شناسه خبر: 5025 منتشر شده در مورخ: 1393/7/9 ساعت: 09:08 گروه: اجتماعی  
طرح بهزیستی در خانه شعار جدی وزارت کار است

طرح بهزیستی در خانه شعار جدی وزارت کار است

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به طرح‌های حمایتی این وزارتخانه برای افراد تحت پوشش گفت: طرح بهزیستی در خانه شعار جدی و برنامه عملیاتی ما خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، علی ربیعی در مراسم افتتاح شعبه دوم شیرخوارگاه و خانه فرزندان حضرت علی اصغر (ع) در مشهد حضور یافته بود با بیان اینکه دولت به عنوان یک نهاد مهم در نهادهای بهزیستی وظیفه خانواده را انجام می‌دهد اظهارکرد: این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته برای سرپرستی افراد تحت پوشش نهادهای جدید تعریف شده است.

وی ادامه داد: ما متاسفانه نتوانستیم نهادهای سنتی را حفظ و احیا کرده و سامان دهیم. همچنین ما نتوانستیم بین نهادهای مدرن در حوزه پوشش افراد نیازمند با نهادهای سنتی ارتباطی مناسب برقرار کنیم.

ربیعی درخصوص برنامه‌های این وزارت خانه برای ساماندهی افراد تحت پوشش سازمان‌های بهزیستی بیان کرد: مباحث مختلفی را در چند ماه گذشته در این خصوص مورد بررسی قرار دادیم. به دنبال این هستیم که بتوانیم برخی از افراد تحت پوشش را در دل نهاد خانواده‌ها جای دهیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به نیازهای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: این افراد نیازهایی از قبیل سرپناه، خواسته‌های مالی، مراقبت عاطفی و ... دارند. ما توانسته‌ایم بخش زیادی از این نیازها را برطرف کنیم اما مطمئنا نمی‌توانیم به دو نیاز عاطفی و مراقبت پاسخگو باشیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه ما نمی‌توانیم آن مراقبتی که یک خانواده نسبت به فرزندان خود اعمال می‌کند را در حد اعلا نسبت به افراد تحت پوشش داشته باشیم.

ربیعی با بیان اینکه بهزیستی در خانه شعار جدی و طرح عملیاتی این وزارتخانه است گفت: ورودی سازمان بهزیستی روزانه به طور متوسط سه نفر است. در این خصوص ما چند نوع خانواده تعریف کرده‌ایم که نوع اول آن خانواده‌های اولیه و کانونی شناخته می‌شوند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح‌کرد: شاید این خانواده‌ها از نظر اخلاقی ظرفیت لازم برای تربیت کودکان تحت پوشش بهزیستی را نداشته باشند که باید روی این خانواده‌ها کار شود. در حقیقت باید جنس مددکاری ما به مددکار خانواده تغییر یابد.

وی یادآور شد: نوع دوم خانواده‌، خانواده‌های ثانویه هستند که از طریق ارتباط‌های نسبی و فامیلی می‌توانند کودکان بهزیستی را تحت پوشش قرار دهند. ما می‌توانیم همین هزینه‌ای را که در ارگان‌های مختلف سازمان بهزیستی خرج می‌کنیم تحت شرایطی و با لحاظ نظارت لازم به آن‌ها ارائه کنیم.

ربیعی با اشاره به نوع سوم خانواده‌های مدنظر این وزارتخانه برای سرپرستی کودکان بهزیستی اظهار کرد: سومین نوع خانواده، خانواده‌های داوطلب هستند که باید شرایط پذیرش مسئولیت را برای آن‌ها تسهیل کنیم. در حقیقت باید در این خصوص تمرکز را بر اهلیت این خانواده‌ها قرار داد و استانداردها را برای پذیرش مسئولیت ساده کرد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در دولت یازدهم 50 درصد افراد تحت پوشش بهزیستی از تکفل آن خارج شده‌اند گفت: متاسفانه یکی از آسیب‌های جدی این است که کودکانی که به برخی خانواده‌ها سپرده می‌شوند دوباره به بهزیستی بازگردند. باید مراقبت کرد این اتفاق هرگز رخ ندهد. در این زمینه باید درخصوص شناسایی خانواده مناسب اقدامات لازم انجام گیرد.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم امسال و سال آینده طرح بهزیستی در خانه را ادامه دهیم مطمئنا شاهد آثار مثبتی در این زمینه خواهیم بود.

ربیعی با بیان اینکه نمی‌توان کسانی را که از تحت تکفل سازمان بهزیستی خارج می‌شوند در جامعه رها کرد گفت: نمی‌توان با دادن هفت میلیون تومان به این افراد آن‌ها را روانه جامعه کرد. ما باید مراکزی طراحی کنیم که خروجی‌هایمان تحت حمایت بمانند. نباید این خروجی‌ها را در جامعه شهری کنونی و در حال گذار رها کرد.

وی افزود: در این خصوص ما چندین مرکز و پانسیون برای حمایت و ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال خروجی‌های سازمان بهزیستی در نظر گرفته‌ایم.

وی در بخش بعدی سخنان خود با تاکید بر لزوم داشتن استراتژی اساسی در خصوص حمایت از معلولان تحت تکفل بیان کرد: نگهداری در خانه باید استراتژی اساسی ما در نگهداری از معلولان باشد.

ربیعی ابراز امیدواری کرد در 200 روز آینده طرح‌ها و رویه‌ها در این خصوص بازنگری شود.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به مساله سالمندی در کشور و روند روبه افزایش آن نسبت به این مساله هشدار داد و گفت: در وزارتخانه شورای سالمندی تشکیل شده است . جامعه ما به سمتی حرکت می‌کند که در آینده 30 درصد آن سالمند خواهند بود.

ربیعی تصریح کرد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از جمعیت سالمند کشور تحت پوشش‌های امدادی و بهزیستی هستند. همچنین مساله موردنظر ما زنان و دختران مجردند که در آینده به زنان سالمند تنها تبدیل خواهند شد.

وی اضافه کرد: یکی از طرح‌های خوبی که در شهرستان کرج اجرا شد این بود که بسیاری از شهروندان از یارانه یک ماه خود صرف‌نظر کردند و مبلغ آن را در اختیار سازمان‌های امدادی و بهزیستی قرار دارند.

ربیعی خاطرنشان کرد: در عرض همین یک ماه چهار میلیارد تومان از این مبالغ جمع‌آوری شد که در حال حاضر به دنبال این هستیم که آیین‌نامه طرح مصرف این مبالغ نگاشته شود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه جامعه ما آمادگی این تحرک را دارد که بتواند بسیاری از کمک‌ها را از خانواده‌ها به ما ارائه کند. ما نیز در حال فراهم کردن شرایط برای جذب کمک‌های مردمی به صورت مدت‌دار هستیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *