شناسه خبر: 3819 منتشر شده در مورخ: 1393/3/5 ساعت: 10:16 گروه: اجتماعی  
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی: پیشگیری از ضایعات نخاعی جدی گرفته شود

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی: پیشگیری از ضایعات نخاعی جدی گرفته شود

انزلی - ایرنا - معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، بر لزوم مراقبت افراد جهت پیشگیری از ضایعات نخاعی تاکید کرد .

 دکتر ˈ یحیی سخنگویی ˈ  در حاشیه همایش طرح پایش مراکز روزانه توانبخشی، حرفه آموزی و کارگاه های تولید حمایتی بهزیستی کشور درانزلی در نشست خبری با اهالی رسانه اظهار کرد : یکی از معلولیت

های مهم ضایعات نخاعی ناشی از حوادث است که علاوه بر مشکلات فراوان برای فرد معلول، بار مالی زیادی در حوزه توانبخشی دارد.

وی خاطرنشان کرد : به این منظور پارسال برنامه آگاه سازی برای مسافران و رانندگان جهت کاهش تصادفات رانندگی را داشتیم که خوشبختانه موثر نیز بود .

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری در مقایسه با درمان متذکر شد : در هر استان و منطقه ای با توجه به نوع معلولیت های شایع و خطرات منجر به معلولیت باید برای آگاهی رسانی و آموزش برنامه ریزی شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی توانمندسازی معلولان ضایعه نخاعی را یکی دیگر از رویکردهای سازمان بهزیستی عنوان کرد .

وی با اشاره به بررسی وضعیت بیماران ضایعه نخاعی برای حضور در جامعه تصریح کرد: اگر معلولان ضایعه نخاعی ابزار مناسب مانند صندلی چرخدار و ... داشته باشند، می توانند در جامعه به فعالیت بپردازند.

*پرداخت حق پرستاری به افراد دارای ضایعه نخاعی

سخنگویی از پرداخت حق پرستاری به تمام افراد ضایعه نخاعی عضو بانک اطلاعات بهزیستی کشور خبر داد و افزود : امسال حق پرستاری به تمام این افراد پرداخت می شود.

وی افزود: طرح توانمندسازی مبتنی بر جامعه معلولان در کشور از سال 73 آغاز شده این در حالیست که با گذشت 20 سال تعداد زیادی از روستاهای کشور زیر پوشش آن قرار نگرفته اند.

وی تاکید کرد: با برنامه ریزی و اختصاص اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این طرح امسال در کشور پوشش 100 درصدی روستاها با خدمات توانمندسازی مبتنی بر جامعه تحقق خواهد یافت.

وی تصریح کرد: رویکرد دفتر توان پزشکی این سازمان مبتنی بر آن است که با کاهش آمار معلولان دچار مشکلات بینایی و شنوایی ، ارائه خدمات به آنها آسان تر صورت می گیرد.

سخنگویی افزود: سال گذشته در حدود سه و نیم میلیارد تومان برای جراحی کاشت حلزون هزینه شد و برای سال جاری نیز پنج میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه معلولان دارای مشکلات شنوایی و ضایعات نخاعی و غیره برای حضور در جامعه نیازمند برخورداری از تجهیزات مورد نیاز هستند، گفت: بر این اساس تأمین تجهیزات برای معلولان سراسر کشور به عنوان یکی از اولویت های مهم سازمان بهزیستی کشور محسوب می شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در سال 91، 92 و 93 به ترتیب مبلغ هفت و نیم میلیارد، 17 و نیم میلیارد و پنج میلیارد تومان برای تأمین تجهیزات و وسایل کمک توان بخشی معلولان اعتبار اختصاص یافته است.

مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور نیز در سخنانی؛ بی رغبت خانواده ها برای فرستادن معلولشان به مراکز توانبخشی و پی گیری برنامه های آموزش و توانبخشی آنان را از چالش های مهم بهزیستی عنوان کرد.

دکتر ˈزهرا نوع پرست ˈ در همایش حرفه آموزی و کارگاه های تولید حمایتی بهزیستی کشور در انزلی؛ بر لزوم زندگی معلولان در کنار خانواده و بهره مندی از اموزش های مستمر مراکز روزانه بهزیستی به منظور ارتقای مهارت های زندگی و توانمندسازی معلولان تاکید کرد.

*بهبود اعتبارات

وی در ادامه با ابراز خشنودی از بهبود اعتبارات افزود : فروردین ماه امسال 30 درصد اعتبارات به ادارات کل بهزیستی استان ها ارسال شده است که امیدواریم تحول اساسی را ایجاد کند .

وی با اشاره به وجود چند نوع پیشگیری از جمله اولیه ، ثانویه و ثالثیه و ارتقایی افزود: معلولیت یک پدیده تک سازمانی و تک وزارتخانه ای نیست و همه باید با متولیان در این زمینه کمک کنند.

نوع پرست متذکر شد: برخی بیماری ها معلولیت زاست و وزارتخانه های متبوع باید اقداماتی در این زمینه انجام دهند .

وی تصریح کرد : در زمینه ناشنوایی مقدمات انجام غربالگری را از سال 81 آغاز کردیم و از سال 84 کشوری شد.

نوع پرست یاداور شد : سازمان بهزیستی در سال های اخیر در زمینه اوتیسم و آلزایمر به طور جدی ورود کرده و غربالگری را آغاز کرده ایم .

وی با اشاره به اختلال اوتیسم در کودکان تصریح کرد : در پنج استان کشور بررسی ها را آغاز کرده و متوجه شده ایم که امار مبتلایان در کشور با آمار جهانی ( یک صدم جمعیت ) نزدیک است .

وی با اشاره به وجود 23 مرکز درمان اختلالهای اوتیسم گفت : دو سال است در کشور در این زمینه فعالیت ها آغاز شده و پایگاه های غربال باید گسترده تر شوند .

نوع پرست در ادامه دمانس و اختلالهای شناختی در سالمندان در گروه بالای 50 سال را از دیگر معلولیت ها عنوان و تصریح کرد: دو نوع فراموشی داریم که یکی غیرقابل برگشت با نام الزایمر و دیگری برگشت پذیر و قابل درمان است .

مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت : 930 مرکز توانبخشی ، حرفه آموزی در کشور وجود دارد که 32 هزار نفر از این مراکز خدمات می گیرند .

همایش دو روزه طرح پایش مراکز روزانه توانبخشی ، حرفه آموزی و کارگاه های تولید حمایتی بهزیستی کشور از روز گذشته (شنبه) با هدف ارتقاء کیفیت ارائه خدمات آموزشی ، توانبخشی به معلولین تحت پوشش در انزلی آغاز و امروز به پایان رسید.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *