شناسه خبر: 4830 منتشر شده در مورخ: 1393/6/13 ساعت: 13:25 گروه: فرهنگی  
پایان رقابت نرمه نای نوازان کُرد در زادگاه حسن زیرک!

پایان رقابت نرمه نای نوازان کُرد در زادگاه حسن زیرک!

جشنواره نرمه نای نوازی بوکان صبح دوازدهم شهریور به کار خود پایان داد.

به گزارش ستاد خبری این جشنواره, در آیین اختتامیه این رویداد موسیقایی, رضا عباسی مدیر کل اداره ارشاد اسلامی بوکان و دبیر جشنواره ضمن اشاره به جایگاه فرهنگی بوکان در منطقه عنوان کرد: تلاش جوانان منطقه در برگزاری این جشنواره با کمترین امکانات بسیار قابل ستایش است. در بخش دیگری از این برنامه, یزدانپناه از اعضای هیئت داوران ضمن اشاره به تفاوت میان صدای موسیقایی و غیر موسیقایی از قلب انسان به عنوان اولین ابزار موسیقایی بدن یاد کرد و گفت: ضربان قلب اولین ابزاری است که موسیقی را به انسان می آموزد و پس از آن لالاییها و آواهایی که مادر در گوش نوزاد خود می خواند او را با موسیقی پیوند میدهد. یزدانپناه بر همین اساس عنوان کرد: موسیقی بومی به مانند زبان مادری است و ما همان طور که در حفظ زبان مادری خود میکوشیم باید از موسیقی مادری خود نیز پاسداری کنیم. در بخش دیگری از این آیین دکتر هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی و فرهنگ عامه, با استناد به ضرب المثل «مشک آن است که خود ببوید» جوانانی بوکانی را مصداق بارز این ضرب المثل دانست و از تلاشهای آنان برای برگزاری این رویداد موسیقایی تقدیر به عمل آورد. جاوید خاستگاه موسیقی نواحی را آیینهای رایج میان مردم دانست و اظهار داشت: موسیقی ایران و به ویژه موسیقی کردهای ایرانی وابستگی ژرفی به آیینها دارد. چرا که محل زایش نغمات آن از میان آیینها شکل میگیرد. سرمنشا هر آیین نیز در ارتباط نهفته است. و ارتباط با عالم بالا بخش اصلی آیینهای ایرانی است. از ذکرهای ساده آیینی گرفته تا حرکات ستایشی نیایشی, برای شکر و سپاس از طبیعت, تا ابراز شادی به مناسبت پیوند یا یک استقبال. جاوید در پایان از برگزار کنندگان این جشنواره خواست در حفظ و نگهداری سایر سازها و فرهنگهای بومی نیز کوشش کنند. بر اساس این گزارش اجرای همنوازیها و تکنوازیهای موسیقی کردی از دیگر بخشهای این آیین بود. در پایان هیئت داوران ضمن تقدیر از چهل و دو پیشکسوت سازهای بادی و کوبه ای منطقه, در بخش رقابتی افراد زیر را شایسته تقدیر دانست و با لوح تقدیر و جایزه نقدی از آنها تجلیل کرد:

در بخش زیر بیست و سه سال آرام محمودی به عنوان نفر اول و مژگان سیدی نفر دوم هر دو از بوکان. در بخش بزرگسالان, شیرکوه شبانی از بانه و خالد مروتی از سنندج. جایزه ویژه هیئت داوران به شش نفر از بانوانی که در حوزه موسیقی بومی مناطق کردنشین فعالیت داشتند اهدا گردید. در پایان نیز هیئت داوران نوازنده خردسال نرمه نای, آروین دباغ را به عنوان پدیده این جشنواره معرفی کرد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *