شناسه خبر: 5018 منتشر شده در مورخ: 1393/7/8 ساعت: 08:12 گروه: اجتماعی  
طرح مراقبت از سالمندان، کشوری می‌شود
رئیس سازمان بهزیستی کشور:

طرح مراقبت از سالمندان، کشوری می‌شود

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به طرح مراقبت از سالمندان گفت: این طرح به زودی کشوری خواهد شد؛ ضمن اینکه در سال جاری یارانه مراکز نگهداری معلولان و سالمندان ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری خود با اشاره به اینکه موضوع سالمندان از اساسی‌ترین مباحث سازمان هستند اظهار داشت: با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در سالهای آینده باید تمهیدات لازم برای حمایت بیشتر از این افراد صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه شورای ملی سالمندان وظایفی را برای هر یک از دستگاه‌های خود تعیین کرده است گفت: در سازمان بهزیستی حمایت‌های مختلفی از سالمندان تحت پوشش در حوزه‌هایی از جمله توانبخشی، حمایتی، درمانی و ... صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آخرین آمایش و سرشماری صورت گرفته افزود: بیش از 6 میلیون و 500 هزار سالمند در کشور وجود دارد که از این تعداد 51 درصد زنان و 49 درصد مردان هستند ضمن اینکه از این آمار 70 درصد از سالمندان متأهل هستند.

هاشمی با بیان اینکه 69 درصد از سالمندان در حوزه شهری زندگی می‌کنند گفت: حدود 31 درصد نیز از سالمندان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و این در حالی است که از 6 میلیون و 500 هزار سالمند، یک میلیون و 500 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد و 500 هزار نفر نیز تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار دارند.

وی ادامه داد: از 6 میلیون و 500 هزار سالمند 2 میلیون نفر هم تحت پوشش سایر صندوق‌های بیمه‌ای هستند و این به لحاظی است که ما باید حمایت‌های بیمه‌ای خود را به سرعت افزایش دهیم و بیمه فراگیر سالمندان را در سالهای آینده اجرایی کنیم و جزو برنامه‌های دستگاه‌ها باشد.

دبیر شورای ملی سالمندان خاطرنشان کرد: خوشبختانه نخستین جلسه شورای ملی سالمندان روز گذشته با حضور ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد و در نهایت قرار بر این شد که تا 2 ماه آینده دومین جلسه شورای ملی سالمندان تشکیل شود.

هاشمی ادامه داد: دبیرخانه شورای ملی سالمندان در سازمان بهزیستی تشکیل شده است و این در حالی است که در سالهای گذشته این دبیرخانه به طور مداوم و مستمر برنامه‌های خود را اجرایی کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تهیه پیش‌نویس سند ملی راهبردی سالمندان گفت: این سند برای بررسی بیشتر به هفت‌گانه دستگاه‌های مرتبط ارسال خواهد شد و تا 2 ماه آینده پس از بررسی نهایی، سند ملی سالمندان تصویب شود.

وی خاطرنشان کرد: با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس شورای ملی سالمندان قرار شده است فصل اختصاصی در برنامه ششم در حوزه سالمندان گنجانده شود تا بتوانیم از ظرفیت عمده این عزیزان برای پیشرفت کشور استفاده کنیم.

هاشمی با بیان اینکه رویکرد سازمان بهزیستی کاهش مراکز شبانه و توسعه مراکز روزانه جهت نگهداری سالمندان است گفت: سالمندان به عنوان یک ظرفیت و ثروت می‌توانند بر مجموعه خانواده تأثیرگذار باشند و در حتی‌الامکان باید این عزیزان در خانواده حفظ و نگهداری شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حال حاضر در 10 نقطه از کشور بنیاد فرزانگان ویژه سالمندان راه‌اندازی شده است که به زودی این مراکز توسعه پیدا خواهند کرد.

وی به تخصصی کردن NGO ها در حوزه سالمندی اشاره کرد و گفت: باید به این سمت حرکت کنیم ضمن اینکه زیرساخت‌های طب سالمندی باید در کشور فراهم شود و این کار بدون توجه به مبنای توسعه امکانپذیر نیست.

هاشمی با تأکید بر اینکه بنیادهای فرزانگان غالباً هیأت امنایی اداره می‌شوند گفت: هم اکنون در استانهای گلستان، گیلان، کرمانشاه و اصفهان فعالیت‌های چشمگیری از سوی بنیادهای فرزانگان صورت گرفته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه نشست خبری خود با اشاره به پرداخت هزینه دانشجویان تحت پوشش در ترم مهر ماه گفت: هم اکنون 32 هزار دانش‌آموز تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و برای تأمین هزینه‌های دانشجویی در ترم مهر ماه 23 میلیارد و 500 هزار تومان به ادارات بهزیستی اختصاص داده شده است و دانشجویان می‌توانند با مراجعه به ادارات بهزیستی از این اعتبارات استفاده کنند.

وی افزود: مناسب‌سازی شهری یکی از اجزا و ارکان مورد توجه حوزه معلولان است که در سالهای گذشته دغدغه سازمان بهزیستی بوده است و در همین زمینه نیز در سال جاری بنا داریم با برگزاری جلسات منظم و مستمر با دستگاه‌های متولی (فرمانداران، شهرداران، راه و شهرسازی) اقدامات خوبی را در این بخش انجام دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بهترین نقاط شهری ما کمتر از 20 درصد مناسب‌سازی شده‌اند گفت: باید در این زمینه اقدامات گسترده‌ای صورت گیرد و از ظرفیت دستگاه‌ها استفاده شود.

هاشمی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به افزایش یارانه مراکز نگهداری به شبانه‌روزی بیماران روانی مزمن جسمی - حرکتی و سالمندان گفت: رقمی که ماهیانه هم اکنون پرداخت می‌شود 26 میلیارد تومان است که قرار است این رقم 20 درصد افزایش یابد.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های مدنظر سازمان بهزیستی توسعه طرح مراقبت از سالمندان در مجلس است که در این طرح خدمات رایگان به سالمندان ارائه می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح اشاره شده در سال گذشته و در فاز نخست در 8 استان به صورت پایلوت انجام شد و بنا داریم در فاز دوم و در سال جاری به صورت ملی طرح اشاره شده را انجام دهیم.

هاشمی با بیان اینکه ناشنوایان جزو گروه‌های هدف سازمان هستند گفت: در ارائه خدمات برای این افراد با خلأ قانونی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: در سیه سال گذشته با اقدامات انجام شده از سوی سازما بهزیستی موضوع کاشت حلزون به صفر رسیده است و هم اکنون در این زمینه پشت‌نوبتی نداریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در بحث اقدامات جدی در خصوص ناشنوایان صورت گرفته است به طوری که هم اکنون در برخی استان‌ها از جمله استان‌های یزد و قزوین واحدهای اشتغال ویژه ناشنوایان انجام شده است.

هاشمی تصریح کرد: از 500 هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی قریب به 50 درصد در مراکز شبانه نگهداری م‌شوند و مابقی در مراکز روزانه از خدمات در نظر گرفته شده استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه متاسفانه بیمه مراقبتی و پرستاری جزو تعرفه‌های بیمه محسوب نمی‌شود گفت: سالانه 140 میلیارد تومان از سوی بهزیستی در بخش بیمه تکمیلی و پایه هزینه می‌شود و در واقع قسمت عمده‌آی از اعتبارات سازمان به ا ین موضوع اختصاص داده می‌شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *