شناسه خبر: 4912 منتشر شده در مورخ: 1393/6/25 ساعت: 07:47 گروه: بهداشت و سلامت  
آب سیاه عامل نابینایی
یک چشم پزشک هشدار داد

آب سیاه عامل نابینایی

یک چشم‌پزشک نابینایی را نتیجه درمان نشدن به موقع آب سیاه یا افزایش فشار چشم توصیف کرد و گفت: سالمندان و افراد بالاتر ۵۰ سال، بیشتر در معرض بروز بیماری آب سیاه هستند. خبرگزاری فارس: آب سیاه عامل نابینایی/لزوم کنترل فشار چشم از ۵۰ سالگی

مسیح هاشمی، درباره بیماری آب سیاه تصریح کرد: آب سیاه یا گلوکوم بر اثر افزایش فشار چشم ایجاد می‌شود که در جهان نزدیک به 400 میلیون نفر را گرفتار کرده است و تنها در  
آمریکا بر اثر این بیماری تاکنون 8 میلیون نفر نابینا شده‌اند.

وی گفت: علت آب سیاه نوع زاویه باز می‌تواند برخی بیماری‌ها همچون دیابت و همچنین ضربه، جراحی‌هایی چشم و عوامل ژنتیکی باشد.

هاشمی افزود: در مدل زاویه بسته به علت تغییرات ساختمانی چشم ممکن است در بعضی از ساعات شبانه روز فشار چشم افزایش پیدا کند و در برخی ساعات فشار چشم نرمال باشد.

این چشم‌پزشک درباره علائم این بیماری نیز گفت: از نظر علائم بیماری، معمولاً در نوع زاویه باز بیمار هیچ ناراحتی را در ابتدا احساس نمی‌کند و تنها در چشم قرمزی وجود دارد اما در دراز مدت به علت تخریب تدریجی میدان دید بیمار و عصب بینایی توانمندی خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: دید محیطی بیمار کم می‌شود ولی دید مرکزی بیمار یعنی حدت بینایی که بینایی بر اساس آن سنجیده می‌شود تا لحظات آخر طبیعی باقی خواهد ماند بنابراین بیمار متوجه اختلال بینایی در دید محیطی نمی‌شود و ممکن است این بیمار پس از نابینایی مراجعه کند.

هاشمی خاطرنشان کرد: در نوع زاویه بسته که معمولاً فشار گاه به گاه بالا می‌رود و گاهی به طور دائم بالا می‌ماند این عارضه می‌تواند ناشی از اختلال ساختمانی چشم باشد ولی بیمار در این موارد با علائمی مثل تاری دید، سردرد و قرمزی چشم مراجعه می‌کند که این امر موجب می‌شود زودتر تحت درمان قرار گیرد.

این چشم‌پزشک گفت: برای تشخیص و درمان بیماری آب سیاه زاویه باز توصیه می‌شود افراد بیش از 50 سال هر دو سال یکبار به چشم پزشک مراجعه کرده و فشار چشم خود را کنترل کنند و در صورت بالا بودن فشار چشم معاینه تکمیلی انجام شود یا با انجام تست‌هایی فشار بالای چشم اندازه گیری شود؛ اما در مدل زاویه بسته طبیعتاً به علت درد شدید مراجعه می‌کند و درمان آغاز می‌شود.

وی گفت: درمان آب سیاه یا افزایش فشار چشم معمولاً در مراحل اولیه دارویی است و تلاش می‌شود با دارو فشار در حد طبیعی کنترل شود ولی در نوع زاویه بسته که با ناراحتی همراه است معمولاً از ابتدا اقدامات جراحی یا لیزر صورت می‌گیرد تا فشار چشم بیمار کنترل شود.

هاشمی افزود: اگر بیماری با دارو کنترل نشد انجام جراحی های مختلف مانند ایجاد مسیری جدید برای خروج مایع زلالیه و گذاشتن شنط مورد تأیید است و فشار چشم کنترل می‌شود.

این چشم‌پزشک تأکید کرد: مسأله مهم این است که بیمار بداند باید فشار چشم خود را کنترل کند زیرا این بیماری عود کننده است و همواره باید مورد مراقبت قرار گیرد و تحت نظر پزشک باشد.

متأسفانه برخی بیماران مرتباً از داروهایشان استفاده نمی‌کنند و گمان می‌کنند پس از مصرف دارو و جراحی بهبودی حاصل شده است در صورتی که اگر درمان را رها کنند فشار چشم بالا رفته و به نابینایی غیرقابل بازگشت منجر خواهد شد.

وی هشدار داد: برخی اقوام ایرانی بیشتر در معرض ابتلا به آب سیاه یا افزایش فشار چشم هستند به خصوص اقوامی که در استان‌های کهکیلویه و بویراحمد یا لرستان هستند بیشتر در معرض ابتلا به نوع زاویه بسته آب سیاه هستند و حتماً باید در سنین بیش از 50 سال به پزشک مراجعه می‌کنند.

هاشمی خاطرنشان کرد: برخی بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید در صورت درمان نشدن می‌تواند به بالارفتن فشار چشم منجر شود یا بعضی التهابات داخل چشمی می‌تواند به مسدود کردن مسیر خروجی زلالیه و افزایش فشار چشم منجر شود.

این چشم پزشک گفت: نکته دیگر اینکه در برخی نوزادان در زمان تولد یا پس از آن آب سیاه ایجاد می‌شود و این کودکان معمولاً دچار کدورت، سفیدی قرنیه چشم به خاطر افزایش فشار چشم می‌شوند که حتماً باید این افراد را تحت عمل جراحی قرار داد. 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *