شناسه خبر: 3830 منتشر شده در مورخ: 1393/3/7 ساعت: 11:50 گروه: اجتماعی  
خرید 35 میلیارد تومان تجهیزات برای معلولان کشور
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی خبر داد

خرید 35 میلیارد تومان تجهیزات برای معلولان کشور

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی از هزینه 35 میلیارد تومانی این نهاد برای خرید تجهیزات معلولان کشور در سال جاری خبر داد.

یحیی سخنگویی در حاشیه سفر خود به گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرانزلی با تاکید بر تامین تجهیزات مورد نیاز معلولان به‌ویژه افراد ضایعه نخاعی در کشور اظهار کرد: سال 91 بالغ بر 7 میلیارد تومان و سال گذشته 17.5 میلیارد تومان برای معلولان سراسر کشور تجهیزات خریداری شد.

وی با بیان اینکه امسال نیز برای خرید تجهیزات معلولان 35 میلیارد توان هزینه شده است، تصریح کرد: تشکیل کمیسیون‌های پزشکی برای معافیت سربازی نیز از دیگر رویکردهای سازمان بهزیستی کشور است.

*تشکیل 488 کمیسیون تشخیص معلولیت در کشور

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی ادامه داد: تاکنون 488 کمیسیون پزشکی برای تشخیص نوع و شدت معلولیت در سطح کشور تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه این کمیسیون‌ها نتیجه معاینات را به سازمان وظیفه عمومی کشور اعلام می‌کنند گفت: در سال‌های گذشته شاخص معینی برای شناخت و تشخیص نوع و شدت معلولیت‌ وجود نداشت و امسال این امر مورد بررسی قرار گرفته است.

سخنگویی تصریح کرد: با تدابیر اندیشیده شده، امروز سازمان بهزیستی با آموزش بالغ بر یک‌هزار و 700 نفر در استان‌های مختلف و ایجاد 488 کمیسیون پزشکی بر مبنای آخرین طبقه‌بندی بهداشت جهانی تشخیص نوع و شدت معلولیت در کشور را انجام می‌دهد.

این استاد دانشگاه نتایج بررسی شده تشخیص کمیسیون‌ها را در چهار کارگاه عنوان کرد و گفت: نتیجه تمام این کمیسیون‌ها یکسان بوده و این امر به منظور استاندارد سازی تشخیص نوع و شدت معلولیت انجام شده است.

*هوشمندسازی کارت‌های معلولان 

وی تغییر در نوع کارت معلولان را از دیگر فعالیت‌های بهزیستی در سال جاری عنوان کرد و یادآور شد: تاکنون پرونده 148 هزار نفر معلول در کشور مورد بررسی قرار گرفته و به‌روز رسانی شده است.

سخنگویی با تصریح بر اینکه برای تغییر کارت‌های معلولیت در سطح کشور 2 میلیارد تومان اعتبار صرف شده است، افزود: این کارت‌ها مغناطیس، دوزبانه و با کد معلولیت و دارای بانک اطلاعات همه خدمات دریافتی فرد از بهزیستی است.

وی بازنگری در نحوه ارائه خدمات توانبخشی را نیز از دیگر فعالیت‌های بهزیستی در سال جاری عنوان کرد و افزود: در این راستا آموزش حرفه‌ای برای معلولان با حضور در مراکز آموزشی روزانه مورد تاکید قرار دارد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به آماده سازی شغلی معلولان در کنار آموزش حرفه‌ای، خاطرنشان کرد: بازنگری و اصلاح قانون جامع حمایت از مسئولان به‌ویژه بازنگری ماده 16 این قانون نیز انجام شده و به‌زودی به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

*اجرای طرح استفاده از عصای لیزری نابینایان در کشور/حضور کارشناسان بهزیستی در منازل معلولان

وی بر ضرورت استفاده معلولان از ابزارهای نوین و پیشرفته و آشنایی این افراد با تکنولوژی روز تاکید کرد و گفت: برای این منظور طرح استفاده از عصای لیزری ویژه نابینایان در کشور اجرا می‌شود.

سخنگویی با بیان اینکه این تکنولوژی سال‌هاست که در دنیا رواج دارد، اضافه کرد: اکنون عصای لیزری در کشور تولید می‌شود و قرار است به صورت پایلوت در چند استان اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: آموزش مهارت زندگی، روش‌های جهت‌یابی و آشنایی با تکنولوژی روز نیز در کنار این طرح اجرا می‌شود.

این مسئول با اشاره به توانبخشی مبتنی بر خانواده به عنوان یکی از رویکردهای دیگر سازمان بهزیستی یادآور شد: برای توسعه در این طرح از سال جاری کارشناسان و متخصصان ما به منازل معلولان می‌روند و خدمات‌رسانی می‌کنند.

به گفته وی، سال گذشته 4 هزار و 500 نفر زیر پوشش این طرح قرار گرفتند که امسال به 7 هزار نفر افزایش یافته است.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *