شناسه خبر: 2728 منتشر شده در مورخ: 1392/12/3 ساعت: 12:56 گروه: مشاوره  
طلاق، چرا و به چه علت؟

طلاق، چرا و به چه علت؟

این روزها هرگاه سخن از «ازدواج» به میان می آید، برخی انتهای آن را «طلاق» می بینند، زیرا عواملی این پدیده مبارک را دستخوش تغییرات جدی کرده است.

به گزارش ایران سپید، ازدواج به عنوان امری مقدس و دیرپای، نقشی پررنگ در بقا و قوام جامعه بشری دارد اما موضوعاتی نظیر انتخاب غلط، تفاهم نداشتن، مشکلات افتصادی، فاصله طبقاتی و اجتماعی، اختلاف سنی، خیانت، اعتیاد و هزاران علت دیگر، مانع از فرجام خوش زندگی برای یک ازدواج باشکوه می شود.


ازدواج و همسرگزینی در تمامی ادیان و به گفته جامعه شناسان، امری مقدس است، اما تا چه حدی این تقدس از سوی زوجین مورد توجه قرار می گیرد؟ 

تاریخ معاصر و تقابل سنت و مدرنیسم به سهم خود رفتار افراد را در مواجه با مقوله ازدواج تحت تاثیر قرار داده، بطوریکه ورود دختران و پسران به دانشگاه و تغییر و تحولات سریع جهانی در عرصه های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به مدد ارتباط با جهان غرب و ظهور رسانه های جمعی همچون رادیو و تلویزیون به این امر سرعتی غیر قابل مهار داد. 

بتدریج این شیوه که والدین بدون اطلاع و با صلاح دید خود برای فرزندان خود همسر انتخاب می کردند و رای و نظر آنها مورد تایید و قابل احترام شمرده می شد، از بین رفت.

در چند دهه قبل اصالت خانوادگی، همسانی و همگونی و «عین خود ما بودن» از ملاک های اصلی انتخاب بود و «آنها به ما نمی خورند» فصل الخطاب هر انتخابی بود. 



** جوانان و والدین امروز 

جای تعجب است، ازدواج های امروزی با این همه شناخت زوجین از هم و دوران نامزدی طولانی، در مقایسه با ازدواج های دهه های قبل بسیار سست و ناپایدار شده است و در نهایت پس از اندک زمانی بی سر و صدا و توافقی از هم طلاق می گیرند. 

با جستجوی واژه «طلاق» در اینترنت، خبرهای زیادی در نکوهش و مذمت آن در مقابل دیدگان قطار می شود، بطوری که در شش ماهه نخست سال، ازدواج پنج درصد کاهش و طلاق هفت درصد رشد داشته است. 

طلاق اکنون به امری عادی بدل شده و زوج ها با کوچک ترین مشکلی، جدایی را بهترین راهکار می دانند و گزارش شده، زوج هایی که اغلب زیر 30 سال سن دارند، در پنج سال اول زندگی آنها طلاق اتفاق افتاده است. 



** 20 درصد از عمر ازدواج ها در کمتر از چهار سال به طلاق می انجامد

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به آمار طلاق می گوید: در شهرهای بزرگ، 30 درصد و در میانگین کشوری 20 درصد از ازدواج ها در کمتر از چهار سال زندگی مشترک به طلاق می انجامد، بنابراین در ایران صدها هزار زن و مرد مطلقه داریم.

«محمود گلزاری» می افزاید: باید تلاش کنیم تا زنان و مردان پس از طلاق دچار بدبینی، افسردگی و انگ خوردن نشوند. 

وی با بیان اینکه جوانان پیش از ازدواج تا پس از طلاق به آموزش و مشاوره نیاز دارند، تاکید می کند: در این شرایط لازم است به آموزش و مشاوره خانوادگی به صورت منظم، منطقی و علمی توجه شود. 



** اصلی ترین علت طلاق، اعتیاد به مواد مخدر است 

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: اصلی ترین علت طلاق، اعتیاد به مواد مخدر است، بطوریکه اعتیاد به «شیشه» اولین رتبه را بین عوامل طلاق ناشی از اعتیاد به خود اختصاص می دهد. 

«عبدالرضا عزیزی» می گوید: دومین عامل، مشکلات اقتصادی است که زوج های جوان در زمان تشکیل خانواده از عهده تامین هزینه های زندگی برنیامده و طلاق را بهترین راه چاره می دانند. 



** نبودن تناسب میان دختر و پسر و خانواده ها 

نایب رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق از ثبت دو ازدواج موقت به ازای هر 10 ازدواج رسمی در کشور خبر داده و می گوید: در شش ماه نخست سال جاری دلایل اصلی طلاق، نبودن تناسب میان دختر و پسر و خانواده ها، تفاوت های اعتقادی، رعایت نکردن مسایل شرعی از سوی یکی از زوجین، عدم شناخت کافی از یکدیگر و مشکلات زناشویی بوده است. 

دکتر «علی مظفری» می افزاید: بر اساس تحقیقات، مثلثی سه ضلعی برای دلایل طلاق تعریف کرده ایم که اول مشکلات اقتصادی، دوم مشکلات فرهنگی و اجتماعی و سوم مسایل اعتقادی هستند. 

وی با بیان اینکه 66 درصد از مردان ایرانی پس از ازدواج دنبال این می روند که چگونه با همسرشان رابطه زناشویی داشته باشند، می گوید: 92 درصد طلاق ها در هشت سال نخست زندگی رخ می دهد. 



** ارتباط ناسالم و فساد اخلاقی، 

رییس مرکز مطالعات و پژوهش های وزارت ورزش و جوانان نیز درباره علل اصلی طلاق در ایران می گوید: آخرین پژوهش های انجام شده در مورد گروهی از زوج های متقاضی طلاق به عنوان جامعه آماری، نشان می دهد که ارتباط ناسالم و فساد اخلاقی، مهمترین علت طلاق در میان جوانان ایرانی است. 

«محمدتقی حسن زاده» تصریح می کند، دلایل دیگری همچون اختلال روانی، ترک نفقه، اجرا گذاشتن مهریه، بیکاری و نداشتن شغل مناسب به ترتیب در مقام های دیگر علل افزایش طلاق عنوان شده است. 



*** ریشه طلاق در دوران قبل از ازدواج است 

«اعظم پورخاتون» کارشناس ارشد مطالعات زنان نیز معتقد است، عمده دلایل طلاق به دوران قبل از ازدواج بازمی ‎گردد که زوجین شناخت کافی نسبت به یکدیگر پیدا نمی کنند. 

وی می افزاید: زوجین بین 24 تا 29 سال، بیشتر به طلاق فکر می کنند و همین امر موجب شده عمر ازدواج آنان به طور معمول دو تا پنج سال باشد. 



** افزایش طلاق های عاطفی 

در طلاق عاطفی یا طلاق خاموش، روابط عاطفی بین زوجین نسبت به یکدیگر سرد شده و زن و شوهر اعتماد و جذابیت خود را برای یکدیگر از دست می دهند. 

کارشناسان تخمین می زنند که میزان طلاق عاطفی دو برابر میزان طلاق رسمی در کشور است. 

جامعه شناس و بنیانگذار مکتب رفتارشناسی در ایران در ارتباط با این موضوع گفت: تقریبا 25 درصد ازدواج ها به طلاق رسمی می انجامد، 25 درصد در مسیر صحیح ادامه می یابد و مابقی زوج ها از درجاتی از طلاق عاطفی رنج می برند. 

دکتر «حسین باهر» می افزاید: از مجموعه دلایل این پدیده می توان به مشکلاتی از قبیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در جامعه به مرور زمان به وجود می آید و بر خانواده ها نیز اثر می گذارد، اشاره کرد. 

عضو هیات علمی دانشگاه در رابطه با طلاق عاطفی می گوید: آمار دقیقی را نمی توان در این زمینه ارائه داد، اما این روشن است که از هر 10 ازدواج صورت گرفته دو مورد آن به طلاق رسمی ختم شده و چهار مورد آن نیز گرفتار خاموشی روابط زناشویی و طلاق عاطفی می شوند. 



** تامین نشدن نیاز جنسی عامل جدی در افزایش طلاق ها

همسرانی که نیاز جنسی آنها تامین نمی شود را می توان در دو گروه قرار داد: 

گروه اول کسانی هستند که بدلیل بیماری و یا کمبود آموزش قادر به هم آغوشی با جفت خود نیستند؛ این گروه می توانند با مراجعه به افراد متخصص و با مشورت با افراد با تجربه مشکل خود را رفع کنند. 

گروه دوم افرادی هستند که یکی از آنها ناخود آگاه و یا به عمد در برآورده شدن نیاز جنسی شریک خود مشارکت نمی کند. 

روانشناسان و مشاوران خانواده از این حالت به عنوان نقطه عطف حرکت عشق به نفرت یاد می کنند. 

گرچه برخی جامعه شناسان، رفع عطش جنسی را یکی از علل شکل گیری ازدواج ها می دانند اما باید توجه داشت، در این مسیر نباید از مرزهای مورد قبول جامعه نظیر سنت، عرف، قانون و شرع تخطی کرد. 

اما نکته قابل توجه در مطالب صاحبنظران، نبود تناسب یا کمی تناسب بین دو فرد است، این شاید حاکی از این مطلب باشد که پس از فروکش کردن نیازهای اولیه که نقش مهمی در وقوع ازدواج دارد، نیازهای جدیدی همچون احترام، روابط با دیگران و جایگاه اجتماعی هویدا می شود که در ماه عسل هیچ ردی از آنها نمی توان پیدا کرد. 

شاید انتخاب همسر برای فرزندان توسط پدر و مادرها در گذشته، با در نظر گرفتن همین تناسب های بعد ماه عسل بوده است، که به دوام زندگی می انجامید. 

کوتاه سخن، نیاز جنسی شرط لازم برای آغاز زندگی مشترک است اما برای دوام آن کافی نیست، با رفع هر نیاز، نیازهای جدیدی در زندگی خلق می شود که هنگام انتخاب حتما باید نیم نگاهی به آنها داشته باشیم. 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *