شناسه خبر: 4669 منتشر شده در مورخ: 1393/6/1 ساعت: 11:12 گروه: ورزشی  
گفت وگو با تنها داور زن ایرانی حاضر در مسابقات فوتبال بازی های آسیایی

گفت وگو با تنها داور زن ایرانی حاضر در مسابقات فوتبال بازی های آسیایی

«شیوا یاری» داور بین المللی ایران که قرار است در رقابت های فوتبال زنان هفدهمین دوره بازی های آسیایی «اینچئون» سوت بزند، امیدوار است شانس سوت زدن تا پایان رقابت ها و فینال را نیز داشته شد.

یاری روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درخصوص سطح رقابت های فوتبال زنان بازی های آسیایی گفت: چند تیم برتر فوتبال زنان جهان در آسیا حضور دارند و بطور قطع سوت زدن در بازی های این تیم ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: برای داوری فوتبال زنان هفدهمین دوره بازی های آسیایی، 10 داور وسط و 14کمک داور زن دعوت شده اند که من نیز به عنوان یکی از داوران وسط دعوت شده ام.

به گفته یاری، همچنین از کشورهای ژاپن، چین، کره جنوبی، ازبکستان، تایلند و هند نیز داوران بین المللی برای قضاوت این رقابت ها دعوت شده اند.

یاری ادامه داد: در سال های 79 تا 84 که فوتسال زنان تازه آغاز شده بود من نیز فوتسال بازی می کردم اما همزمان با بازی فوتسال در کلاس های داوری درجه سه و بالاتر شرکت کردم.

وی با بیان اینکه سال 80 مدرک داوری درجه سه فوتبال را اخذ کرده ام، گفت: سال 87 موفق به کسب مدرک داوری درجه یک فوتبال شدم و سال 88 در نخستین دوره آموزشی داوری سطح ملی شرکت کرده و پس از اخذ آن همراه با «سلطنت نوروزی» و «جمیله کشاورز» به عنوان اولین داوران بین المللی زن توسط فدراسیون فوتبال ایران به فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) معرفی شده و موفق به اخذ این مدرک شدم.

یاری اضافه کرد: پس از پذیرفته شدن به عنوان داور بین المللی از سوی فدراسیون بین المللی فوتبال، کنفدراسیون آسیا(ای اف سی) نیز ما را پس از گذراندن دوره آموزشی و حضور ناظران کنفدراسیون در ایران به عنوان داوران الیت معرفی کرد.

این داور بین المللی کشور در خصوص دعوتش برای داوری بازی های آسیایی اینچئون گفت: کنفدراسیون آسیا بهمن ماه هر سال در مالزی از داوران بین المللی تست می گیرد و در صورت موفقیت به رقابت های مختلف دعوت می شوند.

وی با بیان اینکه رقابت های فوتبال زنان هفدهمین دوره بازی های آسیای اینچئون از 23 شهریور ماه آغاز و تا نهم آبان ماه ادامه خواهد یافت، افزود: برای آمادگی جهت داوری این دوره از رقابت ها داوران 19 شهریور ماه راهی کره جنوبی می شوند.

یاری ادامه داد: ستاد برگزاری بازی های آسیایی با هماهنگی کنفدراسیون فوتبال آسیا یک دوره کلاس آموزشی جهت هماهنگی و توجیه داوران برگزار می کند و پس از این دوره و دادن تست، این داوران برای قضاوت رقابت ها تعیین می شوند.

هفدهمین دوره بازی های آسیایی 2014 آسیا از 28 شهریور ماه تا 12 مهر ماه 93در بندر اینچئون کره جنوبی برگزار می شود و ورزشکاران کشورهای آسیایی در 36 رشته ورزشی با هم رقابت خواهند کرد.

یاری تاکنون در رقابت های قهرمانی فوتبال دختران زیر 16 سال آسیا(اردن 1391)، رقابت های قهرمانی فوتبال دختران زیر 19 سال آسیا(ویتنام 1391)، رقابت های مقدماتی فوتبال زنان جام ملت های آسیا (بحرین 1392)، مسابقات فوتبال زنان کشورهای عربی و رقابت های فوتبال زنان غرب آسیا به عنوان داور سوت زده است.

این داور بین المللی همچنین سال 92 همراه با سمانه محسنی کیاسری و معصومه شکوری در دوره داوری کنفدراسیون فوتبال اروپا(یوفا) شرکت کرده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *