شناسه خبر: 3398 منتشر شده در مورخ: 1393/1/27 ساعت: 10:22 گروه: دانش و فن آوری  
عرضه لنز تماسی برای نابینایان/ تعبیه دوربین مینیاتوری در لنز

عرضه لنز تماسی برای نابینایان/ تعبیه دوربین مینیاتوری در لنز

گوگل، اختراع لنز تماسی هوشمندی را به ثبت رسانده است که با تعبیه یک دوربین فوق کوچک در آن، امکان دیدن را برای نابینایان فراهم می آورد.

  این شرکت از برنامه خود برای ساخت لنزی با یک دوربین تعبیه شده در آن خبر داده است؛ پیشرفتی که می تواند سامانه عینک گوگل را به طور  قابل توجهی کوچک کند. ویژگی منحصر به فردی که امکان "سوپر زوم" را برای کاربر فراهم آورده و حتی نابینایان می توانند با آن ببینند.

بر اساس اعلام PatentBolt – مرکز مالکیت معنوی آمریکا- این سیستم می تواند بینایی را به شکل جدیدی برای نابینایان فراهم آورد.

به عنوان مثال، یک نابینا که لنز تماسی دوربین دار گوگل را به چشم می زند می تواند در پیاده رو راه برود و به طور ایمنی به تقاطع نزدیک شود.

مولفه تحلیل گر این لنز تماسی می تواند داده های خام تصویری دوربین را به داده های تصویری پردازش شده تبدیل کند به طوری که وقتی عابر نابینای پیاده رو به تقاطع و چهارراه نزدیک می شود این سیستم نزدیک شدن یک خودرو به تقاطع را خبر می دهد.

این لنز همچنین دارای قابلیت های بی سیم است به گونه ای که می تواند با تلفن هوشمند ارتباط حاصل کند تا رایانه تلفن همراه داده ها را پردازش کرده و دستورات صوتی به کاربر بدهد.

گوگل می گوید همچنین این سیستم قادر به تشخیص چهره هاست ؛ توانایی که به طور بالقوه برای افراد نابینا کاربر دارد تا بتوانند افراد را تشخیص دهند.

این شرکت در حال حاضر لنز هوشمندی را ساخته است که به اندازه گیری میزان گلوکز خون برای افراد دیابتی کاربرد دارد.

دکتر بابک پرویز دانشمند ایرانی و یکی از مجریان این لنز امیدوار است این فناوری در نهایت برای همه مبتلایان به دیابت رایج و همه گیر شود.

وی می گوید: اکنون در حال آزمایش لنزهای تماسی هوشمندی هستیم تا میزان گلوکز در اشک را با استفاده از یک تراشه بیسیم ریز و حسگر گلوکز مینیاتوری  که بین دولایه نرم مواد لنز تماسی قرار می گیرد اندازه گیری کنیم.

عرضه لنز تماسی برای نابینایان/ تعبیه دوربین مینیاتوری در لنز

پرویز اظهار داشت: ما در حال آزمایش نمونه های اولیه ای هستیم که می تواند در هر ثانیه گلوکز را بررسی  کند.

اگرچه گوگل در تلاش برای متقاعد کردن سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا FDA برای این لنز تماسی است اما می گوید برای کاربردهای بالینی و روزمره ، باید کارهای بیشتری  بر روی این فناوری انجام شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *