شناسه خبر: 4991 منتشر شده در مورخ: 1393/7/5 ساعت: 08:24 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 5 مهر 1393

روزنامه شنبه 5 مهر 1393

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

 روزنامه «ایران سپید»

شنبه 5 مهر 1393،

2 ذیحجه 1435،

27 سپتامبر 2014

سال هجدهم شماره 4823 

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین امروز......

هر نابینا یک پیام 2

تجربه هایی در مورد خرید کردن 4

چند روش برای طبخ ماهی 6

رأیگیری باید مخفی باشد، حتی برای شما شرکت کننده نابینا 11

حد نصابهای دو و میدانی جهانی کره اعلام شد 14

کشکول 16

 

 

 

صئ................سخن هفته: هر نابینا یک پیام، به استقبال روز جهانی نابینایان. رسم بر آن بوده است که به مناسبت روز جهانی نابینایان که 15 اکتبر است و در اکثر سالها مصادف با 23 و در برخی سالها مصادف با 24 مهر است، سازمانها و نهادهای رسمی متولی امور نابینایان از یک طرف و تشکلهای مردمنهاد نابینایان از طرف دیگر مراسم گوناگونی را در گرامیداشت این روز تدارک میبینند. تشکلها متناسب با امکانات خود از جشنهای کوچک گرفته تا مراسم بزرگ و با حضور گروههای کثیری از نابینایان تدارک میبینند که در این مراسم بسته به جایگاه آن تشکل از مسؤولین محلی دخیل در خدمات به نابینایان گرفته تا مسؤولان رده بالای سازمان بهزیستی یا آموزش و پرورش استثنایی، شهرداریها و غیره حضور مییابند. اجرای برنامه های هنری توسط نابینایان و تقدیر از نابینایان موفق در عرصه های مختلف، بخشهای ثابت این مراسم را تشکیل میدهند. سخنرانان نابینا نیز عمدتاً از یک سو به معرفی توانمندیهای نابینایان و ضرورت به کارگیری این توانمندیها از طرف دولت و جامعه و از سوی دیگر بر ضرورت رفع نیازهای نابینایان در عرصه های اشتغال، آموزش، مسکن و غیره تأکید میکنند. همه این برنامه ها در جای خود مفید و اثرگذارند. اما جدا از تشکلها آیا تک تک نابینایان در این روز برای خود وظیفه ای قائل هستند یا صرفاً خود را محق در دریافت جوایز و شرکت در جشن و مراسم روز جهانی نابینایان میدانند؟! روز جهانی نابینایان فرصتی است تا هر نابینا با ابتکار اقدامی را برای آگاهی جامعه در خصوص حقوق افراد نابینا تدارک ببیند. هر یک از ما میتوانیم پیامی آموزنده به اطرافیان و جامعه بدهیم و در واقع هر نابینا یک آموزشگر اجتماعی شود. در محل کاری هستیم، در مدرسه ای که حضور داریم و حتی در خیابانها آموزشی ساده به جامعه بدهیم. مثلاً طرز درست راهنمایی کردن یک نابینا یا چگونگی رعایت حقوق اجتماعی او. این گونه از این فرصت برای تحول استفاده کرده ایم.   

 

  صئ...تجربه هایمان را قسمت کنیم: تجربه هایی در مورد خرید کردن. از دوستان عزیز خواسته بودیم تجربه های خود را در مورد خرید کردن با ما در میان بگذارند که امروز تجربه های خانم خسروی را در این باره میخوانید: من جای مغازه هایی که به طور معمول با آنها سر و کار دارم را میدانم؛ مثلاً سوپرمارکت نزدیک خانه ام را میشناسم. برای خرید هم اجناسی را که نیاز دارم به فروشنده سوپرمارکت میگویم و از او میخواهم تاریخ مصرف آنها را ببیند و به من بگوید که اغلب این کار را میکنند یا از مشتریانی که مشغول خرید هستند سؤال میکنم. اگر هم اتفاقاً در خانه متوجه شوم جنسی که خریده ام تاریخ گذشته است، آن را بر میگردانم. هنگام خرید نان از نانوا میخواهم به سوخته نبودن نان دقت کند چون گاه سوختگی با دست قابل لمس نیست. مغازه های میوه فروش هم مانند نانوایی بوی مشخصی دارند. هنگام خرید میوه از مغازه دار میخواهم خودم میوه ها را بردارم و اگر اجازه نداد بعد از گرفتن نایلون میوه، داخل آن را میبینم و در صورت خراب بودن یک میوه، آن را عوض میکنم. برخی از میوه ها را مانند هندوانه میتوان به شرط خرید که این کار را راحت میکند. برای خرید کیف و کفش هم مغازه های مشخصی را در نظر دارم که به آنها مراجعه میکنم و مثلاً مشخصات کیف مورد نظرم را میگویم: سه چهار جا داشته باشد، بندش نسبتاً بلند باشد و رنگش سبز باشد. گاه پیش میآید که در مورد رنگ به فروشنده میگویم اگر من فلان طیف سبز را میخواهم و شما اجازه بدهید اگر کیفی که میبرم آن رنگ نبود، آن را برگردانم. گاه هم با مشتریهای دیگری که در مغازه هستند مشورت میکنم. وقتی برای خرید از عابر بانکم استفاده میکنم، آن را به دست فروشنده میدهم و بعد از برداشته شدن مبلغ مورد نظر پیامکی که برایم میآید را البته نه آن لحظه، چک میکنم و تا به حال پیش نیامده که در این مورد مشکلی پیدا کنم. "کباری"

 

 

 

 

  صئ............خانه داری به سبک نابینایی: آشپزی: چند روش برای طبخ ماهی: ماهی را به روشهای متفاوت میتوان پخت 1- سرخ کردن به طریقه  معمولی که برشهای ماهی را در مخلوطی از نمک و فلفل سیاه، گلپر و سماق که در ظرفی با یکدیگر مخلوط نموده ایم میغلتانیم و سپس در روغن داغی که کمی زردچوبه نیز به آن اضافه کرده ایم سرخ میکنیم. مدتزمان سرخ شدن ماهی بر روی شعله کم 6 دقیقه طرف اول و 4 دقیقه طرف دوم است. در این صورت باید موقع خوردن از نارنج یا لیموترش استفاده نمایید. 2- روش سوخاری کردن (کنتاکی) در این روش مخلوطی از نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر سیر، پودر سوخاری و کمی پودر کاری تهیه میکنیم و در یک ظرف دیگر یک تخم مرغ را با چنگال میزنیم؛ به گونه ای که زرده و سفیده آن به خوبی با یکدیگر مخلوط شود. برشهای ماهی را ابتدا در تخم مرغ و سپس در پودر آماده شده میغلتانیم و در روغن داغ، سرخ میکنیم. یک روش برای اینکه متوجه بشوید که ماهی سرخ شده است یا نه این است که برشهای ماهی را با یک کفگیر بر روی سطح تابه حرکت میدهیم. اگر ترد بود و در هنگام حرکت دادن برشتگی سطح زیرین ماهی را که بر تابه کشیده میشد و اصطحکاکی داشت متوجه شدیم، یعنی ماهی سرخ شده است؛ البته درباره کتلت هم این روش صدق میکند. اما اگر نرم بود و به راحتی حرکت نمیکرد، میفهمیم هنوز سرخ نشده است. البته در این روش ماهی حدود یک دقیقه زودتر سرخ میشود. 3- در این روش ابتدا یک پیاز متوسط را با رنده درشت رنده کرده در یک قاشق روغن سرخ میکنیم و پس از حدود هفت یا هشت دقیقه یک حبه سیر را که رنده کرده ایم به آن می افزاییم و فلفل و زردچوبه و نمک را اضافه مینماییم و سپس بعد از اینکه یک تا دو دقیقه این مواد را تفت دادیم، کمی رب انار ترش نیز اضافه میکنیم. این مواد را دو دقیقه بهم میزنیم و از روی شعله بر میداریم. بعد ماهیها را سرخ کرده یکی یکی در این مواد که مانند سس عمل میکنند می اندازیم و یک دقیقه روی شعله کم میگذاریم تا ماهی طعم مواد را بگیرد. 4- طبخ ماهی در فر: مخلوطی از روغن زیتون (1 قاشق) نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، گلپر، آبلیمو و کمی زعفران تهیه مینماییم و کنار میگذاریم. برشی از قسمت بالا به پایین در قسمت شکم ماهی ایجاد میکنیم، داخل شکم ماهی را با مخلوطی که شامل: مغز گردوی خرد شده، رب انار ملس، یک پیاز کوچک که رنده ریز شده باشد، یک حبه سیر، کمی گشنیز و جعفری و کمی زرشک است، پر میکنیم. البته در این روش نباید کله ماهی را کند. باید ماهی را درسته فقط شست و استفاده کرد. البته داخل شکمش را باید کاملاً خالی کنیم. وقتی این مواد را داخل شکم ماهی ریختیم، با یک نخ ضخیم یا یک تکه سیم مرواریدبافی، برش شکم ماهی را چند کوک درشت میزنیم سپس موادی را که از قبل تهیه کرده بودیم با قاشق یا لیسک به تمام سطح دو طرف ماهی میمالیم. ماهی را در فویل پیچیده دو طرف فویل را مثل شکلات میپیچیم و محکم میکنیم آن را در طبقه وسط فر با دمای 180 تا 200 درجه به مدت 40 دقیقه قرار میدهیم. پس از بیرون آوردن ماهی و باز کردن فویل، میتوانید یک مقدار جعفری خام بصورت برگ برگ شده در سوراخ دهان ماهی قرار داده و یک مقدار نیز به دم ماهی بپیچید و در دیس قرار داده با حلقه های نارنج اطرافش را تزئین نمایید.

  * خانه داری: آیا میدانید بهتر است موز را به صورت دسته ای نگه ندارید؟ بهتر است آن را از صورت دسته ای در آورده به گونه ای که پوسته آن ترک نخورد و از بدنه موز جدا نشود. بهتر است موز را بیرون از یخچال نگه دارید. برای نگهداری کرفس بهتر است کرفس را شسته و بگذارید خشک شود و سپس آن را داخل پارچه ای پیچیده و در یخچال نگهداری کنید. برای نگهداری خیار آن را شسته و خشک کرده و در قابلمه ای استیل با در بسته در یخچال نگهدارید. نوعی پلاستیک نیز در بازار موجود است که برای نگهداری میوه و سبزی بسیار مناسب است چرا که  درش کیپ میشود و هوا وارد آن نمیشود.

  * خودآرایی: روش اتو کردن پیراهن مردانه یا مانتو: مانتو یا پیراهن را روی میز اتو پهن میکنید، بطوری که آستینها از دو سوی میز اتو پایین آویزان شوند. ابتدا یقه را کاملاً صاف کرده اتو میزنیم، سپس یقه را (اگر دیپلمات نباشد) تا کرده روی آن را نیز اتو میکنیم. بعد قسمت وسط سرشانه و پشت را اتو کرده سپس لباس را به یک طرف کشیده طرف دیگر جلوی لباس را اتو میکنیم و به همین ترتیب طرف دیگر لباس را نیز اتو میکشیم. بعد آستینها را یک یکی اتو میکنیم، درز زیر آستینها را کاملاً اتو میکنیم. اگر لباس جیب دارد روی جیبها را نیز اتو میکشیم. بعد لباس را به گونه ای که روی چوب لباسی آویزان میکنیم قرار میدهیم، بطوری که دکمه ها و جای دکمه ها کاملاً نزدیک یکدیگر باشند، سپس سرشانه ها را صاف کرده و اتو میکشیم تا خط اتو ایجاد شود. آستینها و سرشانه ها از جاهایی هستند که خط اتو در آنها باید رعایت شود.

 

 

 

صئ.......فناوریهای امیدبخش

رأیگیری باید مخفی باشد، حتی برای شما شرکت کننده نابینا! چیزی در حدود یک سال و نیم دیگر، یعنی در اسفند 94، دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. به شرکت در انتخابات که فکر میکنیم، یکی از نکاتی که همواره ذهن را به خود مشغول میکند چگونگی مشارکت ما نابینایان در فرآیند رأیگیری است. پیدا کردن یک نفر که کمک حال ما برای خواندن نام نامزدها یا نوشتن نام و کد مربوط به آنها در برگه رأی باشد. این دغدغه به خصوص در مورد انتخابات پرکاندیدایی مثل مجلس یا شورای شهر بیشتر خودنمایی میکند. نکته دیگری که در این خصوص حائز اهمیت است، این است که طبق قانون رأیگیری باید به صورت مخفی انجام پذیرد، اما در مورد رأی دهندگان نابینا این اتفاق صورت نمیپذیرد. چرا که حد اقل یک نفر از رأیی که ما در صندوق می اندازیم آگاه خواهد شد. حال که بیش از 17 ماه تا موعد برگزاری انتخابات مانده، بد نیست نگاهی بیندازیم به تجربه برخی کشورهای پیشرفته در زمینه برگزاری انتخابات به صورت مناسبسازی شده برای نابینایان. به آن امید که شاید نقطه روشنی در ذهن برگزار کنندگان انتخابات کشورمان ایجاد کند. از آغاز قرن 21 چندین انتخابات در سر تا سر دنیا به شکل مناسبسازی شده برای نابینایان و به صورت الکترونیک برگزار شده است. شرکتهای صاحب نامی هستند که وظیفه تولید ماشینهای رأیگیری استاندارد برای همه اقشار را به عهده دارند. به کمک این ماشینها هم افراد نابینا و هم سایر افراد میتوانند در رأیگیری شرکت کنند. این ماشینها که بین 2 تا 5 هزار دلار قیمت دارند این امکان را فراهم میکنند که فرد بینا از طریق صفحه لمسی و صرفاً با قرار دادن انگشت خود بر روی نام کاندیدای مورد نظرش، رأی خود را اعلام کند. اما برای نابینایان دکمه های خاصی بر روی صفحه تعبیه شده که به آنها کمک میکند گزینه مورد نظرشان را انتخاب کنند. این دستگاهها معمولاً به یک دستگاه هدفون مجهز شده اند که نابینایان میتوانند آن را بر گوش گذاشته و با دستگاه که با یک نرم افزار جهت خوانده شدن متون تجهیز شده کار کنند. اغلب این دستگاهها علاوه بر امکان خوانده شدن نام گزینه ها، ابزاری هم جهت تغییر رنگ صفحه یا درشت کردن نوشته ها هم برای کمبینایان دارند. دستگاهها را به گونه ای طراحی کرده اند که برای کار با آنها، فرد نابینا نیازی به دانش رایانه نداشته باشد. هر کس که با گوشیهای تلفن کار کرده باشد قادر خواهد بود از این دستگاهها استفاده کند. همچنین نابینایان میتوانند در هنگام انتخاب، نمایشگر دستگاه را خاموش کنند. روش کار هم به این شکل است که کاربر نابینا با استفاده از کلیدهای جهتنما نامها را میخواند و با فشردن دکمه انتخاب، نام مورد نظر را به لیست انتخابیهایش اضافه میکند. با فشردن دکمه «کمک» هم این امکان را دارد که یکی از کارکنان شعبه رأیگیری را برای کمک فرا بخواند.

 

 

 

 

صئ................ورزشی

  * حد نصابهای دو و میدانی جهانی کره اعلام شد. فدراسیون جهانی نابینایان ایبسا، رکوردهای ورودی دو و میدانی برای شرکت در رقابتهای جهانی کره را اعلام کرد. هادیزاده، سرپرست انجمن دو و میدانی نابینایان گفت: رقابتهای جهانی دو و میدانی سئول در کره، اردیبهشت سال 94 برگزار میشود و نفراتی که بتوانند در این مسابقات به عناوین قهرمانی و نایب قهرمانی دست یابند، سهمیه مستقیم مسابقات پارالمپیک 2016 را کسب خواهند کرد. اما سایر ورزشکاران باید این سهمیه را از مسابقات دیگر بدست آورند. وی افزود: برای آمادگی هرچه بیشتر ورزشکاران و با توجه به آخرین تغییرات در رنکینگ جهانی، در جداولی جداگانه برای بانوان و آقایان رکوردهای مورد نظر انجمن اعلام شد و بر این اساس، ورزشکارانی که به مسابقات پاراآسیایی اینچئون اعزام میشوند، چنانچه موفق به کسب این رکوردها شوند، تحت حمایت فدراسیون قرار میگیرند. البته این مسأله به منزله حضور قطعی آنها در ترکیب نهایی تیم برای اعزام به مسابقات جهانی نیست و صرفاً به عنوان عضو تیم ملی تحت حمایت فدراسیون قرار خواهند گرفت. هادیزاده تصریح کرد: برای سایر ورزشکارانی که در بازیهای پاراآسیایی حضور ندارند، فرصتی پیشبینی شده است. به همین منظور رقابتهای قهرمانی کشور سال آینده برگزار خواهد شد و نفرات برتر به عضویت تیم ملی در میآیند. سرپرست انجمن دو و میدانی در ادامه گفت: در نهایت از میان ورزشکارانی که از بازیهای پاراآسیایی و نیز مسابقات قهرمانی کشور موفق به کسب رکوردهای مورد نظر انجمن شوند، افرادی انتخاب میشوند که توانایی ثبت رکوردهای اول و دوم جهانی را داشته باشند. هادیزاده در پایان بیان داشت: با توجه به تغییراتی که به صورت مداوم در رکوردهای جهانی روی میدهد، حد نصابهای اعلام شده از سوی انجمن صرفاً برای ورود به تیم ملی است و الزاماً به معنی اعزام ورزشکاران نیست.

 

 

صئ.................کشکول

  * این هفته جدول پلکانی را برای شما آماده کردیم. در این جدول ابتکاری 12 گروه سؤال داریم که هر گروه دو سؤال که پاسخهای سه حرفی و یک سؤال با پاسخ شش حرفی دارد. برای کمک به شما در هر گروه، پاسخ  سؤال سوم که شش حرفی است پاسخ سؤال اول و دوم را در خود دارد. به عبارت ساده تر سه حرف اول پاسخ سؤال سوم هر گروه، پاسخ سؤال اول و سه حرف دوم پاسخ سؤال سوم پاسخ سؤال دوم هر گروه است. رمز جدول ما از دو کلمه شش حرفی تشکیل شده است که برای بدست آوردن رمز باید حرف اول پاسخ گروه اول و حرف دوم پاسخ گروه دوم و حرف سوم پاسخ گروه سوم و... تا گروه ششم را به ترتیب کنید و همچنین برای بدست آوردن قسمت دوم رمز، حرف اول پاسخ گروه هفتم  حرف دوم پاسخ گروه هشتم و... تا گروه دوازدهم را به ترتیب کنید. گروه اول: (1. صومعه 2. مقابل اسید 3. زمان گذشته) گروه دوم: (1. نرسیده 2. پول فلزی 3. وسیله جا بجایی نوزاد) گروه سوم: (1. خو گرفتن 2. ظرف 3. نظم و انضباط؟ گروه چهارم: (1. واحد وعده غذایی 2. کدر و تار 3. نرس فارسی) گروه پنجم: (1. رود 2. یک انگلیسی 3. یکی از جنگهای حضرت علی) گروه ششم: (1. حرف دوم یونانی 2. شریعت 3. ماده ضد عفونی) گروه هفتم: (1. درس خوانده 2. سلاح کاشتنی 3. جنس برخی ظروف) گروه هشتم: (1. پشت هر چیزی 2. پودر 3. برگشتن به عقب) گروه نهم: (1. با اگر میآید 2. پارچه پر سوراخ 3. کمتجربه) گروه دهم: (1. پرنده خوشبختی 2. دعای زیر لب 3. رقیب جنگی) گروه یازدهم: (1. فاصله دارد 2. ظاهر 3. چشم انداز) گروه دوازدهم: (1. خالی 2. از اعضای بدن 3. فقیر) شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید تا رمز جدول را با شماره 84711371 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: محمد خزائلی. برنده جدول این هفته به قید قرعه از بین 35 نفر که پاسخ صحیح داده اند آقای علی رحیمی از اصفهان است.

* چیستان: آن چیست که هرچه آن را بیشتر بکشیم کوتاهتر میشود؟ پاسخ چیستان هفته گذشته: سرشیر.

* جدی نگیرید: - به حیف نون میگن: خانمت فوت کرده، بسوزونیمش یا خاکش کنیم؟

میگه: اصلاً ریسک نکنین؛ اول بسوزونیدش بعد خاکش کنین!. - به غضنفر میگن با ارّه برقی 100 تا درخت قطع کن، 96 تا قطع میکنه خسته میشه. بهش میگن پاشو روشنش کن 4 تا دیگه بیشتر نمونده، میگه مگه روشنم میشه!؟. - امروز رفتم پیش دکتر متخصص میبینم ویزیتش بیست هزار تومان شده! به دکتر میگم: اگه تخفیف میدی بگم کجام درد میکنه وگرنه خودت بگرد پیداش کن! - نامه حیف نون به عشقش: من دیگه نمیتونم بدون تو ادامه بدم، تو اگه میتونی خودت ادامه بده!!. - حیف نون گربه شو میذاره تو گونی میبره بیابون ولش میکنه! عصر زنش زنگ میزنه میگه: گربه دوباره برگشته! حیف نون میگه: بپرس از کجا اومده؟ من گم شدم. - مادره خطاب به پسرش: نیوتن رو میشناسی؟ پسره: نه کی هست؟ مادره: اگه به درسات بیشتر توجه میکردی میشناختیش! پسره: خیلی خوب، پارمیدا رو میشناسی؟ مادر: نه! پسره: اگه به شوهرت بیشتر توجه میکردی میشناختیش!. - میگن مردهای مجرد کمتر از مردهای متأهل عمر میکنند، اما مردهای متأهل بسیار بیشتر از مردهای مجرد آرزوی مرگ میکنند.

  * دیالوگهای ماندگار: ریبن: «یه ضرب المثل هست که میگه "اگه خدا با ماست، پس کی با اوناست؟"» آپهام: «اگه خدا با ماست، پس کی میتونه علیه ما باشه؟» ریبن: «آره... چی بگم...» (نجات سرباز رایان-1998). - اولیور: استن تو به عشق در یک نگاه اعتقاد داری؟ استن: آره خوب حد اقل وقت آدمو نمیگیره! (لورل هاردی). - دنیا مثل ماشینی هست که ما همه قطعاتشیم. اگر یکی از ما نباشه این ماشین دیگه کار نمیکنه. پس قطعاً دلیلی هست که من بوجود آمدم. (هوگو). - اندی: «میدونی مکزیکیها در مورد اقیانوس آرام چی میگن؟»

رِد: «نه.» اندی: «میگن هیچ خاطره ای نداره. این دقیقاً همون جاییه که من میخوام بقیه عمرمو اونجا زندگی کنم. یه جای گرم که هیچ خاطره ای نداره.» (رستگاری در شاوشنگ)

* حرفهای تکان دهنده: - به یاد داشته باشید که خوشبختی انسان به مقام یا دارایی او بستگی ندارد، خوشبختی تنها به اندیشه او بستگی دارد. دیل کارنگی. - در شگفتم از کسی که میتواند به خاطر گناه استغفار کند، ولی نا امید است. امام علی (ع). - حیات آدمی در دنیا همچون حبابی است در سطح دریا. جان راسکن. - امید دارویی است که شفا نمیدهد، اما درد را قابل تحمل میکند. مارس آشار. - انسان همچون رودخانه است؛ هرچه عمیقتر باشد، آرامتر و متواضعتر است. منتسکیو. - چاپلوسها تنها، همانند دوست هستند. همانطوری که گرگها به سگها شباهت دارند. مارک تواین. - اگر شب کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم نگاهش نکن، شاید سحر توبه کرده و تو نمیدانی. حضرت علی (ع). هر وقت زندگی شرافتمندانه مقدور نباشد مرگ شرافتمندانه ممکن است.سقراط. سر احمق در دهانش و دهان عاقل در سرش. فرانکلین.

 

 

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *