شناسه خبر: 2747 منتشر شده در مورخ: 1392/12/5 ساعت: 08:03 گروه: اجتماعی  
یک روز با مددجویان شاغل در ندامتگاه دماوند

یک روز با مددجویان شاغل در ندامتگاه دماوند

دیدن کارگاه های تولیدی متعدد در ندامتگاه و فعالیت های تخصصی زندانیان و مددجویان در این کارگاه ها بی شک نشانه خوبی از تحول و تغییر نگرش به زندان و زندانی می تواند باشد.

حرفه آموزی و اشتغال به عنوان یکی از حلقه های مهم بازگشت سعادتمندانه زندانی به جامعه مطرح است که البته غفلت از آن نیز به طرد زندانی و افزایش آسیب های اجتماعی منجرمی شود.

مددجویان در دوران محکومیت خود برای کمک به امرار معاش خانواده شان به اشتغال نیاز دارند و باید با پشتوانه حرفه آموزی این فرصت را بیابند تا بتوانند به طورشرافتمندانه به جامعه بازگردند .

صبح آخرین روز بهمن ماه بود که به همراه مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان به زندان دماوند رفتیم تا هم بازدیدی ازاشتغال زندانیان داشته وهم شاهد افتتاح واحد کارگاه خیاطی این زندان باشیم

پیش از دیدار با زندانیان شاغل ، فرصتی دست داد تا گفت و گویی با مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان داشته باشیم .

رحیم مطهری نژاد در این گفت و گو گزارشی از نحوه اشتغال زایی در ندامتگاه های کشور ارایه می دهد که گویای حرکتی بزرگ برای تغییرنگرش به یک زندانی است.

وی از اهمیت اشتغال برای زندانیان می گوید و اینکه خانواده آنان نباید به چشم زندانی نگاه شوند .بنابراین مساعدت و کمک به خانواده زندانی و همچنین بهداشت و درمان وآموزش فرزندان آنان باید مورد توجه جدی قرار گیرد و این مهم با فراهم کردن شغل امکان پذیراست.

مطهری نژاد اضافه می کند :درصد بالایی از بازگشت مجدد به زندان به این دلیل است که به اشتغال آنان توجه نشده و این اتفاق خوبی نیست و اگر می خواهیم هزینه های آن کاهش یابد حتما باید به شغل آنان توجه شود.



**یکصد هزار زندانی سالانه آموزش می بینند

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان همچنین می گوید: حدود یکصد هزار زندانی در سال در 200 رشته در سازمانهای آموزش فنی و حرفه ای آموزش می بینند و پس از آزمون، گواهینامه فنی و حرفه ای دریافت می کنند.

مطهری نژاد افزود:در حال حاضر با تلاش های صورت گرفته حدود 60 هزار زندانی با هدف کاهش آسیب های اجتماعی در داخل زندان ها به کار مشغول هستند و حقوق دریافت می کنند و در صورت تامین اعتبارات لازم ،زیر ساخت برای ایجاد اشتغال 40 هزار نفر دیگر از زندانیان نیز فراهم می باشد که متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات این مهم محقق نشده است.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان ضرورت تدوین پیوست های فرهنگی و اجتماعی برای بازگشت مجدد زندانیان به جامعه را مورد تاکید قرار داد و گفت :به طور مشخص اصلاح نگاه جامعه نسبت به زندانیان موضوعی است که به شدت دچار غفلت شده و به دلیل عدم برنامه ریزی در این حوزه نگاه جامعه نسبت به زندانیان و خانواده آنان کاملا منفی است .

مطهری نژاد افزود: اگر به موازات هزینه های انجام شده برای اصلاح ، تربیت ، آموزش ، اشتغال و ده ها خدمت دیگر به زندانیان به موضوع پیوست های فرهنگی و اجتماعی برای بازگشت شرافتمندانه زندانیان به جامعه توجه می شد یقینا امروز وضعیت مناسب تری را در این حوزه شاهد بودیم.

وی این را هم گفت که پرداختن به موضوع پیوست فرهنگی و اجتماعی نیازمند کار رسانه ای است و توجه به این مهم می تواند زندانیان و خانواده آنان را از آسیب های اجتماعی دور کند.



**بیش از 70 زندانی مشغول کار در زندان دماوند

رییس ندامتگاه دماوند نیز در ادامه به تلاش های صورت گرفته برای ایجاد فرصت های شغلی در این ندامتگاه اشاره کرد و گفت : در این زندان که در سال 85 ایجاد شده بیش از 70 زندانی مشغول کار هستند.

سید رحیم حسینی درمود اشتغال زندانیان، بیان کرد: حدود 20 زندانی در قسمت های منبت و معرق مشغول کار هستند و با ایجاد کارگاه خیاطی برای بیش از 50 نفر دیگر هم اشتغال زایی شده است.

وی افزود: در کارگاه خیاطی ندامتگاه در حال حاضر انواع لباس های کار به سفارش شرکت های خودروسازی و شرکت نفت تولید می شود.

حسینی بیان داشت: ما نیز همانند دیگر شرکت ها در مناقصه ها شرکت و سفارش کارهایی مانند تولید جلد کارت بانک ها، تولید لباس کار، پوشاک و غیره دریافت می کنیم.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان نیز درمورد ظرفیت زندان دماوند و ایجاد اشتغال برای زندانیان این زندان گفت: این زندان برای ایجاد اشتغال 200 زندانی دیگر ظرفیت دارد اما بودجه کافی برای این امر وجود ندارد و مطمئنا کاهش بودجه بر دیگر بخش ها نیز تاثیر می گذارد.



**حرفه ای که در زندان آموختم پس از آزادی نیز ادامه می دهم

خبرنگار ایرنا در حاشیه بازدید با چند تن از زندانیانی که در این واحدها مشغول کار بودند گفت و گویی داشت که یکی از آنها گفت: معمولا زندانیان ابتدا آموزش می بینند تا جاییکه حتی گواهینامه فنی و حرفه ای دریافت می کنند.

این زندانی 30 ساله افزود: اشتغال آفرینی برای ما زندانی ها کار حوبی است و خودم داوطلبانه در این کارگاه فعالیتم را آغاز کردم.

وی بیان کرد:پس از اعلام مبنی بر اینکه اگر فردی مایل است در زمینه منبت، معرق و غیره فعالیت کند، می تواند ثبت نام کند من هم داوطلب شدم و هم اکنون در رشته منبت کاری فعالیت می کنم.

این مددجو در پاسخ به این سوال که آیا بعد از آزادی این حرفه را ادامه می دهد یا نه، پاسخ داد: حتما این هنر را پس از آزادی از زندان نیز ادامه می دهم و امیدوارم از تسهیلاتی برای توسعه فعالیتم برخوردار شوم.



**با ایجاد اشتغال ذهنمان از مسائل بیهوده دور می شود

به بخش کارگاه خیاطی وارد شدیم و در آنجا با چند زندانی که در حال کار با چرخ های صنعتی بودند صحبت کردیم .

حدود 32 ساله است و به گفته خودش 15 روز است به این ندامتگاه انتقال یافته و می گوید:کارگاه خیاطی به تازه راه اندازی شده و فرصت خوبی است تا ضمن مهارت آموزی ، درآمدی نیز کسب کنم.

وی افزود: اشتغال زندانیان بسیار خوب و تاثیر گذار است و نه تنها درآمد زایی دارد، ذهنمان از مسائل واهی و بیهوده نیز دور می شود.

این خیاط زندانی تاکید کرد: همین که مشغول به کار هستیم خیلی خوب است.

وی افزود: مطمئنا پس از آزادی کارم را ادامه می دهم.



**برای یادگیری داوطلبانه آمدم

زندانی دیگری در گفت و گو با ایرنا گفت: یک هفته است که به این زندان انتقال یافتم و داوطلبانه به بخش خیاطی آمدم و در حال فعالیت هستم.

وی با ابراز رضایت از راه اندازی بخش خیاطی ندامتگاه گفت: صد در صد بعد از آزادی این کار را ادامه می دهم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *