شناسه خبر: 2837 منتشر شده در مورخ: 1392/12/10 ساعت: 14:42 گروه: بهداشت و سلامت  
چایتان را 5 دقیقه پس از ریختن بنوشید

چایتان را 5 دقیقه پس از ریختن بنوشید

نوشیدن چای داغی که بخار از آن بلند می شود، خطر ابتلا به "سرطان مری" را افزایش می‌دهد.

نوشیدن چای داغ مخاط گوارشی به‌ویژه مخاط مری را آماده پذیرش مواد سرطان‌‌زا می‌کند و به همین علت در کشورهایی که عادت به مصرف چای داغ دارند، میزان ابتلا به این سرطان بیشتر است. سرطان مری ششمین سرطان منجر به مرگ در میان مبتلایان به انواع سرطان‌ها در جهان و چهارمین سرطان در کشورهای در حال توسعه است. اما متاسفانه در بین کشورهای پرخطر، ایران دارای بالاترین میزان سرطان مری در جهان است. 

باید توجه داشت که سرعت نوشیدن چای و نه میزان مصرف آن در بروز سرطان مری نقش دارد. تاکنون ارتباطی بین مقدار چای مصرفی و خطر سرطان مری دیده نشده است. نوشیدن یک فنجان چای در ظرف مدتی کمتر از دو دقیقه پس از ریختن آن، خطر سرطان مری را در مقایسه با چایی که 4 تا 5 دقیقه پس از ریختن نوشیده می شود، پنج برابر افزایش می دهد. 
 
پژوهشگران امیدوارند این یافته ها به درک این که چرا در میان بعضی از جوامع غیر اروپایی، خطر مبتلا شدن به سرطان مری بیشتر است، کمک کند: « نوشیدن چای بخشی از بسیاری فرهنگ هاست. این تحقیقات مسلما نشان نمی دهد که صرفا نوشیدن چای بد است، بلکه این تحقیقات فراهم آورنده شواهد بیشتری در این باره است که خوردن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی های داغ به طور منظم، می تواند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد.» 
 
اولیور چایلدز، سخنگوی مطالعات سرطان در بریتانیا، با بیان این مطلب می گوید: در شمال ایران مردم به صورت عادت روزانه، چای بسیار داغ می نوشند. ما بریتانیایی ها هم عادت به نوشیدن چای داریم، ولی معمولا آن را با افزودن کمی شیر سرد می نوشیم که در نتیجه چای آن قدر داغ نیست که خطر سرطان مری را افزایش دهد.
 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *