ما مهم هست و انتخابات اخیر کنگره آمریکا تاثیر فوق العاده ای بر مذاکرات هسته ای ندارد و انتظار داریم که تحولات سیاسی آمریکا نقش و تاثیری بر مذاکرات هسته ای نداشته باشد.

*** نقش دولت عمان در ایجاد اعتماد بین طرفین و روند منجر به توافق ژنو/ استفاده دوباره از این ظرفیت، در مذاکرات

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان درباره نقش عمان در مذاکرات جاری هسته ای گفت: اعتماد ، نقش مهمی را در گذشته در این مذاکرات داشته و در واقع، رسیدن به توافق ژنو و شروع مذاکرات در آن مقطع، به واسطه تلاش هایی بود که عمان با حسن نیت انجام داد و به آغاز مذاکرات و در نهایت به آن توافق منجر شد . 

عراقچی این تلاش های دولت عمان را قابل تقدیر خواند و افزود: به هر حال تصمیم گرفته شد که 1+5 یک بار دیگر از این ظرفیت استفاده کند و الان هم دولت عمان تسهیلاتی شایسته را برای مذاکرات فراهم کرده و تلاش هایی که شخص آقای بن علوی وزیر امور خارجه محترم عمان در این دو سه روز گذشته داشته واقعا قابل تقدیر بوده و حسن نیت دولت عمان برای ما آشکار است .

وی اظهار امیدواری کرد که مجموعه این تلاش ها بتواند در مذاکرات برای رسیدن به درک بهتر و یافتن راه حل های مناسب تر که منجر به تفاهم شود، کمک کند. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *